V jedné společnosti nás požádali o spolupráci na budování firemní kultury. Když jsme se zástupci společnosti definovali zadání, dozvěděli jsme se, že by je vlastně zajímalo to, jak vyzdobit společné prostory tak, aby se tam všem zaměstnancům dobře pracovalo, a jak něčím zajímavým podarovat klienty. Takto jednoduše se firemní kultura bohužel změnit nedá.
Firemní kultura se týká chování lidí v jednotlivých situacích individuálně a ve vzájemné interakci. Charakterizuje, jak se většina zaměstnanců firmy drží nejen psaných, ale zejména nepsaných pravidel. Firemní kulturu tvoří především hodnoty, normy a obecná pravidla, která ve firmě vládnou. Firemní kultura ovlivňuje motivaci zaměstnanců i jejich fluktuaci.
Mezi firemní hodnoty může patřit například otevřenost v jednání i komunikaci. Projevuje-li se důsledným podáváním a přijímáním zpětné vazby, pak už není důležité, je-li takové pravidlo psané. Odpovídající chování se očekává automaticky od všech zaměstnanců. To samé platí i pro nevyslovená pravidla, jako jsou zásady oblékání nebo to, že porady začínají vždy přesně.
Firemní kultura a chování zaměstnanců
První seznámení se s firemní kulturou probíhá už v prostorách recepce. Návštěva a setkání s recepční je nejlepší a nejjednodušší sonda do firemní kultury společnosti. Jistě se vám také stalo, že jste přišli do společnosti na návštěvu či za obchodem a první, co vám zkazilo náladu, byla nepříjemná recepční. Firmy jsou si čím dál tím více vědomy důležitosti prvního kontaktu, a proto chtějí mít na pozici recepčních či asistentek někoho milého, spolehlivého, kdo bude jejich firmu řádně reprezentovat.
Firemní kulturu značně ovlivňuje i národní kultura země, ze které společnost pochází. Ta má vliv jak na chování zaměstnanců, tak na přístup k řešení různých situací. Zahraniční kultura přenesená do našich podmínek nebývá již tak čistá a ve většině případů se přizpůsobuje českému prostředí a českým zvyklostem. V našich podmínkách je poslední dobou velmi populární disciplína mezikulturního managementu, jejímž cílem je zvládat nároky trhu na porozumění a pochopení cizí kultury, což je nezbytné v době stále sílící globalizace.
Nepodléhejte klišé
O zahraničních společnostech smýšlejí čeští zaměstnanci různě. Nejčastěji jsou nám zažitá generalizovaná klišé. Například Němci dbají na pořádek, Francouzi se nám zdají lehkomyslní, neorganizovaní a chaotičtí, Angličané jsou zase příliš konzervativní, individualističtí, racionální, pragmatičtí, Italové příliš temperamentní. Jaká mají tato klišé vliv na naši ochotu pracovat pro zahraniční firmy?
Z průzkumu v naší agentuře, kterého se účastnilo 145 uchazečů o zaměstnání, vyplynulo, že více než 43 % respondentů pracovalo či pracuje v české společnosti, která je na českém trhu stabilizována, a více než 41 % respondentů v zahraniční společnosti, která je na našem trhu stabilizována.
Na otázku, v jaké společnosti by chtěli pracovat, odpovědělo více než 83 % kandidátů, že tato skutečnost pro ně není rozhodující. Při důkladnějším rozboru této otázky se však od kandidátů dozvídáme, že by nechtěli pracovat ve společnostech, kde je manažerem cizinec či kde je jazyková bariéra, kde manažer sídlí v cizině a vidí jejich práci jen v číslech. Hledá-li společnost nového zaměstnance, měla by kromě jiného pečlivě zvážit, z jaké firemní kultury tento kandidát přichází a zda do společnosti svým chováním bezproblémově "zapadne". Pro nového zaměstnance je pak nezbytné co nejdříve začít rozlišovat mezi tím, co hlásají firemní pravidla, a tím, jaký je skutečný obraz každodenního jednání zaměstnanců.
O co by se měli manažeři snažit
Firma s rozvinutou firemní kulturou by měla podporovat průběžné vzdělávání zaměstnanců, oslavovat úspěchy, odměňovat dosažené výkony a tím dále zajišťovat vyšší kvalitu a produktivitu práce. Nedosahuje-li firma výkonnosti a chtěného rozvoje, můžeme chybu hledat nejen v technologii, marketingu a prodeji, ale i ve firemní kultuře. Problémem může být nejen chování zaměstnanců k sobě navzájem, ale i ve vnímání firmy navenek a chování pracovníků k zákazníkovi. Často může platit, že zaměstnanec, který se neumí dohodnout s kolegou, nebude umět jednat lépe ani s klientem.
Až budete přemýšlet o firemní kultuře vaší společnosti, o tom, zda vám vyhovuje či ne, využijte pro urovnání svých myšlenek následující paralelu. Stejně jako každá společnost má svou firemní kulturu, má i každá rodina svou kulturu rodinnou. Jestliže všichni členové rodiny sdílejí společné hodnoty, pravidla, normy a mají společné zájmy, záliby, cíle, vize, zdá se nám, že rodinná kultura funguje. S hodnotami ani cíli rodiny nemusíme souhlasit, nemusí se nám líbit, být pro nás zajímavé, ale těžko dokážeme říct, zda je funkčnější rodina, která žije sportem, či ta, kde společně chodí jednou týdně do divadla a dlouze debatují o hereckých výkonech.
Autorka je HR specialistka personálně vzdělávací společnosti Openn.
Co udělat pro oživení či zlepšení firemní kultury
- Vytvořit v lidech potřebu změny - ptát se, komunikovat, dát možnost přicházet s návrhy na změnu, s problémy apod.
- Vysvětlit, co bude změna znamenat pro každého zaměstnance, a průběžně o nich mluvit; zde platí pravidlo, že komunikace o probíhajících změnách není nikdy dost, rozhodně nestačí změny sepsat a poslat hromadným e-mailem.
- Nechat firemní kulturu vžívat se do vědomí zaměstnanců a mapovat všechny změny - všechno chce svůj čas, ale nic se neděje samo od sebe, proto je potřeba komunikovat a měřit změny.
- Pracovat pravidelně s týmy i jednotlivci a pravidelně jim dávat zpětnou vazbu - pro oživení, úpravu firemní kultury je potřeba, aby zpětná vazba byla chápána jako něco standardního a aby každý měl možnost vidět se očima druhých.
- Nabírat vhodné zaměstnance a podporovat jejich vzdělávání - firemní kulturu tvoří právě lidé, a proto je potřeba vybírat pečlivě a plánovat každého člověka. Pro rozvoj nového zaměstnance je potřeba, aby měl připravený plán svého "kariérového rozvoje" a aby pravidelně procházel hodnocením svých cílů.
- Zvyšovat zodpovědnost zaměstnanců za dosahování výsledků - naplnit tento bod opět nepůjde bez komunikace s kolegy - vysvětlování, motivování a podporování jednotlivců i týmů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist