Přemýšlíte-li, jak děti dobře připravit na přijímací zkoušky a co pro to udělat, pak byste o této události vědět měli. Pro většinu dětí to znamená vůbec první zkušenost s přijímacím řízením v životě. Rodiče sice už své zkušenosti mají, ale ty nejsou tak jednoduše přenosné a ani dobře míněná rada nemusí být mnohdy brána vážně.

 

Přijímací řízení se každým dnem stává naléhavějším a vyžaduje neotálet. Není dobré nechat se ukolébat jeho jarním termínem. Může se to zdát ještě hodně vzdálené, ale při představě zkoušek, jejichž výsledkem je „buď a nebo“, pociťují sensitivnější děti už nyní ten známý svíravý pocit v krajině břišní…

 

Za tímto pocitem stojí celá řada různých příčin. Může to být jen přirozená tréma, vždyť tu mají i lidé, kteří už takových zkoušek prodělali v životě mnoho. Většina lidí zůstává „trémisty“ po celý život. Jiným, ne už tak přirozeným zdrojem, však může být i tušení neúspěchu a výčitky svědomí, že pro úspěch nebylo uděláno maximum.

 

Oběma zdrojům nejistoty lze úspěšně čelit. Vůbec nejlepší je, když si člověk může očekávaný problém dopředu osahat, vyzkoušet, seznámit se s ním. Právě proto pořádá společnost Scio již deset let srovnávací zkoušky pro uchazeče o středoškolské studium.

 

Srovnávacích zkoušky vycházejí ze zkušeností s pořádáním skutečných přijímacích zkoušek. V posledním školním roce 2004/2005 využilo těchto služeb přes 300 škol (to je zhruba 28 000 žáků). Srovnávací zkoušky jsou věrnou a přesnou simulací zkoušek přijímacích, a to po všech stránkách. Budoucí uchazeči o středoškolské studium si tak mohou vyzkoušet atmosféru, v jaké budou své přijímačky absolvovat. Setkají se s vlastní trémou a mohou rozpoznat její míru. Základním krédem je, že poznání vlastních hranic je přece tím nejlepším východiskem pro jejich překročení.

 

Nejen atmosféra zkoušek nanečisto je pro děti užitečná. Totéž platí i pro obsahovou stránku přijímacího řízení na střední školu nebo víceletá gymnázia. Srovnávací zkoušky se skládají z testů z matematiky, českého jazyka a obecných studijních předpokladů. Ty jsou zadáním a typem úloh shodné s testy z přijímacích zkoušek. Pro většinu dětí jsou ale neznámé. Hlavně testy obecných studijních předpokladů, které jsou stále častěji v přijímacích řízeních na střední školy využívány, mohou děti typem svých úloh nepříjemně zaskočit. To může mít posléze rozhodující vliv na výsledek přijímací zkoušky.

 

Národní srovnávací zkoušky zároveň poskytují i velice důležité výstupní informace. Dítě může být na přijímací zkoušku z pohledu rodičů velmi dobře připraveno, ale úspěch u přijímacích zkoušek není zaručen ani tehdy, když toho dítě v danou chvíli hodně umí a ví. Rozhodujícím kritériem je vždy porovnání s ostatními. A v tom spočívá podstata srovnávacích zkoušek a z nich vyplývajících informací. Kromě vyhodnocených výsledků dostane absolvent srovnávacích zkoušek také jejich velmi podrobný individuální rozbor, který je postaven na srovnání s velkým počtem vrstevníků. Tím pravým výsledkem tedy nebude jen zjištění, kolik otázek v testu bylo zodpovězeno správně a kolik chybně, ale velmi přesně stanovený percentil, tzn. informace o tom, kolik účastníků testování dopadlo lépe a kolik hůře. A právě postavení mezi ostatními uchazeči o středoškolské studium je určujícím faktorem pro úspěch v přijímacím řízení.

 

Z rozsáhlé, ale srozumitelné analýzy, je kromě celkového postavení mezi „konkurencí“ z celé republiky velmi snadné vyčíst, v čem přidat. Výsledky jsou analyzovány nejen na úrovni předmětů (matematika, český jazyk, obecné studijní předpoklady), ale na úrovni jednotlivých témat (např. gramatika v českém jazyce). Součástí individuálního rozboru je i odborné doporučení, na co se zaměřit v další přípravě. Pro nápravu nedostatků tak budou vytvořeny dobré podmínky – jejich poznání a dostatek času na zlepšení. Z absolvování Národních srovnávacích zkoušek může vyplynout ještě další výhoda. Každý absolvent NSZ obdrží o této skutečnosti certifikát, který lze v určitých případech využít v přijímacím řízení - některé střední školy totiž výsledky dosažené v NSZ považují za vážené a tyto uchazeče upřednostňují (více zde).


Informace o srovnávacích zkouškách
Předměty:
český jazyk, matematika a obecné studijní předpoklady
Dvě verze: Pro žáky 5. a 9. tříd (Národní srovnávací zkoušky také pro žáky 7. tříd)
Místa konání: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Svitavy, Teplice, Zlín
Více informací: www.scio.cz, tel: 234 705 555

 

Uzávěrka přihlášek

Odeslání pozvánky

Termín konání

Zveřejnění výsledků na webu (přes heslo)

Odeslání výsledků

Cena

Národní srovnávací zkoušky (NSZ)

23. 1. 2006* 

17. 1. 2006

sobota 28. ledna 2006 od 9:00

2.2. 2006

6.2. 2006

775 Kč

Březnové srovnávací zkoušky - přijímačky nanečisto

12. 3. 2005

14. 3. 2005

sobota 25. března 2006 od 9:00

30.3. 2006

3.4. 2006

560 Kč

*23.1.2006 je nejpozdější termín přihlášení. Pozvánka pak bude zaslána pouze elektronickou formou. Přihlášení do 15.1.2006 dostanou pozvánku fyzicky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist