Podnikatelé musí nejpozději dnes dát přehled o příjmech

Nejpozději dnes musí každá osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), která alespoň část roku 2005 vykonávala samostatnou výdělečnou činnost a jejíž daňové přiznání nezpracovává daňový poradce, podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2005. Informovala o tom mluvčí České správy sociálního zabezpečení Štěpánka Mikešová.
Pokud daňové přiznání zpracovává daňový poradce a podnikatel tuto skutečnost doloží do 2. května 2006 u příslušné okresní správy sociálního zabezpečení či Pražské správy sociálního zabezpečení, posunuje se termín podání přehledu na 1. srpna 2006.
Jestliže finanční úřad prodlouží lhůtu pro odevzdání daňového přiznání, je možné podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2005 do jednoho měsíce po jejím uplynutí. Finanční úřad může na žádost plátce daně, jeho daňového poradce či z vlastního podnětu lhůtu pro podání přiznání prodloužit zpravidla nejdéle o tři měsíce.
V případě, že OSVČ není povinna podávat daňové přiznání, musí přehled podat nejpozději 1. srpna 2006. Tiskopis Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2005 a podrobný návod k vyplnění jsou k dispozici na správách sociálního zabezpečení a na webových stránkách ČSSZ. Vyplněný přehled za rok 2005 je možné letos poprvé podat také elektronicky prostřednictvím Portálu veřejné správy.
Jestliže OSVČ nepodá přehled včas nebo vůbec, může správa sociálního zabezpečení za nesplnění této povinnosti uložit pokutu až do výše 20 tisíc korun.
Po podání Přehledu o příjmech a výdajích se mění zálohy na pojistné na sociální zabezpečení OSVČ. Pokud podnikatel vykonává samostatnou výdělečnou činnost hlavní, bude po podání Přehledu za rok 2005 platit minimální zálohy na důchodové pojištění 1394 Kč měsíčně. Platby záloh na pojistné na důchodové pojištění jsou v případě hlavní činnosti povinné vždy, tedy i když je podnikatel ve ztrátě.
Pro podnikatele vykonávající vedlejší činnost bude záloha na pojistné na důchodové pojištění činit 558 Kč. Tyto osoby platí zálohy na pojistné, jestliže se přihlásily k účasti na pojištění na rok 2006 nebo jejich příjem po odpočtu výdajů v roce 2005 byl alespoň 42 922 Kč. Účast na nemocenském pojištění u OSVČ zůstává dobrovolná. Mění se ale minimální pojistné na nemocenské pojištění. U podnikatele s hlavní činností činí 208 Kč měsíčně, s vedlejší pak 83 korun měsíčně.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace