Peterka, nová naděje byznysu


Pokud by bookmakeři vypisovali sázky na úspěšné manažery budoucnosti, v seznamu by určitě figuroval osmnáctiletý Jiří Peterka. V soutěži pořádané mezinárodní vzdělávací organizací Junior Achievement ČR se tento student gymnázia projevil jako nejvšestrannější středoškolák. Zároveň si odnesl "nálepku" největší naděje českého byznysu příštích let.

"Hledali jsme studenty, kteří mají předpoklady stát se špičkovými manažery. Pro porotu bylo důležité i to, zda na své kariéře už nyní pracují," říká Markéta Pluhařová z Junior Achievement.

Kariéru má Jiří Peterka "našlápnutou" už od dvanácti let. Tehdy začal organizovat projekt Junior Internet, určený dětem s aktivním přístupem k internetu. Spolu s nedávno oceněným "Začínajícím podnikatelem roku" Janem Řežábem je iniciátorem platformy Business For Youth pro mladé internetové podnikatele. Loni pak vybudoval neziskovou organizaci Together Czech Republic, mezinárodní síť mládežnických organizací s pobočkami v osmi zemích.

"Sféra managementu a kariéra úspěšného podnikatele mě určitě láká. Raději bych však řídil vlastní firmu. Mám rád, když si mohu o věcech rozhodovat sám," vysvětluje Peterka. O svých vůdčích schopnostech přesvědčil také porotu soutěže Nejlepší student 2006. "Ve finálové části řešili studenti úkoly připravené personalisty z Koučink Centra. Zde se Jiří Peterka projevil jako nejvšestrannější a nejzkušenější," dodává Pluhařová.

A v jakých situacích se poznají vrození manažeři?
Mezi úkoly patřilo například fiktivní ztroskotání na pustém ostrově a zorganizování pomoci. Při něm studenti museli nejenom spolupracovat, ale zároveň ukázat svoji individualitu a schopnost prosadit se v kolektivu.
Středoškoláci se předvedli také v řešení konfliktu mezi vyhozeným zaměstnancem a firmou a v dalších konkrétních situacích.

"Pravidla soutěže v podstatě kopírovala testovací aktivity pro skutečný výběr uchazečů na manažerské pozice," dodává Lenka Shilderová, výkonná ředitelka Koučink Centra. Celonárodního finále se zúčastnilo deset studentů. Jednoznačnou převahu měli přitom chlapci.