Národní ústav odborného vzdělávání vydal souhrnnou publikaci Uplatnění absolventů škol na trhu práce, která nabízí přehled o vývoji struktury žáků středního a vyššího vzdělávání, nezaměstnanosti absolventů škol, o proměnách trhu práce a požadavcích zaměstnavatelů. Přináší rovněž informace o tom, jak zaměstnavatelé i sami absolventi hodnotí školní přípravu.
Publikace byla vytvořena v rámci systémového projektu VIP Kariéra, který je finančně podporován Evropským sociálním fondem. Shrnuje výsledky jednotlivých analýz a šetření, které byly vytvořeny v NÚOV a stanou se součástí vznikajícího Informačního systému o uplatnění absolventů škol na trhu práce (ISA).Tento systém bude spuštěn v létě 2007 a propojí údaje o školách a oborech vzdělání s poznatky o uplatnění absolventů škol na trhu práce a potřebách zaměstnavatelů.
„Chceme připravit pro žáky, studenty, pedagogy i všechny ostatní zájemce takovou sumu informací a tak všestranné analýzy, abychom jim ulehčili výběr oboru i celé vzdělávací dráhy. Jejich rozhodování bude díky tomu také mnohem objektivnější,“ říká náměstkyně ředitele NÚOV Helena Úlovcová.
Stručně z obsahu publikace:
Vývoj vzdělanostní a oborové struktury
Statistická data ukazují, že počet žáků v učebních oborech stále klesá, zatímco trvale roste zájem o maturitní vzdělání. Údaje o nezaměstnanosti absolventů i zkušenosti z vyspělých zemí ukazují na správnost tohoto trendu. Dlouhodobě zůstává nízký podíl žáků procházejících všeobecným vzděláváním. Je to problematické hlavně v souvislosti se zvyšujícím se počtem studentů přijímaných na vysoké školy.
Profesní stabilita
V této analýze jsme zjišťovali, jaké mají žáci důvody pro volbu určitého oboru a typu školy a také z jakých příčin si přejí obor změnit, ať už během studia nebo po vstupu do praxe.
Z výzkumu je zřejmé, že nezanedbatelný podíl žáků SOŠ (okolo 12 %) studuje obor, který je v rozporu s jejich původními představami. Dochází k tomu zpravidla kvůli neúspěchu v přijímacím řízení na vybranou školu.
Zaznamenali jsme také podstatné rozdíly v přístupech studentů středních škol a vyšších odborných škol. Studenti VOŠ projevují větší zájem o práci v oboru, který studují, než středoškoláci. Ti se totiž o své profesní orientaci rozhodovali v mladším věku.
Změny vzdělávacích programů
Tato část publikace odpovídá na otázku, do jaké míry reagují vzdělávací programy škol na potřeby trhu práce a jaký je jejich význam pro zaměstnatelnost absolventů. Podle zjištění NÚOV prošly vzdělávací programy škol v posledních letech znatelnou inovací. Pozitivním trendem je zejména rozšíření výuky cizích jazyků a práce s výpočetní technikou.
Mnohem více se to ale týká oborů maturitních než učebních. Kromě toho stále přetrvává velký počet vzdělávacích programů, které úzce specializují své absolventy na jedno povolání. Z hlediska budoucího uplatnění to je neuspokojivá situace, zejména vzhledem k tomu, že prakticky polovina absolventů nepracuje v oboru, pro který se připravovala.
Nezaměstnanost absolventů
Míra nezaměstnanosti absolventů v posledních dvou letech klesá. Stále platí, že šance na dobré uplatnění stoupají s úrovní dosaženého vzdělání – míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů se pohybuje od 17,9 % u vyučených po 5,5 % u vysokoškoláků. S vyšším vzděláním rovněž klesá podíl dlouhodobě nezaměstnaných.
Snadnější přístup k informacím
Publikace Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2005 byla zaslána všem základním a středním školám, odborům školství, úřadům práce a dalším pracovníkům ovlivňujícím školskou politiku, dále je dostupná na internetu. Ještě před spuštěním samotného internetového systému ISA jsou tedy informace potřebné pro kariérové rozhodování k dispozici nejen pedagogům, ale i žákům a jejich rodičům, stejně jako široké veřejnosti. Snadnější přístup ke kvalitním informacím povede ke zvýšení úrovně kariérového poradenství a vzdělávání ve školách.
V současné době jsou všechny publikace vzniklé v rámci projektu dostupné na webové adrese: www.karieroveporadenstvi.cz a www.nuov.cz.
Tabulka: Vzdělanostní struktura obyvatelstva ČR (2004, v tisících a %)
Graf: Vzdělanostní struktura obyvatelstva v ČR
Tabulka: Stabilita profesní volby
(V jakém oboru budete hledat zaměstnání?, % kladných odpovědí)
| žáci SOŠ | absolventi VOŠ | |
| v oboru, ve kterém jsem získal vzdělání |
64 |
77 |
| v příbuzném oboru |
9 |
8 |
| v jiném oboru |
11 |
6 |
| je mi to lhostejné |
16 |
9 |
Tabulka: Počet nezaměstnaných „čerstvých“ absolventů (duben)
Tabulka: Míra nezaměstnanosti „čerstvých“ absolventů (duben)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



