Národní ústav odborného vzdělávání vydal souhrnnou publikaci Uplatnění absolventů škol na trhu práce, která nabízí přehled o vývoji struktury žáků středního a vyššího vzdělávání, nezaměstnanosti absolventů škol, o proměnách trhu práce a požadavcích zaměstnavatelů. Přináší rovněž informace o tom, jak zaměstnavatelé i sami absolventi hodnotí školní přípravu.

Publikace byla vytvořena v rámci systémového projektu VIP Kariéra, který je finančně podporován Evropským sociálním fondem. Shrnuje výsledky jednotlivých analýz a šetření, které byly vytvořeny v NÚOV a
stanou se součástí vznikajícího Informačního systému o uplatnění absolventů škol na trhu práce (ISA).Tento systém bude spuštěn v létě 2007 a propojí údaje o školách a oborech vzdělání s poznatky o uplatnění absolventů škol na trhu práce a potřebách zaměstnavatelů.

„Chceme připravit pro žáky, studenty, pedagogy i všechny ostatní zájemce takovou sumu informací a tak všestranné analýzy, abychom jim ulehčili výběr oboru i celé vzdělávací dráhy. Jejich rozhodování bude díky tomu také mnohem objektivnější,“ říká náměstkyně ředitele NÚOV Helena Úlovcová.

Stručně z obsahu publikace:

Vývoj vzdělanostní a oborové struktury

Statistická data ukazují, že počet žáků v učebních oborech stále klesá, zatímco trvale roste zájem o maturitní vzdělání. Údaje o nezaměstnanosti absolventů i zkušenosti z vyspělých zemí ukazují na správnost tohoto trendu. Dlouhodobě zůstává nízký podíl žáků procházejících všeobecným vzděláváním. Je to problematické hlavně v souvislosti se zvyšujícím se počtem studentů přijímaných na vysoké školy.

Profesní stabilita

V této analýze jsme zjišťovali, jaké mají žáci důvody pro volbu určitého oboru a typu školy a také z jakých příčin si přejí obor změnit, ať už během studia nebo po vstupu do praxe.

Z výzkumu je zřejmé, že nezanedbatelný podíl žáků SOŠ (okolo 12 %) studuje obor, který je v rozporu s jejich původními představami. Dochází k tomu zpravidla kvůli neúspěchu v přijímacím řízení na vybranou školu.

Zaznamenali jsme také podstatné rozdíly v přístupech studentů středních škol a vyšších odborných škol. Studenti VOŠ projevují větší zájem o práci v oboru, který studují, než středoškoláci. Ti se totiž o své profesní orientaci rozhodovali v mladším věku.

Změny vzdělávacích programů

Tato část publikace odpovídá na otázku, do jaké míry reagují vzdělávací programy škol na potřeby trhu práce a jaký je jejich význam pro zaměstnatelnost absolventů. Podle zjištění NÚOV prošly vzdělávací programy škol v posledních letech znatelnou inovací. Pozitivním trendem je zejména rozšíření výuky cizích jazyků a práce s výpočetní technikou.

Mnohem více se to ale týká oborů maturitních než učebních. Kromě toho stále přetrvává velký počet vzdělávacích programů, které úzce specializují své absolventy na jedno povolání. Z hlediska budoucího uplatnění to je neuspokojivá situace, zejména vzhledem k tomu, že prakticky polovina absolventů nepracuje v oboru, pro který se připravovala.

Nezaměstnanost absolventů

Míra nezaměstnanosti absolventů v posledních dvou letech klesá. Stále platí, že šance na dobré uplatnění stoupají s úrovní dosaženého vzdělání – míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů se pohybuje od 17,9 % u vyučených po 5,5 % u vysokoškoláků. S vyšším vzděláním rovněž klesá podíl dlouhodobě nezaměstnaných.

Snadnější přístup k informacím

Publikace Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2005 byla zaslána všem základním a středním školám, odborům školství, úřadům práce a dalším pracovníkům ovlivňujícím školskou politiku, dále je dostupná na internetu. Ještě před spuštěním samotného internetového systému ISA jsou tedy informace potřebné pro kariérové rozhodování k dispozici nejen pedagogům, ale i žákům a jejich rodičům, stejně jako široké veřejnosti. Snadnější přístup ke kvalitním informacím povede ke zvýšení úrovně kariérového poradenství a vzdělávání ve školách.

V současné době jsou všechny publikace vzniklé v rámci projektu dostupné na webové adrese: www.karieroveporadenstvi.cz a www.nuov.cz.

Tabulka: Vzdělanostní struktura obyvatelstva ČR (2004, v tisících a %)

Graf: Vzdělanostní struktura obyvatelstva v ČR
g_vzdelanostni_struktura_cr.jpg


Tabulka: Stabilita profesní volby
(V jakém oboru budete hledat zaměstnání?, % kladných odpovědí)

žáci SOŠ absolventi VOŠ
v oboru, ve kterém jsem získal vzdělání

64

77

v příbuzném oboru

9

8

v jiném oboru

11

6

je mi to lhostejné

16

9



Tabulka: Vývoj podílu zaměstnaných v jednotlivých odvětvích (podle OKEČ, %)

Tabulka: Počet nezaměstnaných „čerstvých“ absolventů (duben)
t_pocet_nezam_absolventu_duben.jpg


Tabulka: Míra nezaměstnanosti „čerstvých“ absolventů (duben)
t_mira_nezamestnanosti_duben.jpg

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist