Dojet vlakem do Deštného v Orlických horách nebo jím projet podhůřím Šumavy už nemusí být za několik let tak nereálná představa jako dnes.
I když je nyní prioritou státu v železniční dopravě modernizace koridorů, vznikají i projekty na stavbu zcela nových železnic, převážně v horských oblastech. Nic na tom nemění fakt, že desítky kilometrů tratí pustnou a poslední nová velká trať se v Česku postavila před čtvrt stoletím.

Vlakem na Šumavu
Nejznámější a také nejpřipravenější je projekt Šumavské elektrické dráhy za zhruba osm miliard korun. Počítá jak s modernizací stávajících tratí mezi Českými Budějovicemi a Volary, tak i s novými úseky, jako je obnovení tratě z Nového Údolí do německého Haidmühle, tratí podél přehrady Lipno a v budoucnu až do Černé v Pošumaví. Experti už zpracovali studie, které posuzují proveditelnost projektu. Přestože má plán podporu Jihočeského kraje a hejtman Jan Zahradník ho už představoval i v Bruselu, jde stále jen o výhledový záměr. Jeho výhodou je to, že může být zařazen mezi projekty, které se budou ucházet o peníze z fondů Evropské unie vyčleněné na léta 2007 - 2013. "Tento projekt je sice nejpokročilejší, ale je ekonomicky velmi náročný," upozorňuje na možná úskalí dopravní konzultant společnosti DHV Ondřej Fábera.

Orlická konkurence
Šumavský projekt nyní začíná dohánět plán na vytvoření okružní železnice v Orlických horách. Počítá s novým pětačtyřicetikilometrovým úsekem z Dobrušky přes Olešnici, Deštné až do Kvasin. "Teď se již dostáváme z fáze myšlenek k něčemu hmatatelnému. Sponzor začal zpracovávat studii proveditelnosti, o kterou se pak při územním plánování může opřít Hradecký kraj," říká autor myšlenky orlických drah Petr Tejkl. Studie má prý být hotová do roka, aby mohla usilovat o peníze z evropských fondů.

Podpora kraje nestačí
Jenže ani podpora kraje není zárukou, že železnice nakonec vznikne. V Českém Švýcarsku například již několik let existuje projekt, podporovaný Ústeckým krajem, který počítá s propojením Děčína, Krásné Lípy a německého Bad Schandau přeshraničním turistickým vlakem. "Zatím to vypadá tak, že bude na přelomu let 2008 a 2009 otevřena částečně dostavěná trať na přechodu mezi Dolní Poustevnou a Sebnitzem. Co bude s projektem turistického vlaku, není jasné," říká Jiří Rak, manažer společnosti České Švýcarsko, o. p. s. Hlavní slovo bude mít, stejně jako v případě dalších nových železnic, stát.
Ve hře ale není jen budování nových tratí. Například v rámci projektu Regiotram Nisa byla loni na trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem otevřená nová zastávka Tanvaldský Špičák. Šanci má i zavedení vlako-tramvajových souprav mezi centrem Liberce s centrem Jablonce nad Nisou a okolím.

Nové železniční projekty

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist