Zdrojem níže uvedených informací byly pohovory s kandidáty a průzkum provedený konzultanty divize Robert Half Sales & Marketing na straně klientů.
Uváděné finanční ohodnocení odráží situaci na současném trhu práce v oblasti obchodu a marketingu a týká se zaměstnavatelů z celé České republiky. Výše mzdy závisí nejen na vzdělání, kvalitě znalostí a délce zkušeností, ale také na druhu a velikosti společnosti. Proto je možné, zvláště u seniorských pozic, pozorovat větší mzdové rozpětí. V tabulkách jsou uváděny hrubé měsíční mzdy včetně bonusové složky.
Protože i v přejímaném anglickém názvosloví jednotlivých marketingových pozic panuje poměrně značný chaos, přinášíme také vysvětlení, co daná funkce zpravidla obnáší.

FMCG (rychloobrátkové zboží)
Sales representative / obchodní zástupce
Vyhledávání nových kontaktů, získávání nových zákazníků a péče o stávající zákazníky v regionu, dosažení regionálního objemu prodeje a distribuce dle stanoveného obchodního plánu, monitoring trhu, spolupráce s týmem obchodních zástupců a týmem merchandiserů.

Area sales manager
Zodpovědnost za stanovení a plnění obchodního plánu svěřeného regionu. Rozvoj obchodních aktivit a analýza výsledků svěřeného regionu. Výběr, vedení, motivace a hodnocení týmu obchodních zástupců. Jednání s významnými klíčovými zákazníky, řešení složitějších obchodních případů a smluvních podmínek.

Junior key account manager
Podpora spolupráce s významnými klíčovými zákazníky ve spolupráci se senior key account managerem nebo national key account managerem. Samostatné řešení svěřených úkolů (aktualizace zalistování produktů a cen u klíčových zákazníků, nabídky akcí do letáků, komunikace s obchodními zástupci, kontrola merchandisingu, reklamace, kontrola cen, zpracovávání statistik prodeje).

Key account manager / Senior key account manager
Spolupráce s mezinárodními klíčovými zákazníky (vyjednávání veškerých obchodních podmínek pro daný segment zboží, dojednávání zalistování nových produktů). Analýza prodejních a marketingových aktivit (implementace plánu promo akcí, speciální promo aktivity). Zodpovědnost za rozpočet marketingových a obchodních aktivit. Kontrola plnění dojednaných obchodních podmínek. Zodpovědnost za platební morálku zákazníků.

National key account manager
Formulace a implementace strategických prodejních plánů směrem ke klíčovým zákazníkům a stanovení vhodné obchodní strategie. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení týmu key account managerů. Účast na "ročních jednáních" u klíčových zákazníků s key account managerem. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s klíčovými zákazníky.

Sales manager
Formulace a implementace strategických prodejních plánů, specifikace marketingového a prodejního plánu z hlediska objemů, obratů a rozpočtů, tvorba nových obchodních příležitostí, stanovení vhodných distribučních kanálů a cenové politiky, sledování prodejů a nákladů. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení obchodního týmu. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s klíčovými zákazníky.

Junior brand manager / Junior product manager
Podpora marketingových aktivit zaměřených na značku ve spolupráci s brand managerem / product managerem. Samostatné řešení svěřených úkolů (příprava materiálů, tvorba reportů, analýz, získávání podkladů od ostatních oddělení, spolupráce na přípravě marketingových prezentací).

Brand manager / Product manager
Péče o svěřené značky včetně uvedení (opětovného zavedení) na trh, zodpovědnost za část marketingového rozpočtu (jeho kontrola a plnění), akce na podporu prodeje (ATL, BTL), věrnostní programy, monitoring konkurence, spolupráce s agenturami, analýzy trhu.

Category manager / Specialista
Definice optimálního složení sortimentu dle potřeb a preferencí spotřebitelů. Analýzy kategorií dle prodejnosti a nákupního chování spotřebitelů, analýzy existující sortimentní nabídky. Návrhy uložení sortimentu na regálech (planogramy), doporučení cenové a promoční strategie v dané kategorii.

Trade marketing manager / Specialista
Řízení promočních aktivit, koordinace marketingových a obchodních aktivit, merchandising, podpora prodeje formou BTL aktivit, zodpovědnost za akce související s podporou prodeje a zavedením stávajících či nových výrobků, jednání s agenturami, vyhodnocování analýz trhu, průzkum trhu.

tm0606s48a.jpg

Marketing manager
Formulace a implementace marketingového plánu a strategie. Řízení veškerých marketingových aktivit ve společnosti, zodpovědnost za marketingový rozpočet, úzká spolupráce s manažerem obchodního oddělení. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení týmu marketingového oddělení. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s dodavateli a klíčovými zákazníky.

PR agentury
PR account executive
Administrativní podpora, monitoring médií, organizace tiskových konferencí, tvorba PR článků a tiskových zpráv, denní komunikace s klienty, denní komunikace s novináři, úzká spolupráce s PR account managerem.

PR account manager
Samostatné vedení zakázek, podíl na tvorbě komunikační strategie, tvorba a udržování vztahů s médii, vedení menšího týmu podřízených, vedení mediálních tréninků, veškeré PR činnosti pro klienty, zodpovědnost za úspěšnost projektů.

PR account director
Supervize zakázek, akvizice nových zakázek, příprava a tvorba komunikačních strategií a plánů, mediální analýzy, strategické vztahy s médii, vedení většího týmu podřízených, zodpovědnost za dlouhodobou spolupráci s klienty.

Reklamní agentury
Account executive
Administrativní podpora, podíl na tvorbě reklamních kampaní, zpracování zadání od klientů, komunikace s kreativním oddělením, denní komunikace s klienty, příprava kalkulací reklamních kampaní a pravidelných reportů pro klienty, úzká spolupráce s account managerem.

Account manager
Samostatné vedení zakázek, zajišťování a realizace reklamních kampaní dle zadání od klienta, koordinace kreativního týmu, produkčního týmu a dalších členů agentury, vedení menšího týmu podřízených, řízení rozpočtu kampaně, prezentace reklamních kampaní klientům, doporučení reklamní strategie, tvorba kalkulací a rozpočtů na jednotlivé kampaně, zodpovědnost za úspěšné dokončení projektů ve stanoveném termínu.
Account director
Podíl na stanovování dlouhodobých cílů reklamních kampaní ve spolupráci s klienty, dohled nad úspěšnou realizací stanovených komunikačních strategií a plánů, vedení týmu (account manager a account executive), hlavní osoba reprezentující reklamní agenturu v komunikaci s klienty.

Public relations
Tiskový mluvčí/ Communication manager
Budování a udržování vztahů s veřejností, zodpovědnost za tvorbu strategií a plánů pro externí a interní komunikaci, webové stránky, public relations, sponzoring, krizová komunikace, vedení týmu, koordinace spolupracující PR agentury, hlavní komunikační osoba pro styk s novináři za celou organizaci, často je součástí vrcholového vedení firmy.

Pozice v oblasti vydavatelství
Obchodník - prodej inzerce
Vyhledávání a získávání nových klientů (inzerentů), a to jak přímých inzerentů (obchodních a výrobních firem), tak i mediálních agentur, péče o stávající klientelu, dojednávání podmínek spolupráce, uzavírání smluv, zodpovědnost za plnění plánů prodeje v určitém regionu.

Key account manager - prodej inzerce
Péče o stávající významné klíčové klienty (přímé inzerenty a mediální agentury), zjišťování potřeb klientů, sjednávání a uzavírání smluv, zodpovědnost za plnění plánů prodeje. Tito obchodníci mají většinou menší počet klientů, kteří tvoří velmi důležitou součást obratů firmy.

Obchodní ředitel - advertising sales manager
Stanovení obchodní strategie a plánů z hlediska prodeje inzerce do periodik, vedení týmu obchodníků, jejich nábor, koučování, motivování, zodpovědnost za plnění obchodních plánů, jednání s významnými klienty o rámcových smlouvách.

Šéfredaktor
Zodpovědnost za stanovování vzhledu a obsahu časopisu, strategické plánování, vedení redakce: redaktorů, DTP operátorů, grafiků, spolupráce s oddělením distribuce, s inzertním oddělením, s oddělením publishingu a marketingu, výběr nosných témat, zodpovědnost za včasné vyhotovení časopisu a jeho konečnou podobu.

Marketingový (brand) manažer pro časopis
Stanovení marketingových plánů a strategií na podporu prodeje časopisu, zodpovědnost za marketingový rozpočet a realizaci akcí, soutěží a dalších aktivit. Úzká spolupráce s redakcí a inzertním oddělením stejně jako s ostatními marketingovými manažery, zodpovědnými za další časopisy.

Společnosti obchodující s rychloobrátkovým zbožím (FMCG) v tis. kč

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist