Zdrojem níže uvedených informací byly pohovory s kandidáty a průzkum provedený konzultanty divize Robert Half Sales & Marketing na straně klientů.
Uváděné finanční ohodnocení odráží situaci na současném trhu práce v oblasti obchodu a marketingu a týká se zaměstnavatelů z celé České republiky. Výše mzdy závisí nejen na vzdělání, kvalitě znalostí a délce zkušeností, ale také na druhu a velikosti společnosti. Proto je možné, zvláště u seniorských pozic, pozorovat větší mzdové rozpětí. V tabulkách jsou uváděny hrubé měsíční mzdy včetně bonusové složky.
Protože i v přejímaném anglickém názvosloví jednotlivých marketingových pozic panuje poměrně značný chaos, přinášíme také vysvětlení, co daná funkce zpravidla obnáší.
FMCG (rychloobrátkové zboží)
Sales representative / obchodní zástupce
Vyhledávání nových kontaktů, získávání nových zákazníků a péče o stávající zákazníky v regionu, dosažení regionálního objemu prodeje a distribuce dle stanoveného obchodního plánu, monitoring trhu, spolupráce s týmem obchodních zástupců a týmem merchandiserů.
Area sales manager
Zodpovědnost za stanovení a plnění obchodního plánu svěřeného regionu. Rozvoj obchodních aktivit a analýza výsledků svěřeného regionu. Výběr, vedení, motivace a hodnocení týmu obchodních zástupců. Jednání s významnými klíčovými zákazníky, řešení složitějších obchodních případů a smluvních podmínek.
Junior key account manager
Podpora spolupráce s významnými klíčovými zákazníky ve spolupráci se senior key account managerem nebo national key account managerem. Samostatné řešení svěřených úkolů (aktualizace zalistování produktů a cen u klíčových zákazníků, nabídky akcí do letáků, komunikace s obchodními zástupci, kontrola merchandisingu, reklamace, kontrola cen, zpracovávání statistik prodeje).
Key account manager / Senior key account manager
Spolupráce s mezinárodními klíčovými zákazníky (vyjednávání veškerých obchodních podmínek pro daný segment zboží, dojednávání zalistování nových produktů). Analýza prodejních a marketingových aktivit (implementace plánu promo akcí, speciální promo aktivity). Zodpovědnost za rozpočet marketingových a obchodních aktivit. Kontrola plnění dojednaných obchodních podmínek. Zodpovědnost za platební morálku zákazníků.
National key account manager
Formulace a implementace strategických prodejních plánů směrem ke klíčovým zákazníkům a stanovení vhodné obchodní strategie. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení týmu key account managerů. Účast na "ročních jednáních" u klíčových zákazníků s key account managerem. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s klíčovými zákazníky.
Sales manager
Formulace a implementace strategických prodejních plánů, specifikace marketingového a prodejního plánu z hlediska objemů, obratů a rozpočtů, tvorba nových obchodních příležitostí, stanovení vhodných distribučních kanálů a cenové politiky, sledování prodejů a nákladů. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení obchodního týmu. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s klíčovými zákazníky.
Junior brand manager / Junior product manager
Podpora marketingových aktivit zaměřených na značku ve spolupráci s brand managerem / product managerem. Samostatné řešení svěřených úkolů (příprava materiálů, tvorba reportů, analýz, získávání podkladů od ostatních oddělení, spolupráce na přípravě marketingových prezentací).
Brand manager / Product manager
Péče o svěřené značky včetně uvedení (opětovného zavedení) na trh, zodpovědnost za část marketingového rozpočtu (jeho kontrola a plnění), akce na podporu prodeje (ATL, BTL), věrnostní programy, monitoring konkurence, spolupráce s agenturami, analýzy trhu.
Category manager / Specialista
Definice optimálního složení sortimentu dle potřeb a preferencí spotřebitelů. Analýzy kategorií dle prodejnosti a nákupního chování spotřebitelů, analýzy existující sortimentní nabídky. Návrhy uložení sortimentu na regálech (planogramy), doporučení cenové a promoční strategie v dané kategorii.
Trade marketing manager / Specialista
Řízení promočních aktivit, koordinace marketingových a obchodních aktivit, merchandising, podpora prodeje formou BTL aktivit, zodpovědnost za akce související s podporou prodeje a zavedením stávajících či nových výrobků, jednání s agenturami, vyhodnocování analýz trhu, průzkum trhu.

Marketing manager
Formulace a implementace marketingového plánu a strategie. Řízení veškerých marketingových aktivit ve společnosti, zodpovědnost za marketingový rozpočet, úzká spolupráce s manažerem obchodního oddělení. Vedení, motivace, kontrola a hodnocení týmu marketingového oddělení. Reprezentování společnosti a udržování obchodních vztahů s dodavateli a klíčovými zákazníky.
PR agentury
PR account executive
Administrativní podpora, monitoring médií, organizace tiskových konferencí, tvorba PR článků a tiskových zpráv, denní komunikace s klienty, denní komunikace s novináři, úzká spolupráce s PR account managerem.
PR account manager
Samostatné vedení zakázek, podíl na tvorbě komunikační strategie, tvorba a udržování vztahů s médii, vedení menšího týmu podřízených, vedení mediálních tréninků, veškeré PR činnosti pro klienty, zodpovědnost za úspěšnost projektů.
PR account director
Supervize zakázek, akvizice nových zakázek, příprava a tvorba komunikačních strategií a plánů, mediální analýzy, strategické vztahy s médii, vedení většího týmu podřízených, zodpovědnost za dlouhodobou spolupráci s klienty.
Reklamní agentury
Account executive
Administrativní podpora, podíl na tvorbě reklamních kampaní, zpracování zadání od klientů, komunikace s kreativním oddělením, denní komunikace s klienty, příprava kalkulací reklamních kampaní a pravidelných reportů pro klienty, úzká spolupráce s account managerem.
Account manager
Samostatné vedení zakázek, zajišťování a realizace reklamních kampaní dle zadání od klienta, koordinace kreativního týmu, produkčního týmu a dalších členů agentury, vedení menšího týmu podřízených, řízení rozpočtu kampaně, prezentace reklamních kampaní klientům, doporučení reklamní strategie, tvorba kalkulací a rozpočtů na jednotlivé kampaně, zodpovědnost za úspěšné dokončení projektů ve stanoveném termínu.
Account director
Podíl na stanovování dlouhodobých cílů reklamních kampaní ve spolupráci s klienty, dohled nad úspěšnou realizací stanovených komunikačních strategií a plánů, vedení týmu (account manager a account executive), hlavní osoba reprezentující reklamní agenturu v komunikaci s klienty.
Public relations
Tiskový mluvčí/ Communication manager
Budování a udržování vztahů s veřejností, zodpovědnost za tvorbu strategií a plánů pro externí a interní komunikaci, webové stránky, public relations, sponzoring, krizová komunikace, vedení týmu, koordinace spolupracující PR agentury, hlavní komunikační osoba pro styk s novináři za celou organizaci, často je součástí vrcholového vedení firmy.
Pozice v oblasti vydavatelství
Obchodník - prodej inzerce
Vyhledávání a získávání nových klientů (inzerentů), a to jak přímých inzerentů (obchodních a výrobních firem), tak i mediálních agentur, péče o stávající klientelu, dojednávání podmínek spolupráce, uzavírání smluv, zodpovědnost za plnění plánů prodeje v určitém regionu.
Key account manager - prodej inzerce
Péče o stávající významné klíčové klienty (přímé inzerenty a mediální agentury), zjišťování potřeb klientů, sjednávání a uzavírání smluv, zodpovědnost za plnění plánů prodeje. Tito obchodníci mají většinou menší počet klientů, kteří tvoří velmi důležitou součást obratů firmy.
Obchodní ředitel - advertising sales manager
Stanovení obchodní strategie a plánů z hlediska prodeje inzerce do periodik, vedení týmu obchodníků, jejich nábor, koučování, motivování, zodpovědnost za plnění obchodních plánů, jednání s významnými klienty o rámcových smlouvách.
Šéfredaktor
Zodpovědnost za stanovování vzhledu a obsahu časopisu, strategické plánování, vedení redakce: redaktorů, DTP operátorů, grafiků, spolupráce s oddělením distribuce, s inzertním oddělením, s oddělením publishingu a marketingu, výběr nosných témat, zodpovědnost za včasné vyhotovení časopisu a jeho konečnou podobu.
Marketingový (brand) manažer pro časopis
Stanovení marketingových plánů a strategií na podporu prodeje časopisu, zodpovědnost za marketingový rozpočet a realizaci akcí, soutěží a dalších aktivit. Úzká spolupráce s redakcí a inzertním oddělením stejně jako s ostatními marketingovými manažery, zodpovědnými za další časopisy.
Společnosti obchodující s rychloobrátkovým zbožím (FMCG) v tis. kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



