Prodejen s modrým štítem Madal Bal si mohli všimnout lidé až v poslední době. Jak dlouho jste vlastně na trhu?Naše firma vznikla v roce 1993. Nikdy jsme však nebyli v prvé řadě maloobchodní firmou. Společně s několika přáteli jsme chtěli začít podnikat a v té době bylo velmi zajímavým segmentem ruční nářadí. Založili jsme velkoobchod s ručním nářadím, které jsme nejdříve dováželi z Holandska. Postupně jsme rostli a během několika let jsme přešli k vlastnímu dovozu. V současné době tvoří 85 % firmy velkoobchodní prodej, jsme jeden z největších dovozců ručního nářadí v ČR.
Takže to je ta část, která vám vydělává.
To určitě. Na druhou stranu můžu říct, že maloobchod je takovým naším koníčkem. Jsme zde více v kontaktu se zákazníky, pro řadu našich zaměstnanců je to příjemnější a kreativnější. Finanční síla velkoobchodu se nám docela hodí, protože nám umožňuje dělat v maloobchodu věci, které přinášejí radost nám i našim zákazníkům. Usnadňuje nám naše experimenty.
Experimenty?
V současné době děláme například jeden velký experiment se vzhledem našich prodejen.
Myslíte tím světle modrou barvu v interiéru?
To je jeden z nich. Snažíme se dát tvář našim prodejnám. Tento proces je trochu pomalejší, protože se snažíme spojit redesign a formování prodejen mezinárodně. Obchody Madal Bal jsou totiž například v Rakousku, Švýcarsku...
Ty patří komu?
Náleží pod holding Madal Bal, který nedávno vznikl.
A prodejny vypadají stejně?
Ne. Síť v Rakousku je starší a prodejny zde fungují pod značkou Sewa. V Rakousku jsou prodejny hodně známé a jsou orientovány na trochu jiného zákazníka. V podstatě lze říci, že jejich cílovou skupinu tvoří lidé, kterým záleží především na nízké ceně. Velice dobře také fungují prodejny v Itálii. Ty se jmenují Paradiso delle Sorprese a jsou orientovány čistě na dárkové zboží. Standardem se blíží nejvíce našim prodejnám. Ve Švýcarsku se provozuje několik obchodů, které jsou spíše bližší rakouskému modelu. Několik pěkných obchodů je i na Slovensku a pár prodejen v Německu, které zatím nemají svou specifickou tvář.
Zpátky k barvě. Proč světle modrá?
Lidé vnímají barvy mnohem více než jiné prvky interiéru. Barva okamžitě ovlivňuje naši náladu. Snažíme se proto používat takové odstíny, které nebudou na zákazníky působit agresivně či smutně, ale naopak v nich vyvolají pocit veselý, svěží a zároveň klidný. Naší tradičně hlavní barvou je světle modrá, o které z vlastní zkušenosti víme, že dává člověku pocit čistoty, lehkosti a klidu. Tak chceme, aby se náš zákazník cítil. A i když třeba nic nenakoupí, možná se kvůli tomu pocitu někdy zase vrátí.
Není příliš obvyklé, alespoň u nás zatím ne, že si prodejce dárků a nářadí, kromě nadnárodních řetězců, udělá jednotný branding svých prodejen. Čím jste se inspirovali?
Myslím, že nás v tomhle hodně naučil velkoobchod. Když jsme začínali, dováželi jsme levné nářadí, kde nebylo až tak důležité budovat nějakou značku. Ale jakmile jsme začali zvyšovat kvalitu, bylo čím dál tím důležitější značku budovat, vytvořit o ní jasné povědomí. U obchodů je to podobné, ale funguje to trochu jinak.
Hůře?
To ne, ale naše prodejny nejsou dokonale identické a ani jejich vnější vizuální podoba není zatím úplně jednotná. Přesto však lidé vnímají, že patří k sobě. Značka obchodu je podle mého názoru tvořena atmosférou uvnitř více než vnějšími znaky.
Co znamená Madal Bal?
Je to z bengálského slova buben. Název jsme ale nevymýšleli, převzali jsme ho od existující firmy našich přátel v Rakousku, kterou jsme se nechali inspirovat.
Kdy jste otevřeli první prodejnu?
První malá prodejna vznikla v Brně už krátce po založení firmy, v roce 1993. Po několika dalších pokusech v Olomouci a ve Zlíně jsme v roce 1995 otevřeli větší prodejnu v Praze v Krakovské ulici. Ta ale vypadala úplně jinak, než jak znáte Madal Bal nyní.
Vraťme se zpět k současnému vzhledu prodejen.
Koncept vzhledu byla dlouhodobější práce. Už proto, že některá důležitá rozhodnutí necháváme raději dobře uzrát, aby se s nimi dokázala ztotožnit většina lidí ve firmě. Dosáhnout nějaké změny tak sice trvá déle, ale výsledek pak většinou lépe funguje. Kromě toho jsme neměli zkušenosti s tím, jak svou představu promítnout například do použitých materiálů nebo řešení interiéru. Moc nám v tom pomohl Chandrakanta Crull, šikovný designér z New Yorku, kterého jsme si loni pozvali. Velmi rychle se zorientoval v českém prostředí a nápadům začal dávat současnou podobu.
Ale nejde jen o vzhled. Budujeme celou atmosféru. Snažíme se o to, aby nakupující měli blízký vztah s našimi prodavači. Lidé jsou totiž pro obchod klíčoví. Jakkoliv to může znít jako klišé, u nás pracují lidé, kteří jsou zvyklí mít během dne radost. Nejsou otrávení tím, že dělají tuto práci.
Jak vybíráte personál?
Často u nás pracují lidé, kteří se věnují stejnému koníčku - tedy meditaci a józe. Jsou zvyklí na sobě pracovat, objevovat v sobě své skryté schopnosti a práci berou jako způsob, jak se o své "vnitřní objevy" podělit. Personál máme stálý. Snažíme se, aby u nás byli lidé spokojení.
Jaký to je byznys, dárkové předměty?
My se nespecializujeme na dárkové předměty.
Nicméně lidé vás tak vnímají. Nebo se mýlím?
Myslím, že máte pravdu. Ale cílem je být obchodem pro domácnost. Zákazníci zde naleznou vše, od nářadí pro dům a zahradu přes drobná vybavení kuchyní, koupelen až po dekorativní předměty a dárky. Náš koncept se řídí rodinou, praktickými věcmi.
Proč prodáváte vlastně vedle nářadí i potřeby pro domácnost a dárky?
Začít prodávat nářadí byl přirozený krok - v tomto sortimentu jsme byli díky velkoobchodu silní. Kladiva a vrtačky jsou ale hlavně mužský koníček a my jsme měli řadu dívek s chutí prodávat. Přestože některé z nich toho dnes vědí o vrtačkách víc než leckterý řemeslník, svíčky a vázičky jsou jim určitě bližší. Hlavně však za vším stála naše vize obchodu, kam si půjde rád nakoupit každý.
Máte stálý sortiment?
Je stálý v tom základním rozdělení. To znamená dárkové a dekorativní zboží, praktické věci pro domácnost a nářadí. Uvnitř každé kategorie sortiment poměrně často obměňujeme. Zvláště pak s ohledem na sezonu. Zákazníci jsou tedy zvyklí u nás stále nacházet něco nového.
Podle čeho určujete skladbu sortimentu?
Ta závisí především na velikosti prodejní plochy a lokaci prodejny. V současné době opouštíme - až na výjimky - malé prodejny, ve kterých není prostor na celý náš sortiment. To jednak brání vytvořit typické prostředí a zároveň komplikuje zásobování. Složení sortimentu se pak také částečně přizpůsobuje místu - například v turisticky rušné Rytířské ulici mají přednost dárky na úkor nářadí. Do určité míry hraje roli také to, k čemu tíhnou samotné prodavačky či prodavači v konkrétní prodejně. Platí, že to, co obchodník prodává rád, si zákazník raději koupí.
Co se u vás prodává nejvíce?
Když jsem se ptal naposledy naší vedoucí nákupu, řekla: Co nakoupíme, to si lidé koupí. U nás, myslím, neplatí to pravidlo, že firmy prodávají produkty, ale lidé si kupují značky. U nás je to postaveno na tom, že značkou je atmosféra prodejny. Nakupující by se u nás měli cítit příjemně a klidně. To také říká náš slogan: I love shopping. Nakupovat pro radost z nákupu, ať už pro sebe, nebo pro své blízké. Taky jsme si všimli, že se zákazníci rádi nechávají inspirovat celkem. Proto vytváříme v prodejnách dekorační komplety, kde vidíte, jak určitá miska, prostírání, sklenice vypadají společně. Tyto dekorace se hodně objevují např. ve výlohách, aby přilákaly kolemjdoucí.
A nechávají se chytit?
Ano. Když to takhle vidí pěkně naaranžované, koupí si například hned celou sadu. Tyto aranžérské části jsou však jen v určitých místech, protože regálový prodej funguje. Lidé se v něm lépe vyznají.
Jaká pravidla má umístění zboží?
Ve všech prodejnách se snažíme mít stejný systém: v přední části láká zákazníky z ulice dárkové zboží, například stabilně velmi široký sortiment svíček. Dárky přecházejí do dekoračních doplňků pro domácnost, jako jsou paravany, závěsy či keramika. Následují praktické věci do kuchyně a koupelny a konečně zahradní a dílenské nářadí.
Protože v podstatě nepřetržitě probíhají nejrůznější akce - sezonní (vánoční, velikonoční, prázdninové apod.), tematické (nářadí, dárky) nebo pravidelné týdenní, u vstupu do prodejny a v zadní části najdou lidé vždy akční koše s cenově výhodným zbožím.
Odkud nejvíce dovážíte?
Kvůli mezinárodnímu spojování se snažíme mít co nejvíce přímých dovozů. Nejvíce dovážíme z Asie - Čína, Indie, Indonésie, Thajsko, Malajsie. Máme ovšem také výrobky z České republiky.
Jaká je vaše cenová politika? Na koho cílíte?
Cenová úroveň produktů je relativně nízká. Jsme docela věrní nákupům, netvoříme značkové zboží, a tudíž udržujeme standardní marži v určitém rozmezí. Úroveň prodejen sice roste, snažíme se mít zboží hezčí a kvalitnější, stále však zůstává levnější. Chceme vypadat jako místo, kde lidé mohou levně nakoupit. Posun úrovně prodejen cílí na střední vrstvy zákazníků, dojem levného nákupu bychom však chtěli ponechat.
V dárkovém segmentu asi velmi pociťujete sezonnost.
V předvánočním období zdvojnásobujeme počet personálu. Největší prodeje se uskutečňují právě v období od října do Štědrého dne. Letošní sortimentní novinkou jsou různé dřevěné a proutěné skříňky, jednoznačně "in" jsou letos andělé.
Andělé?
Ano. Dostali jsme zásilku nových typů andělů a ačkoliv nejsou typicky vánoční, jsou už téměř prodaní. Právě na tomto případě je vidět, že lidé rádi nakupují právě pro ten samotný pocit nakupování. Není pro ně až tak důležité, co to vlastně je. V tom je podle mne velká zodpovědnost obchodníků, aby si uvědomili, že spoluvytvářejí vkus zákazníka. I proto se snažíme úroveň zvyšovat.
Kdo u vás nakupuje více. Ženy, nebo muži?
Mohu říci, že ženy. Nicméně vzhledem k tomu, že prodáváme také nářadí, nakupují hodně i muži. Celkový poměr může být zhruba 60 ke 40 % ve prospěch žen.
Co kromě výloh používáte pro nalákání zákazníků?
Pro své velkoobchodní zákazníky připravujeme řadu letákových akcí, které využíváme i pro své obchody.
A prodejny Madal Bal jako takové?
Ty mají také svůj samostatný leták, ale ne s takovou frekvencí. Ne že by nebyl úspěšný, ale spíše nemáme v maloobchodu zatím takovou personální kapacitu. Letáky jsou však velmi důležitou věcí pro prodej a z našich zkušeností zákazníky opravdu oslovují. Současně prostřednictvím letáku můžete ukázat něco o povaze daného obchodu.
Kdo je pro vás konkurencí?
My to tak nevnímáme.
Musíte na trhu někoho sledovat. Řídíte se podle nějakých změn, ceny, trendů...
Ještě před námi se zde objevil jeden řetězec, který měl v názvu "Vše za 39". My jsme začínali na podobné úrovni, ale později jsme se v podstatě velmi výrazně odloučili. U nich zůstalo jen zaměření na cenu, u nás jde už o něco jiného. Občas k nám přijdou zahraniční značky prodejen, jako např. This & That; ta se nám částí sortimentu blíží. Musím ale říci, že zatím nás nic nenutí přemýšlet v termínech konkurence, protože se snažíme vybudovat něco opravdu specifického, co tady zatím není. Je však pravda, že v Německu nebo v Rakousku existují řetězce, které jsou velmi silné, s velkým kapitálem, a mají dobře vybudovanou značku např. směrem k dárkovému zboží.
Jaké jsou vaše další plány?
Chceme otevírat jeden až dva obchody ročně. Záleží na výběru lokace a aktuálním počtu personálu.
Vždy se bude jednat o samostatně stojící prodejny, nebo půjdete i do nákupních center?
Zatím máme samostatně stojící prodejny.
Proč?
Chceme být alternativou velkým shopping mallům. Co chceme budovat, je atmosféra a osobní přístup. Ten je v mnohých případech s těmito velkými centry neslučitelný. Je rovněž těžké s nimi "zápasit" jejich prostředky.
Takže budete mít samostatné prodejny i v budoucnosti?
Ano. Pokud bude tato možnost, tak určitě.
Kolik prodejen v tuto chvíli provozujete?
V tuto chvíli máme deset prodejen po celé republice, čtyři z nich jsou v Praze. V současné době se také uzavírá smlouva na prodejní prostory v ulici Na Poříčí v Praze.
To už je prestižnější lokace.
Umístění prodejny je velmi důležité. Nájmy jsou sice obrovské, ale rozhodně je to potom větší radost při práci, protože nemáte prázdný obchod. Rozhodně to stojí za to, dát si pozor při výběru místa.
Fakta
Profil firmy
Madal Bal je mezinárodní společnost, která působí na světovém trhu od roku 1978. Tehdejší švýcarská firma si brzy vybudovala silné postavení v nově vznikající oblasti zdravé výživy. Jméno získala především dovozem a distribucí vysoce kvalitního javorového sirupu a s ním spojené "Citrónové kůry" - detoxikační a zeštíhlovací diety na čistě přírodní bázi (např. www.neerasupercleanse.com). Do České republiky vstoupila společnost v roce 1993 a na Slovensko v roce 1994. Madal Bal se zde zaměřuje zejména na dovoz elektrického ručního nářadí, nástrojů, vodovodních baterií, koupelnových doplňků a dárkových předmětů. V roce 1995 Madal Bal otevřel v ČR svou první prodejnu. V současné době má v ČR síť deseti prodejen. Holding Madal Bal spojuje dceřiné společnosti ve více než dvaceti zemích, největší z nich jsou vedle ČR v Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Maďarsku či Holandsku. Mezi nejmladší pobočky Madal Bal pak patří Velká Británie, Makedonie a Nový Zéland. Internetové stránky společnosti: www.madalbal.cz.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



