Vzdělávací portál Elektronické učebnice zveřejnil začátkem tohoto týdne výsledky dotazníkového šetření k nové maturitní zkoušce. Redaktoři většiny celostátních deníků bohužel pouze mechanicky převzali zprávu ČTK, v níž byly prezentovány závěry tohoto "průzkumu". "Se zavedením maturitní zkoušky už za dva roky nesouhlasí i většina studentů a učitelů podle včerejšího průzkumu vzdělávacího portálu Elektronické učebnice", informovaly 17. října Hospodářské noviny v článku Bude státní maturita v roce 2008? Téhož dne Haló noviny v článku nazvaném Proti nové podobě maturit je většina učitelů i studentů prezentovaly řadu údajů z tohoto výzkumu. 18. října v článku Ministryně Kopicová navrhne odklad státních maturit o dva roky informoval deník Právo veřejnost o tom, že "podstatná část dotázaných se vyslovila proti povinnosti maturovat podle pravidel v roce 2008". Žádné médium však neinformovalo o pozoruhodné skutečnosti: navzdory tomu, že přípravného programu Maturita nanečisto se každoročně zúčastňuje většina škol s maturitními ročníky, více než 80 % respondentů dotazníkového šetření portálu Elektronické učebnice pochází ze škol, které se Maturity nanečisto v posledním roce vůbec nezúčastnily (ANO 173, NE 798). Jakou výpovědní hodnotu tak může mít vyjádření dotyčných k pravidlům nové maturitní zkoušky, její struktuře i kvalitě testů?

S čísly se vůbec v souvislosti s tímto šetřením zachází zvláštním způsobem. V článku Názory středoškolských učitelů a studentů na státní maturity Radka Sárköziho uveřejněném 16. října 2006 na www.ceskaskola.cz při otevření připojené tabulky například zjistíme, že šetření se zúčastnilo 117 ředitelů škol, 206 jiných vedoucích pracovníků, 471 učitelů bez vedoucí funkce a 182 studentů střední školy. To je dohromady 976 respondentů. Jedná se o dostatečně reprezentativní vzorek? Stačí tento počet pro tak zásadní závěry?

Ve výše uvedených titulcích se pak na základě odpovědí 182 žáků středních škol tvrdí, že většina studentů je proti nové podobě maturitní zkoušky. Pokoušel se někdo z autorů těchto titulků aspoň řádově odhadnout, kolik žáků studuje na středních školách a jak velkou část z nich tvoří těch 182 zapojených do šetření? A jestli to opravdu byli žáci středních škol a nikoli vtipálci? Vzhledem ke způsobu získávání odpovědí vyvstává otázka samotné identifikace jednotlivých respondentů. Celý "průzkum" byl totiž veden na internetu, takže jeho výsledek byl plně závislý na tom, jestli někdo navštíví určitou internetovou adresu, následně se zapojí do šetření a uvede o sobě údaje odpovídající skutečnosti. Výsledky "průzkumu" tedy nevypovídají vůbec nic o tom, co si o nové maturitní zkoušce myslí ředitelé, učitelé či žáci středních škol v České republice. Říkají, co si o této zkoušce myslí někteří návštěvníci internetových stránek vzdělávacího portálu Elektronické učebnice.

Přemysl Rosůlek, oddělení public relations, referent pro vztahy s veřejností, Centrum pro zjišťování výsledků (CERMAT)