S čísly se vůbec v souvislosti s tímto šetřením zachází zvláštním způsobem. V článku Názory středoškolských učitelů a studentů na státní maturity Radka Sárköziho uveřejněném 16. října 2006 na www.ceskaskola.cz při otevření připojené tabulky například zjistíme, že šetření se zúčastnilo 117 ředitelů škol, 206 jiných vedoucích pracovníků, 471 učitelů bez vedoucí funkce a 182 studentů střední školy. To je dohromady 976 respondentů. Jedná se o dostatečně reprezentativní vzorek? Stačí tento počet pro tak zásadní závěry?
Ve výše uvedených titulcích se pak na základě odpovědí 182 žáků středních škol tvrdí, že většina studentů je proti nové podobě maturitní zkoušky. Pokoušel se někdo z autorů těchto titulků aspoň řádově odhadnout, kolik žáků studuje na středních školách a jak velkou část z nich tvoří těch 182 zapojených do šetření? A jestli to opravdu byli žáci středních škol a nikoli vtipálci? Vzhledem ke způsobu získávání odpovědí vyvstává otázka samotné identifikace jednotlivých respondentů. Celý "průzkum" byl totiž veden na internetu, takže jeho výsledek byl plně závislý na tom, jestli někdo navštíví určitou internetovou adresu, následně se zapojí do šetření a uvede o sobě údaje odpovídající skutečnosti. Výsledky "průzkumu" tedy nevypovídají vůbec nic o tom, co si o nové maturitní zkoušce myslí ředitelé, učitelé či žáci středních škol v České republice. Říkají, co si o této zkoušce myslí někteří návštěvníci internetových stránek vzdělávacího portálu Elektronické učebnice.
Přemysl Rosůlek, oddělení public relations, referent pro vztahy s veřejností, Centrum pro zjišťování výsledků (CERMAT)
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist