1. Jakou roli podle vás mají zaměstnanecké výhody v systému odměňování?
2. Existují rozdíly v poskytovaných benefitech podle pracovního zařazení?
3. Jaké druhy benefitů nejvíce využíváte?
Z názorů respondentů vybíráme:


PETR CHVÁTAL, Country General Manager v TNT Express Worldwide, s. r. o.

ad 1. Zaměstnanecké výhody hrají bezesporu významnou roli v systému odměňování pracovníků za odvedenou práci a za jejich loajalitu k zaměstnavateli. Jsou potřebným doplňkem a stále více i nezbytnou součástí dobré nabídky. A když je i firemní image v pořádku, je úspěšnost náborového procesu vysoká.
Určitě nezanedbatelná je také skutečnost, že náklady na poskytované zaměstnanecké výhody jsou z pohledu variability nákladů snadněji řiditelné, jinak řečeno, pokud se firmě chvíli nedaří a musí šetřit, lze to řešit úsporami v této oblasti snadněji než třeba dočasným snížením platů. A protože jsme k této strategii postupně přistoupili téměř všichni, stávají se "běžné" zaměstnanecké výhody integrální součástí nabídky zaměstnancům. Tím se jejich hodnota i částečně devalvuje, jsou očekávány jako samozřejmost a takto ztrácejí na účinnosti. V naší společnosti je na oblast zaměstnaneckých výhod (s výjimkou finančních bonusů) vynakládáno přibližně sedm procent z celkového fondu odměn.
ad 2. Poskytujeme zaměstnanecké výhody totožné pro všechny zaměstnance i výhody spojené s vykonávanou pozicí. Je to částečně historická záležitost, částečně to nejvíce odpovídá očekávání našich zaměstnanců a částečně je to taktika jak získat a udržet pracovníky, kteří jsou výjimeční anebo kterých je na trhu málo.
ad 3. Nabídka našich zaměstnaneckých výhod je totožná s většinou společností na trhu. V souladu s akceptovaným standardem se orientujeme na zaměstnanecké výhody, které buď představují nezbytné pracovní nástroje, nebo jsou daňově výhodné. Mezi nejčastější poskytované benefity patří služební notebooky a mobilní telefony, podpora stravování, služební automobil, přístup k internetu z počítače pracovníka, příspěvky na jazykové kurzy, jeden týden dovolené navíc, příspěvek na dopravu, komplexní zdravotní péče a v neposlední řadě systém akcí podporující socializaci a firemní kulturu.

MILAN BARTÁK, vedoucí odměňování a zaměstnaneckých výhod v Nestlé Česko s. r .o.

ad 1. Zaměstnanecké výhody mají v systému odměňování Nestlé důležitou roli. Některé zaměstnanecké výhody se prostě standardně očekávají: jde především o podporu stravování, penzijní připojištění nebo týden dovolené navíc. Pokud by tomu tak nebylo, znamenalo by to u potenciálních kandidátů o práci v Nestlé určité ztrátové body. Proto pravidelně monitorujeme trh, abychom stále měli představu o aktuální situaci.
Zaměstnanci na důležitých manažerských a prodejních pozicích a další zaměstnanci, kteří to potřebují pro výkon práce, mají samozřejmě nárok na pracovní pomůcky typu služební automobil, mobilní telefon nebo notebook. Při dodržení stanovených pravidel je mohou využívat i pro soukromé účely, takže se i v těchto případech jedná o zaměstnanecké výhody.
Kromě těchto "povinných" výhod se však snažíme odlišit od konkurence. Kdybych měl vybrat jediný specifický benefit z našeho výběru, jde o poskytování kojenecké a dětské výživy až do výše 500 Kč měsíčně všem zaměstnancům s dětmi do dvou let věku. Za zmínku však stojí třeba také programy podporující zdravý životní styl či zvýhodněný prodej vitamínů.
K financování zaměstnaneckých výhod vytváříme tzv. sociální rozpočet, do kterého jdou celkem až tři procenta z celkového objemu mezd. Jelikož jsou ale například penzijní připojištění nebo dětská výživa hrazeny z jiných fondů, celková hodnota benefitů na jednoho zaměstnance je vyšší, přibližně stejná jako poskytují podobné společnosti.
ad 2. V současnosti používáme dva principy, s rozdílem pro výrobní závody a pro centrálu. Na centrále mají všichni stejný nárok, zatímco na závodech více dotujeme sociálně slabší zaměstnance. Pro motivaci klíčových zaměstnanců a managementu využíváme jiné finanční i nefinanční motivační nástroje (odměny, školení apod.), které ale neřadíme do kategorie benefitů.
ad 3. Věnujeme stále více pozornosti tématice výživy a zdravého životního stylu. Zároveň chceme vyjít vstříc individuálním potřebám a zájmům zaměstnanců.
Také proto došlo od 1. července 2006 na centrále Nestlé k důležité změně: velkou část zaměstnaneckých výhod jsme outsourcovali. Nyní je pro nás administruje externí firma a provozuje je jako takzvaný "caffeteria systém"; naši zaměstnanci si mohou v rámci stanoveného ročního rozpočtu vybrat mezi službami ze sportu, zdravotní péče, kultury, cestování či vzdělávání. První měsíce zkušebního provozu na centrále nyní vyhodnocujeme.

OBRDLÍKOVÁ MILUŠE, Reward & Performance Manager, Zentiva a. s.

ad 1. Společnost Zentiva má komplexní program benefitů pro všechny zaměstnance, který představuje nedílnou součást celkového systému odměňování a motivace. Věříme, že program benefitů dává našim zaměstnancům pocit začlenění do celé mezinárodní farmaceutické skupiny i pocit spokojenosti z toho, že pracují právě pro naši firmu. Faktická podoba programu benefitů je založena na existenci osobních účtů a na individuálním čerpání výhod. Každému zaměstnanci je pro dané období přidělen příslušný osobní účet, z něhož může čerpat podle svého vlastního výběru z nabídky dostupných zaměstnaneckých výhod.
O čerpání svého účtu přitom zaměstnanec nemusí rozhodovat předem a ve svém výběru je jen minimálně omezen, v principu pouze maximální stanovenou hranicí investice, tedy vlastně objemem financí přidělených na jeho účet. O výši investice pro dané období, tedy o částce přidělené zaměstnavatelem na osobní účty zaměstnanců, rozhoduje zaměstnavatel a garantuje ji v Kolektivní smlouvě. Objem prostředků investovaných do zaměstnaneckých výhod dosahuje dvě procenta z celkových nákladů na jednoho zaměstnance.
ad 2. Zaměstnanecké výhody a benefity - stejně jako pracovní a mzdové podmínky - odpovídají pracovním pozicím zaměstnanců. Objem prostředků přidělených na osobní účty jednotlivých zaměstnanců přitom dosahuje v porovnání s výší tarifní mzdy stejného poměru u pracovníků středního a vyššího managementu jako u řadových zaměstnanců naší společnosti. K žádné diferenciaci však nedochází mezi zaměstnanci zařazenými do různých vertikálních struktur společnosti - benefity poskytované pracovníkům obchodu se řídí stejnými pravidly jako u pracovníků ve výrobě či ve výzkumu.
ad 3. Naši zaměstnanci o čerpání zaměstnaneckých výhod rozhodují sami. Při pohledu na to, jaké výhody zaměstnanci vyhledávají nejčastěji, se ukazuje, že nejoblíbenějšími jsou penzijní připojištění (resp. přípěvek zaměstnavatele k penzijnímu připojištění zaměstnance), zdravotní péče, rekreace, příspěvek na dopravu a konečně také příspěvky na kulturní a sportovní aktivity.

JITKA SCHMIEDOVÁ, ředitelka odboru odměňování a organizační výstavby, Česká spořitelna, a. s.

ad 1. Již dávno neplatí, že zaměstnance motivuje pouze výše mzdy. Trendy v odměňování ukazují, že zaměstnanci se stále více zajímají o nepeněžní odměnu, kterou jim zaměstnavatel nabízí v podobě benefitů a která tvoří nezanedbatelnou část celkové odměny zaměstnance. Velké množství nabízených benefitů však automaticky nemusí znamenat efektivní nabídku benefitů a spokojené zaměstnance. Proto se snažíme pravidelně hodnotit systém zaměstnaneckých výhod a provádět jeho srovnání zejména s bankovním sektorem s důrazem na efektivitu nákladů vynaložených na zaměstnanecké výhody a daňovou optimalizaci mzdových nákladů. Náklady na zaměstnanecké výhody činí přibližně 30 procent z fondu odměn což, jak ukázala letošní studie HR Controlling firmy PricewaterhouseCoopers, odpovídá úrovni v bankovním sektoru.
ad 2. V zásadě rozlišujeme benefity poskytované zaměstnancům, které představují "standardní" balíček benefitů nabízených všem zaměstnancům společnosti, a benefity pro klíčové zaměstnance - manažery, které jsou poskytovány navíc oproti "standardním" benefitům. Mezi manažerské benefity patří např. poskytnutí služebního vozidla, zajištění individuální zdravotní péče manažerům nebo zvýhodněné životní pojištění. Benefity pro manažery představují jeden z nástrojů, který nám pomáhá udržet kvalitní klíčové zaměstnance, zvýšit jejich motivaci a spokojenost.
ad 3. Zaměstnanecké benefity poskytované v České spořitelně je možné rozdělit do několika skupin: a) programy pojištění - našim zaměstnancům poskytujeme příspěvek na soukromé životní pojištění a penzijní připojištění; b) produkty finanční skupiny České spořitelny; c) ostatní benefity - zaměstnanci mají nárok na pět týdnů dovolené, příspěvek na stravování apod.
Kromě naposledy zmíněných benefitů je našimi zaměstnanci nejvíce využíván příspěvek na penzijní připojištění, který v současné době čerpá téměř 90 procent zaměstnanců České spořitelny.

YVONA CHAROUZDOVÁ, senior konzultantka Neumann International AG, org. složka.

ad 1. Zaměstnanecké výhody patří k důležitým prvkům v celkové motivaci pracovníků. Je třeba, aby si firma velice pečlivě rozvážila, jakou strategii chce mít v poskytování těchto výhod. Ukazuje se, že některé výhody začnou zaměstnanci brát po určité době jako zcela samozřejmé bez toho, aby je považovali jako "něco navíc". Na druhou stranu je velmi příjemné slyšet, že zaměstnanci si v některých firmách těchto nadstandardů považují a berou je jako něco, co je příjemně odlišuje od ostatních a spojují s tím i svoji loyalitu a sounáležitost s firmou.
ad 2. V posledních letech se firmy v této oblasti snaží o to, aby benefity byly správně rozloženy pro určité skupiny pracovníků. Od plošně zavedených benefitů, které po určité době ztrácejí tu správnou motivační schopnost, se firmy odklánějí. Vytvářejí se cafeteria systémy, aby si zaměstnanci v rámci své skupiny "individuálně" z vymezeného okruhu benefitů "sáhli" na ten svůj preferovaný. Když pomineme počáteční organizační a finanční náročnost na administraci tohoto systému, patří k velice flexibilním a stále více oblíbeným.
Tato anketa je o poskytování nejrůznějších benefitů, ale vůbec nezmiňujeme to, že existují mnohé firmy na českém trhu, které mají i zahraniční účast a které zaměstnancům neposkytují kromě základních platů žádné jiné motivační ať už peněžní nebo nepeněžní složky. Udržet zde zaměstnance bude čím dál těžší. Některé renomované firmy si myslí, že jejich jméno bude to, co loajálního zaměstnance získá a dlouhodobě udrží. V realitě tomu tak není a zajímavá nabídka včetně pestrých benefitů v celém komplexu vítězí.
ad 3. U našich klientů se nejvíce osvědčují benefity, pokud pomineme bonusovou složku, jako jsou stravenky, mobilní telefon s určitým limitem pro soukromé využití, firemní automobil, penzijní připojištění, životní pojištění, nadstandardní vzdělávací aktivity, jakož i zdravotní péče, dovolená nad rámec zákona (jeden týden navíc), relax pasy, placené domácí připojení k internetu atp.

Připravil: Jan Přikryl

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist