To znamená, že roste jeho role ve financování firem a v sektoru spotřebitelského financování je nahrazován úvěrovými produkty. Pro podnikatelské subjekty jsou klíčové jeho daňové aspekty. Znatelně roste zájem firemních zákazníků o služby s vyšším komfortem - profesionální leasingový outsourcing.

LEASING V DAŇOVÝCH NÁKLADECH

Daňové úlevy jsou částečně vyváženy složitějším účtováním operací finančního leasingu, se kterým si ale zkušení účetní hravě poradí.

Hlavním úkolem je zajistit, aby se splátky staly daňově uznatelnými náklady. K tomu stačí respektovat zákon o dani z příjmu, který stanoví minimální dobu pronájmu na alespoň 20 % z období na odepsání movitého majetku, minimálně však tři roky (u nemovitostí osm let), a k tomu povinnost časově rozlišovat celkovou cenu leasingu. Důležité je vědět, že doba pronájmu nezačíná datem podpisu smlouvy, ale dnem, kdy je majetek předán klientovi do užívání a splňuje všechny zákonné povinnosti (u automobilu např. přidělená registrační značka).

Druhou podmínkou je smluvně zaručený převod vlastnických práv k majetku od pronajímatele na nájemce po řádném zániku leasingu, to znamená jeho odkoupení zákazníkem za cenu ne vyšší, než by byla zůstatková cena v případě rovnoměrného odepsání majetku - tedy i cenu nulovou. Leasingovým společnostem zákon umožňuje majetek rychleji odepsat, a tím jej dříve promítnout do nákladů - svých a zprostředkovaně i do nákladů svého klienta. Tahle skutečnost má i svůj ekologický rozměr. Rychlejší odepsání umožňuje dřívější pořízení nových vozidel, jejichž provoz je menší zátěží pro životní prostředí. Jelikož v České republice se průměrné stáří používaných vozidel pohybuje vysoko nad průměrem Evropské unie a dovoz ojetin kvete, je tento argument na místě.

Účetně mnohem jednodušší je operativní leasing, jehož splátky přímo a bez dalšího rozlišení putují do nákladů. Neřeší se žádné převody majetku ani jeho odpisy, neboť majetek vůbec nefiguruje v bilanci klienta. Pomocí operativního leasingu lze daňově uplatnit i náklady na pořízení osobního vozidla v ceně nad 1,5 milionu korun.

Základem pro stanovení výše splátek operativního leasingu je rozdíl mezi pořizovací a odhadovanou zůstatkovou cenou majetku. Leasingová společnost odepisuje do výše stanovené zůstatkové ceny. Poplatky za operativní leasing podléhají základní sazbě DPH. Na rozdíl od finančního leasingu může klient za použití této formy financování uplatnit odpočet DPH z celé sumy nájemného i pro osobní vozy, ovšem nájemné je počítáno z ceny vozu včetně DPH.

HLEDÁNÍ DALŠÍCH ÚSPOR

"Akontace" je nesprávný, ale všeobecně užívaný pojem a ve většině případů představuje navýšenou nultou splátku. Z logiky leasingu vyplývá, že čím vyšší je "akontace" nebo zůstatková cena majetku, tím nižší jsou jednotlivé splátky.

Pokud tedy klient disponuje volnou hotovostí a chce platit nízké splátky, je vhodné ji investovat do "akontace". Ve většině případů má klient možnost zvolit si takový model splácení, který mu bude nejvíce vyhovovat. Jistou obezřetnost si musí v tuto chvíli udržet pouze klientova účtárna, která musí v daňových nákladech "akontaci" zaevidovat tak, aby náklady na pronájem byly ve všech daňových obdobích rovnoměrné. Použije tedy možnost časového rozlišení nákladů, která existuje jak v jednoduchém, tak v podvojném účetnictví.

Náklady na DPH časově rozlišit nelze. Lze se ovšem DPH "zbavit", a to pokud je leasované vozidlo zařaditelné do kategorie N1 nákladních - užitkových vozů, kde je možný odpočet. U osobních vozů se DPH pouze odečítá od daňového základu finanční služby, tzn. od úroků.Podstatné úspory, a to nejen finanční, jsou ukryty v různých doplňkových službách. Všech druhů leasingu se týkají různé typy pojištění a připojištění, které jsou leasingové společnosti schopny zprostředkovat za výhodnější velkoodběratelské ceny. Největším množstvím služeb soplývá operativní full-service leasing. Vedle pojištění se nabízí kompletní zajištění servisu a oprav majetku. U vozidel je pak běžné přezouvání pneumatik a nákup tankovacích karet a dálničních známek. Externě lze u leasingové společnosti zajistit i velkou část administrativy související se správou vozového parku. Klient se tak zbavuje určité exekutivní zátěže, ostatně jako u téměř každého outsourcingu.

Ing. Pavel Holík
ředitel D.S. Leasing