Audrey J. Murrell
profesor na Katz Graduate School of Business, a Thomas E. Mershon, MBA, ředitel programu MBA pro vedoucí pracovníky Univerzity v Pittsburghu v Praze


Studium MBA není jen o knihách,
nejdůležitější součástí vzdělávání jsou lidé, kteří se na něm podílejí. Učitelé by sami měli mít zkušenosti ze světa byznysu, aby byli schopni aplikovat teoretické koncepce na praktické dovednosti a situace.


Je MBA již minulostí nebo stále ještě představuje efektivní nástroj jak pro jednotlivce, tak pro společnosti? Co dnes společnosti chtějí a jak MBA tyto představy splňuje?

Jim Collins, autor publikace Od dobrého ke skvělému: Proč některé společnosti dělají pokroky a jiné ne, uvádí: "Ti, kdo budují velké společnosti, dobře vědí, že největší překážkou růstu každé velké společnosti nejsou trhy ani technologie ani konkurence ani výrobky. Na prvním místě je především schopnost získat a udržet dostatek správných lidí." Tito "správní lidé" disponují vynikajícími komunikačními a mezilidskými dovednostmi, etikou a bezúhonností, schopností pracovat v týmu, strategickým myšlením a schopností začlenit se do korporátní kultury.

Jak potom mohou osnovy MBA tyto dovednosti rozvíjet a dovést společnosti k "velikosti"? Jednoduše řečeno, pokud se program MBA soustředí na rozvoj vůdčích schopností studentů, zbytek dovedností brzy následuje.

SCHOPNOSTI, KTERÉ ROZHODUJÍ

Vůdčí schopnost je definována jako "schopnost ovlivňovat, motivovat, měnit a řídit lidi, postupy a výsledky". Program MBA tyto vlastnosti rozvíjí prostřednictvím čtyř hlavních schopností: srozumitelnost, spojování, vize a vynalézavost. Srozumitelnost představuje pochopení kontextu, v němž člověk působí. Spojování zahrnuje efektivní řízení vztahů a vytváří "sociální kapitál" uvnitř organizace a mimo ni. Vize znamená vytváření přesvědčivých společných představ o budoucnosti. Vynalézavost se zaměřuje na schopnost změnit způsob, jakým spolu lidé pracují - podmínky, řešení, postupy a výsledky.

Pokud se podíváte na nejlepší programy MBA, zjistíte, že jejich kurzy se těmto vůdčím schopnostem věnují. Hodiny marketingu a účetnictví objasňují studentovi jejich uspořádání. Hodiny etiky pomáhají rozvíjet vize o budoucnosti společnosti, zatímco hodiny organizačního chování a lidských zdrojů učí studenty, jak lidi v kanceláři vzájemně propojovat.

POUŽITELNOST TEORIE V MANAŽERSKÉ PRAXI

Z krátkodobého hlediska je vzdělání MBA navrženo tak, aby rozvíjejícím se manažerům pomohlo změnit teoretické koncepty na praktické klíčové manažerské dovednosti. Studenti MBA získávají nové perspektivy přímo použitelné v jejich organizaci a do své práce přináší nové dovednosti a rozhled, které jsou zároveň schopni s jistotou aplikovat. Dlouhodobých přínosů vzdělání MBA je celá řada. Studenti si vytváří pevný teoretický základ v oblasti manažerských disciplín, což je připraví na vyšší vedoucí funkce v rámci jejich podniku. Studenti MBA získávají dovednosti, díky nimž jsou schopni rozpoznat a řídit jak detailní, komplikované manažerské problémy, tak obecnější situace velkého rozsahu. Naučí se lépe přemýšlet, plánovat a realizovat strategicky, operativně a takticky.

Pokud se však někoho s titulem MBA zeptáte, jaký byl největší přínos pro něj osobně, většina odpoví: "Přátelé a kontakty, které jsem získal." Vztahy, které v rámci studia MBA vznikají, jsou jedním z nejcennějších dlouhodobých přínosů výuky. Přátelé a kontakty na vedoucích funkcích v různých odvětvích mohou být velmi nápomocné, když potřebujete něčeho dosáhnout. Mnoho našich studentů uzavíralo obchody přímo ve třídě, z čehož měli prospěch oni sami i jejich podniky.

STOJÍ TITUL ZA TO?

Podle průzkumu Rady pro přijímání vysokoškolsky vzdělaného managementu (Graduate Management Admission Council - GMAC) ano, zejména v případě programů MBA pro vedoucí pracovníky (EMBA): "90 % absolventů MBA pro vedoucí pracovníky uvedlo, že jsou s titulem nesmírně nebo velmi spokojeni, u absolventů dálkového MBA to bylo 78 % a u denního MBA 81%."

A pro společnosti? Zde jsou výsledky průzkumu GMAC mezi studenty EMBA:

"Podle respondentů, kteří pracovali pro společnosti, jež poskytují zaměstnancům účastnícím se programů MBA náhradu nebo které je sponzorují a následně hodnotí návratnost investice, trvá průměrně 17 měsíců, než se společnosti její investice vrátí."

"Téměř 80 % absolventů MBA pro vedoucí pracovníky říká, že jejich cena pro jejich organizaci v důsledku zahájení studia v programu vzrostla."

Poslední poznámka: Je třeba pamatovat na fakt, že MBA není jen o knihách; nejdůležitější součástí vzdělávání jsou lidé, kteří se na něm podílí. Učitelé by sami měli mít zkušenosti ze světa byznysu, aby byli schopni aplikovat teoretické koncepce na praktické dovednosti a situace. Kvalitu vzdělávání budou ovlivňovat i ostatní studenti stejně tak jako skupinové projekty, diskuze a budoucí kontakty. Proto se neakreditovaný program s nezkušenými učiteli a nenáročnými podmínkami přijetí bude velmi lišit od akreditované školy, která zaměstnává kvalitní univerzitní učitelský sbor a přijímá jen nejlepší studenty. Jelikož program MBA se obecně studuje jen jednou, je rozhodnutí o výběru toho nejlepšího programu, který máte Vy a Váš podnik k dispozici, zásadní.

Citáty z výzkumu od Rady pro MBA pro vedoucí pracovníky najdete na www.emba.org.


Poznámka k programům MBA


Zatímco titul MBA je pro všechny programy stejný, samotné programy MBA jsou rozděleny do 4 hlavních kategorií: MBA pro vedoucí pracovníky, kde jsou studenti již zkušenější a přednášky se konají po částech, což umožňuje studentům, aby dobu mimo svou kancelář zkrátili na minimum; řádné denní programy, kde většina studentů skončí s prací a zaměřuje se výhradně na studia; dálkové programy, které obecně probíhají večer nebo o víkendech a programy výuky na dálku, kde studenti obecně dělají většinu práce přes internet a jen vzácně, pokud vůbec, se setkávají osobně).

The University of Chicago Graduate School of Business se dostala na vrchol žebříčku nejlepších ekonomických škol na světě r. 2006. Časopis Business Week sestavuje toto hodnocení každé dva roky. Průzkum, publikovaný v časopise v polovině listopadu, analyzuje nejlepší MBA programy v USA i mimo USA. Hodnotí spokojenost studentů i přijímajících pracovníků. Další místa podle Business Week obsadily The University of Pennsylvania's Wharton School, Northwestern University's Kellogg School of Management a Harvard Business School.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist