Americký zákon v současné době požaduje, aby letecké společnosti ve Spojených státech byly účinně kontrolovány americkými občany. Pravidla stanovují, že Američané mohou vlastnit nebo disponovat s přinejmenším 75% hlasovacích práv a že prezident společnosti a rovněž dvě třetiny ředitelů a výkonných manažerů musí být občané Spojených států. Tento zákon brání evropským a dalším investorům v získání majoritních podílů v amerických leteckých společnostech, i když by odvětví takový zdroj financování nutně potřebovalo.


Tento zákon je předmětem diskusí v rámci plánované dohody „Otevřené nebe“, která by dále znamenala, že evropské a americké letecké společnosti mohou vzlétat a přistávat na jakémkoliv letišti na obou stranách Atlantiku a vedla by k liberalizaci cenových programů. Ve spisu, který byl zveřejněn v úterý 5.prosince odstranila americká ministryně Mary E. Peters soubor dodatků, které uvolňovaly požadavek na manažerskou kvótu v amerických leteckých společnostech.


Reagovala tak na rostoucí podporu, kterou po volbách do Kongresu získal návrh demokratického senátorů Franka Lautenberga a Daniela K. Inouye, který by zablokoval liberálnější pravidla. Lautenberg uvedl: „Nechat zahraniční investory kontrolovat naše národní společnosti je velmi nebezpečný návrh. Bushova administrativa pochopila, že demokratický Kongres tento špatný návrh nepodpoří a stáhla se.“


V prohlášení amerického Ministerstva dopravy se píše: „Stažený návrh by zúžil prostor pro vyšetřování případů, jako jsou ty, které nejsou v souladu s americkými požadavky na bezpečnost, obranu a řízení společností.“ Ministryně Peters k tomu dodala: „Nikdo nepochybuje o přínosech, které by dohodou získali cestující, letecké společnosti a naše ekonomika…Ministerstvo musí dělat více pro informování veřejnosti, pracovních skupin a Kongresu o přínosech větších mezinárodních investic.“