Celosvětový trh pro služby satelitní navigace, určování polohy a času, by měl přinést nové možnosti vícerým komerčním sektorům – televizi, telekomunikacím, letectvu nebo rybářství, a potenciál zlepšit každodenní život pro občany na celém světě.


Podle komisaře pro dopravu a místopředsedy Evropské komise Jacquese Barrota vytváří Zelená kniha otevírající konzultace o satelitních navigačních zařízeních “rámec, ve kterém jsou vyvíjena satelitní navigační zařízení. Především chce stimulovat diskuzi mezi zainteresovanými stranami a podpořit nové ideje v oblasti možné úlohy veřejného sektoru v podpoře rozvoje těchto zařízení”.


Globální navigační systém Galileo má poskytovat služby navigace, určování polohy a času od roku 2011. Jeden experimentální satelit Galileo se už nachází na orbitu, druhý má následovat v roce 2007.


EK tvrdí, že Galileo bude vyspělejší, efektivnější a spolehlivější než současný americký systém GPS. Zařízení jsou stále vyvíjena a pokrývají stále více oblastí života a ekonomických sektorů. Globální trh satelitní navigace, na kterém má být Galileo velmi důležitým hráčem, by v roce 2025 měl mít hodnotu 400 miliard eur. Jeho vliv by měl zasahovat do mnohých oblastí – telekomunikace, televize, počítačových sítí, letectví a lodní dopravy, využitý může být při zvyšování bezpečnosti jakéhokoli druhu dopravy (letecké, námořní, silniční, železniční, dokonce i bezpečnosti chodců), managementu krizí a katastrof, nebo ve vícerých komerčních sektorech jako je zemědělství, bezpečnost online finančních transakcí, optimální přerozdělování elektrické energie v síti nebo turistický ruch.


Spolupráci na systému Galileo však ohrožují i politické neshody. Mezi členskými státy včera vznikl konflikt v otázce, zda může být centrála celého systému v nové členské zemi – jedním z horkých kandidátů je totiž Praha.