Lidové noviny zveřejnily článek, podle kterého chce nová ministryně školství Dana Kuchtová (SZ) zrušit přijímačky ne střední školy. Studenti by podle ní měli být vybíráni jen na základě výstupního hodnocení, které však učitelé letos povinně sepisují teprve podruhé a navíc střední školy posudek vůbec nezohledňují a děti dál berou jen podle výsledků přijímacích zkoušek.


kuchtova_LW.jpg"Paní redaktorka ve svém článku cituje můj údajný názor, že přijímačky je třeba zrušit, aby se střední školy v budoucnu řídily jen výstupním hodnocením ze základní školy. Ve skutečnosti je to trochu složitější," hájí se Kuchtová. "Nikdy jsem netvrdila, že nás spasí jen samotné výstupní hodnocení. Od svého nástupu do funkce ministryně hovořím o tom, že výstupní hodnocení může být pouze jedním, a to ještě nikoli hlavním kritériem při přijímání žáků na střední školy,"dodává.


Střední školy si stěžují, že z výstupních hodnocení se o dětech málokdy dozvědí něco konkrétního. Výstupní hodnocení navíc nikdo nekontroluje. "Nemá to pro nás žádnou vypovídací hodnotu," říká například ředitel pražského Gymnázia Špitálská Antonín Zajíc. "Jsou to většinou jen takové vágní věty, co se hodí v podstatě na všechny děti," potvrzuje ředitel gymnázia Mikulášská v Plzni Josef Trneček.


"Přijímací zkoušky jsou vždy určitou překážkou ve vzdělávání, kterou je nanejvýš žádoucí odstranit. To ale samozřejmě neznamená popření možnosti středních škol vybírat si své žáky," říká Kuchtová.


Kuchtová si umí představit, že pokud skutečně dojde ke zrušení zkoušek, může být hodnocení jedním z hlavních kritérií pro přijetí dítěte na střední školu. "Přijímací řízení je přece (na rozdíl od přijímacích zkoušek) zakotveno ve školském zákoně. Jde jen o to, jakou podobu mu dáme. O tom ale není ještě zdaleka rozhodnuto. V úvahu připadá ve spojení s výstupním hodnocením celá řada variant, jako příklad lze uvést třeba různé testy studijních předpokladů," doplňuje.