Z pohledu způsobu manipulací se skladovými položkami je patrný rostoucí podíl ručních operací. Technologické vybavení skladů stále častěji vyhovuje požadavkům komfortní a ergonometrické manipulace. Už i v českých poměrech je znatelný problém najít dostatečně prostorné místo ve vhodné lokalitě pro výstavbu skladu. Cena pozemků, která se poté podílí na celkových nákladech na skladování, je závislá na rozloze využitého pozemku. Z tohoto důvodu se stále častěji využívá technologií automatizovaného kapacitního skladování, které "zhutňuje" prostor skladové budovy a oproti klasickému skladu výrazně zvyšuje množství uskladněného zboží na stejné podlahové ploše. Princip většinou spočívá v efektivním využití výšky budovy nebo minimalizaci manipulačních uliček. Příkladem praktického řešení problému omezení rozlohy skladové budovy je technologie paletových tunelů nebo automatických Tower (věžových) systémů.

PROTI "SKLADOVÁNÍ VZDUCHU"

Tower systém představuje výškovou konstrukci pracující na principu výtahu, který může dosahovat výšky až 30 metrů. Napojením na informační systém může využít logiky úsporného naskladňování. Uvnitř skladové věže jsou optimálně voleny jednotlivé pozice pro ukládku zboží, a to podle konkrétní výšky a hmotnosti. V klasickém regálu je výška buněk pevně definována a v případě uložení menších předmětů je "skladován vzduch". Tower je schopen měnit výšku buněk a přizpůsobit je konkrétním rozměrům skladovaných předmětů. Výsledkem je až 80% úspora podlahové plochy, na které je skladováno. Mezi další pozitivní efekty nasazení automatických skladů Tower patří zvýšení produktivity práce, komfortní manipulace prostřednictvím výdejního otvoru a dosažení vyšších standardů bezpečnosti práce.

VYŠŠÍ NÁKLADY, ALE VĚTŠÍ ÚSPORY

Technologie paletových tunelů je vysokohustotní skladování založené na eliminaci manipulačních uliček. Skladový blok je tvořen kompaktním polem regálové konstrukce. Manipulační technika operuje jen na vstupní a výstupní straně regálu. Uvnitř regálového pole operují automaticky naváděné satelity - "podvozky", na které jsou palety položeny a jimi odváženy na další pozice uvnitř paletových tunelů. Vyšší pořizovací hodnota je vyvážena úsporami při stavbě budovy skladu, ale zejména snížením počtu potřebné manipulační techniky a snížením výměry skladu a také snížením počtu obsluhujících pracovníků.

OTOČNÝM RAMENEM NA ÚZKÉ ULIČKY

Problém nedostatečné skladové kapacity lze také v některých případech řešit nasazením optimální manipulační techniky. Klasické složení flotily manipulačních vozíků většinou počítá se specializací. V regálovém poli například operuje technika, která nevyžaduje tak široké uličky, umožňuje zakládání kolmo ke směru jízdy. Ve volném prostoru jsou nasazeny čelní vozíky. V některých případech je ale efektivnější jiná strategie. Specializace může při nižším objemu manipulací znamenat nízké využití konkrétních strojů. Z tohoto důvodu jsou často čelní vozíky používány i v regálovém poli, což v důsledku znamená rozšíření uliček a snížení využití podlahové plochy skladu. Jak zajistit univerzálnost stroje a zároveň zachovat úzké uličky? Možným řešením je technologie Aisle-Master#234#s "Space Saver", založená na aplikaci otočného ramene se zakládkovými vidlemi. Na základě výsledků praktických implementací lze kvalifikovaně odhadnout dosažený profit na 50% snížení šířky manipulační uličky a 30% zvýšení celkové kapacity skladu.

EFEKTIVNÍ UNIVERZÁLNOST A MANÉVROVATELNOST

Druhým z trendů současného skladování je stále častější důraz na dosažení komfortní a pohodlné manipulace při obsluze skladu. Logistika klade na sklad stále ve větší míře nároky na pokročilé operace, zahrnující sortování zboží, ruční kompletaci nebo etiketování zboží. Otázkou zůstává, jak zvýšit efektivitu jednotlivých časově náročných činností. V rozlehlých skladových budovách, ve kterých je často vychystáváno zboží po menších množstvích, je docházkový systém založený na ručně vedených vozících pomalý. Klasický elektrický nízkozdvižný vozík s plošinou sice ušetří kilometry nachozené obsluhou skladu, ale na druhé straně má také výrazná omezení. Potřebuje poměrně široké manipulační uličky a není nejobratnější ve stísněných prostorech. Jedním z možných řešení je koncept Truck and trolley, založený na vychystávání z nebo do roltejnerů, které jsou manipulovány univerzální manipulační jednotkou. Samotné vychystávání provádí obsluha za sebou přímo z vozíku. Vozíky mohou táhnout i několik roltejnerů. Základní výhodou vozíků v porovnání s tradičními nízkozdvižnými vozíky je kromě univerzálnosti také manévrovatelnost, daná schopností otáčet se kolem své osy a nízkou šířkou vozíku. Důsledkem nasazení vozíků je samozřejmě eliminace docházkových vzdáleností obsluhujícího personálu. Díky poměrně vysoké manipulační rychlosti je dosahováno také zvýšení produktivity vychystávání v řádu desítek procent.

ŠPIČKOVÉ TRENDY V ČESKÝCH PODMÍNKÁCH

Další zajímavou technologií jsou teleskopické dopravníky, které výrazně usnadňují vykládku volně loženého zboží z kamionu při naskladnění. Výsuvné rameno je postupně vytahováno do ložného prostoru vozidla a zboží vykládáno na pás dopravníku. Mezi výhody nasazení technologie patří výrazné zkrácení doby vykládky, rychlejší uvolnění nakládkové pozice (rampy) a zvýšení bezpečnosti práce. Uplatnění moderních logistických technologií je závislé na konkrétních podmínkách skladu, charakteristice distribuovaného zboží a požadované nákladovosti logistiky. Zkušenosti z praxe nás ale přesvědčily, že i v českých podmínkách jsou špičkové trendy stále častěji uplatňovány. Logistika může v rámci systému distribuce a obsluhy zákazníků nabídnout novou přidanou hodnotu.

David Svatoš

je partnerem společnosti Logio