
K. H. Frank v Osmi krocích, ač zdánlivě před popravou klidný a vyrovnaný, pro jistotu popírá, že by věděl o všech následcích toho, čeho se fašisté dopustili. Vyvstávají zde otázky, zda-li má každý právo na zachování důstojnosti, přestože se provinil.
V případě nadějné herečky Národního divadla Jarmily Horákové jde o ránu osudu. V Poslední roli Horák mistrně popsal pocity mladé ženy, která v anonymním nemocničním prostředí umírá na nevyléčitelnou chorobu.
Se zmíněným fašismem souvisí ještě další dvě hry a to Domovské právo a Očitý svědek, v němž student přivede bývalého filmového dokumentaristu, očitého svědka, ke vzpomínkám na vyhlazení Lidic.
Velmi půvabnou exkurzí do minulosti výtvarného umění je Říjen v Carlsbadu, jenž dal celému souboru i název. V něm velmi osobitého malíře Jana Kupeckého, jenž si cení svobodu nadevše, donutí ne příliš čestnými prostředky k portrétování všemocného ruského cara Petra I. Velikého, ve skutečnosti slabošského jedince, jímž Kupecký více méně opovrhuje. Na střetu Kupeckého s carem dokazuje autor již tehdejší obrovskou rozdílnost chápání morálky a života lidí podrobených carovi a běžného Evropana, za kterého se umělec jistě považoval.
Zmíněn je také nedemokratický režim Rakousko-uherské monarchie, v níž se narodil Karel Havlíček Borovský. V Přelíčení s občanem Havlíčkem autor hrdinu staví před kutnohorskou porotu, kde musí Havlíček obhájit své dva články a vzejít z tohoto přelíčení bez trestu.
Rozšafný stařec Galileo Galilei rovněž zápasí o pravdu, tedy o tu svou objevenou, ale má mnohem zdatnějšího protivníka v podobě církve. V Dceři hříchu jeho dcera, řeholnice Virginie, na jednu stranu otci v jeho úsilí pomáhá, na straně druhé jen těžko nachází pochopení, protože ona vše vnímá z pohledu věřící ženy.
Hra Proklamace se opět vrací k problematice svobody slova, ale tištěného.
Cyklus her uzavírá symbolicky nedokončená Ave Milada pojednávající o JUDr. Miladě Horákové v té nejméně příjemné etapě jejího života, kdy doplatila na svou osobní statečnost, a stala se obětí zlovůle komunistické moci.
"Říjen v Carlsbadu" tedy vypovídá o různých formách nebezpečí moci, jíž ukazuje na osudech konkrétních lidí. Na mnohé z nich se už zapomíná, a je proto užitečné, že se k nim prostřednictvím Horákových her mohou dostat i čtenáři, kteří rozhlas neposlouchají, nebo poslouchat nemohou.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist