svatba_225_LW.jpgOd 9. března se hraje v divadle DISK Krvavá svatba F. G. Lorcy. Na rozpálené pláži se rekreují všichni zúčastnění, mluví o svých běžných starostech, ale hlavně se těší na svatbu. Budoucí příbuzní se třesou na rozhodnutí mladé nevěsty, a slunce nesnesitelně žhne. Skoro se zdá, že letargie v plavkách nikdy neskončí. Ovšem to by na scénu nesměli vstoupit dva bizarní průvodci dramatem. Pan měsíc v kanárkovém ohozu a paní smrt, která vypadá jako transexuál. Ale oni přichází, aby rozproudili zábavu. Na očích mají obrovské tmavé brýle a v tanečním rytmu pomalu probouzejí ostatní k životu. K životu završeném smrtí.

A tak se jednotliví aktéři představují, odhalují vzájemné rodinné vazby, až to vypadá, že nikdo nemá rád nikoho, snad je spojují jen ty předlouhé vinice. Ženy jsou zde opouštěny, a muži zabíjeni. V horkokrevném Španělsku se nemůže dít snad ani nic jiného. Lze čekat pouze krásnou a velikou svatbu, k níž nevěsta (Kristýna Nováková) zrovna nepřistupuje s nadšením, a její dávný snoubenec tiše trpí, a v noci se prohání na koni pod jejími okny. A stále se přibližuje hnán ničím nepřekonatelnou touhou.

svatba2_LW.jpgLorcův jazyk je strohý. Slova se odsekávají jedno od druhého. Ženy si zoufají, ale své zoufalství nelíčí barvitě, ale spíše vnitřně trpí, a muži? Ti spíše mlčí a především konají. A jejich protějšky pak zůstávají v podstatě loutkami s těžko ovlivnitelnými osudy. Jejich osudy se totiž odvíjí od vůle jejich partnerů. Ze španělštiny pochází výraz macho. A ten vystihuje i hrdiny Krvavé svatby.

Krvavá svatba se řadí k pravidelně uváděným Lorcovým hrám. Většinou se jej zhostí režisér coby "kostýmního dramatu", k němuž patří kastaněty a rudé volány na širokých sukních. V DISKU ale na to šli jinak a mnohem invenčněji. Vytvořit v sychravém březnu na jevišti dokonalou iluzi mořské páže, a prosvítit díky jasným barvám a nápaditým kulisám celý divadelní prostor, skutečně překvapí a nadchne zároveň. A do toho se ještě ozývá a uklidňuje šumění moře. Herci se natírají opalovacími krémy a tím vyvolávají dojem naprosté letní pohody. Dalo by se říci, že pohody před bouří. Že se nejedná o komedii z prázdnin, naznačují už dva zmínění průvodci. Objevují se jako šoumeni, co přišli oživit plážovou zábavu. Kanárkově žlutý Luděk Smadiš houpavými pohyby, gesty i mluvou přesně kopíruje nikoliv španělské, ale spíše italské svůdce z kýčovitých filmů, a jeho kolegyně Matija Solce pouze dotváří humornost dvojice. Nicméně jakožto průvodci s výraznými a zapamatovatelnými výkony jsou pro představení nezbytní. Luděk Smadiš totiž dokáže, že nejen pohybově ovládá své tělo, ale i hlas. V několika písních odhaluje značné interpretační kvality, na jaké bohužel jeho kolegové, byť také zpívají, nestačí. Lorcovy ženy i přes určitou podřízenost uvnitř skrývají obrovskou sílu a odhodlání. Bohužel Kristýna Nováková hloubku své postavy nezvládla pravdivěji vykreslit. Její nevěsta vychází v důsledku jaksi nemastno-neslaně. Přitom prožívá obrovský duševní zápas. Nic z něj se však nepřeneslo do hlediště.

svatba1_LW.jpgPřesto Krvavou svatbu v podání absolventského ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla lze ohodnotit kladně a to z mnoha důvodů - pro nápaditost scény, příjemnou hudbu, která bude znít v uších ještě pár hodin poté a rovněž kvůli skvělému Luďkovi Smadišovi. Věřím tomu, že takto zřejmě Lorca o svém dramatu neuvažoval a asi by jej nedopustil ani podobným způsobem režírovat. Nicméně oním inovačním přístupem tvůrců se nabídla cesta, jak nepříliš snadnou látku přiblížit současným divákům.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist