Reklamy italských módních domů Dolce & Gabbana a Giorgio Armani mohou působit velice rozporuplně. Reklamní plakáty si lze vykládat dvojsmyslně, například na Armaniho reklamě jsou dvě roztomilé holčičky v návrhářově oblečení, které ale mohou stejně dobře vypadat jako dvě mladé nymfy prodávající sex.

armani_LW.jpgPo stažení Armaniho reklamy volal ombudsman pro dětská práva v madridském regionu Arturo Canalda. "Když z obrázku odstraníte logo Armani, zcela se přestane lišit od snímků, které kolují po internetu a nabízejí dětský sex," argumentoval Canalda.

Armani k tomu pohlásil, že "byl touto reakcí nadmíru překvapen a velmi znepokojen", společnost však věc odmítla dále komentovat. Reklama oficiálně stáhnuta nebyla, objevila se ale jen v jednom španělském deníku.

Španělští spotřebitelé jsou tímto typem reklam šokováni a do věci už se vložil také José Luis Rodríguez Zapatero, ochránce ženských práv. Značka Dolce & Gabbana byla 12. března dokonce donucena svou reklamu ze španělského tisku stáhnout, protože byla označena za sexistickou. Reklama zobrazovala mladou krásnou ženu, přitisknutou k zemi svalnatým opáleným mužem a obklopenou dalšími muži, kteří výjev pozorují. Podle některých působilo toto zobrazení jako idealizace znásilnění. Společnost Dolce & Gabbana se vyslovila, že Španělsko tak projevilo silný sklon k cenzuře. A nejen Španělsko, k podobným krokům už se chystá také Itálie.

Módní návrháři ale nejsou jedinými oběťmi španělských ochránců lidských práv. V prosinci minulého roku byl o stažení televizní reklamy požádán fast-food Burger King. V jeho reklamě prochází skupina mužů městem, mává hamburgery, strhává ze sebe spodní prádlo a hází jej do kotle s vroucím olejem. Podle Maribel Montano, bojovnice za rovnost pohlaví, je takové vyobrazení "jeskynních mužů" krajně nebezpečné, protože udává špatný vzor, který jen posílí "macho kulturu".