Reklamy italských módních domů Dolce & Gabbana a Giorgio Armani mohou působit velice rozporuplně. Reklamní plakáty si lze vykládat dvojsmyslně, například na Armaniho reklamě jsou dvě roztomilé holčičky v návrhářově oblečení, které ale mohou stejně dobře vypadat jako dvě mladé nymfy prodávající sex.
Po stažení Armaniho reklamy volal ombudsman pro dětská práva v madridském regionu Arturo Canalda. "Když z obrázku odstraníte logo Armani, zcela se přestane lišit od snímků, které kolují po internetu a nabízejí dětský sex," argumentoval Canalda.
Armani k tomu pohlásil, že "byl touto reakcí nadmíru překvapen a velmi znepokojen", společnost však věc odmítla dále komentovat. Reklama oficiálně stáhnuta nebyla, objevila se ale jen v jednom španělském deníku.
Španělští spotřebitelé jsou tímto typem reklam šokováni a do věci už se vložil také José Luis Rodríguez Zapatero, ochránce ženských práv. Značka Dolce & Gabbana byla 12. března dokonce donucena svou reklamu ze španělského tisku stáhnout, protože byla označena za sexistickou. Reklama zobrazovala mladou krásnou ženu, přitisknutou k zemi svalnatým opáleným mužem a obklopenou dalšími muži, kteří výjev pozorují. Podle některých působilo toto zobrazení jako idealizace znásilnění. Společnost Dolce & Gabbana se vyslovila, že Španělsko tak projevilo silný sklon k cenzuře. A nejen Španělsko, k podobným krokům už se chystá také Itálie.
Módní návrháři ale nejsou jedinými oběťmi španělských ochránců lidských práv. V prosinci minulého roku byl o stažení televizní reklamy požádán fast-food Burger King. V jeho reklamě prochází skupina mužů městem, mává hamburgery, strhává ze sebe spodní prádlo a hází jej do kotle s vroucím olejem. Podle Maribel Montano, bojovnice za rovnost pohlaví, je takové vyobrazení "jeskynních mužů" krajně nebezpečné, protože udává špatný vzor, který jen posílí "macho kulturu".
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist