Operativní leasing je dlouhodobý pronájem majetku obohacený finančními a dalšími službami. Jeho cílem není získání tohoto majetku do vlastnictví. Je určen podnikatelským subjektům a většinou se touto metodou pořizují celé vozové parky.

LEASINGOVÉ SLUŽBY ZOPERATIVŇUJÍ

Tato forma financování je oblíbená zejména pro své doplňkové služby. Nejvíc jich zahrnuje varianta operativní full-service leasing. Zákazník nemá s péčí o svěřená vozidla prakticky žádnou práci, neboť se o vše stará leasingová společnost. Ta odvádí všechny daně a poplatky, nakupuje dálniční známky, stará se o veškeré servisní zásahy a v mnoha případech i pomáhá s administrativou. Samozřejmostí jsou všechna potřebná pojištění. Veškeré služby jsou nasmlouvány za příznivé velkoodběratelské ceny, kterých by zákazník sám sotva dosáhl. Většinou se nabízí i možnost získání náhradního vozidla pro případ, že je některé z pronajatých vozidel mimo provoz.

Operativní leasing však bývá výhodný i bez těchto doprovodných služeb. A jde o peníze. Obvykle se totiž neplatí nultá navýšená splátka neboli akontace, popřípadě pouze symbolická. Navíc součet všech zaplacených splátek za jedno vozidlo bývá v průměru o třetinu nižší než u leasingu finančního. Důvod spočívá v tom, že do splátek operativního leasingu se nerozpouští celá hodnota vozidla, ale pouze její poměrná část odpovídající skutečné době používání.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ: VĚDĚT, CO CHCI

Operativní leasing již u nás není nedostatkovým "zbožím". Kromě leasingových společností jej poskytuje i řada autopůjčoven. Rozdíly mezi doprovodnými službami nabízenými jednotlivými poskytovateli nejsou velké. Know-how se v tomto oboru těžko chrání a nápady jedné společnosti většinou snadno a rychle zkopírují konkurenti. Trh operativního leasingu je již u nás nasycen a konkurenční boje se často vedou pomocí jedné zbraně, jíž je cena. Tato zbraň je sice z tržního pohledu destruktivní, nicméně je vždy po ruce a snadno se s ní zachází, a tak je mezi podniky všeobecně oblíbená. Cenové války ovšem mohou být přínosné pro klienty, alespoň pro ty, kteří jsou vybaveni základními informacemi.

Operativní leasing může mít mnoho podob, lišících se jednotlivými doplňkovými službami. Proto je třeba udělat si před spuštěním výběrového řízení na dodavatele těchto služeb jasno v tom, jak má být produkt pro vaše potřeby nastaven.

SEZÓNNÍ A KRÁTKODOBÉ PRONÁJMY

Vybavování firem i nekomerčních institucí vozovými parky by mělo být záležitostí strategickou, do jejíž přípravy se investuje potřebný čas. Mohou však nastat situace, kdy subjektu vlivem vnějších nebo vnitřních okolností potřeba takového vybavení vznikne náhle. Například může přijít nečekaná větší zakázka a svou roli může sehrát i vyšší moc. A pak také existují organizace, jejichž dopravně-provozní potřeby jsou značně ovlivněny sezónou.

Když vyvstane potřeba určitého typu vozidla jen pro jedno roční období, v určité omezené míře lze využít služeb autopůjčoven. Ty jsou ovšem přizpůsobené spíše potřebám jednotlivců, kteří hledají možnost, jak získat jedno vozidlo na dobu maximálně několika týdnů. Ve své nabídce mají většinou pouze obyčejná osobní vozidla.

MOŽNÁ JE SMLOUVA I NA PŮLROK

Smlouvu o operativním leasingu lze uzavřít třeba na pouhý půlrok. Leasingové společnosti stačí, když bude mít reálnou šanci, že po skončení pronájmu bude moci vozidla prodat na trhu ojetých aut nebo dále leasovat. Čím speciálnější vozidla, tím déle může leasingové společnosti trvat jejich opatření a tím menší je pro ni šance na jejich další uplatnění. Není nad to informovat se přímo u poskytovatelů. Uzavírat smlouvu na operativní leasing například tří posypových vozidel s trváním od prosince do února může být nerozumné, protože lze sotva předem odhadnout, jak dlouhá a intenzivní zima bude.

Operativní leasing

Nástin vhodného postupu

Vytipujte si vozidla na základě svých reálných provozních požadavků. Odpovězte si nejen na otázky, koho či co mají vozidla převážet, jak mají vypadat a jaké mají mít technické vybavení, ale také kolik kilometrů se s nimi pravděpodobně najezdí. Kvalitní leasingová společnost je schopna před zahájením spolupráce i v jejím průběhu analyzovat náklady na provoz jednotlivých vozidel a navrhnout možné úspory.

Stanovte, co vše by vaše společnost chtěla mít vyřešeno dodavatelsky. Prostudujte si nabídky leasingových společností, abyste věděli, jaké doplňkové služby je možné získat, a nebojte se sestavit velmi podrobnou poptávku.

Vytipujte si pár možných dodavatelů této služby a oslovte je. Vybírat lze například na základě dobrých referencí, členství v leasingové asociaci, finanční stability nebo délky podnikání.

Nepodléhejte pokušení zjednodušit si práci a u obdržených kalkulací srovnat pouze celkové splátky. Stojí za to projít si položku po položce a utvrdit se, zda společnosti do svých nabídek zařadily vaše požadavky a zda některé z položek nejsou ve srovnání s konkurencí podezřele laciné. Existují totiž také méně seriozní společnosti, jež spoléhají na to, že na uměle nízkou cenou získají klienta, a chybějící prostředky pak v průběhu spolupráce někde ušetří. To "někde" může mít zásadní vliv na kvalitu některých služeb.

Největším uměním operativních pronajímatelů je odhad budoucí zůstatkové ceny pronajatých vozidel, tj. ceny v okamžiku skončení smlouvy. Toto číslo má významný vliv na vaše budoucí měsíční náklady, protože se od něj vypočítávají jednotlivé splátky. "Vidět" dva nebo tři roky dopředu (běžné trvání operativního leasingu) vyžaduje dobré znalosti trhu a schopnost odhadnout budoucí vývoj cen automobilů. A to každý obchodník nemusí umět.

Smlouva, která se na tuto službu uzavírá, by měla jasně definovat práva a povinnosti obou stran. Toto doporučení sice zní samozřejmě, ale detailů, na které by se dalo zapomenout, je mnoho. Ptejte se, jestli vám budou účtovány nečekané náklady a vráceny přeplatky (tzv. otevřená kalkulace), kdo bude vyřizovat případné pojistné události a kontrolovat práci autoservisů, kdo a jak bude informovat řidiče vozidel a tak dále. Pokud jsou parametry služby jasně a k oboustranné spokojenosti ujednány, neměly by vzniknout žádné neshody, které by mohly vést k vypovězení smlouvy. To je sice možné i v průběhu leasingu, ale je třeba počítat s obranným mechanismem leasingové společnosti, jež do svého klienta investovala značné částky. Řešením může být také odkup pronajatých aut klientem.

Pavel Holík

je ředitelem společnosti D. S. Leasing, člena České leasingové a finanční asociace