Pokud se podnikatelé nenechají zastupovat daňovými poradci, mají na vyplnění daňových přiznání už jen šest dní. Povinnost podat přiznání však není "výsadou" jen podnikatelů, ale i dalších. Stačí kupříkladu pronajímat byt nebo mít nějaké příjmy z příležitostných prodejů. Povinnost podat daňové přiznání se totiž týká poměrně široké škály příjmů.
Výpočet daně z příjmů
Příjmy, které obecně podléhají zdanění, rozděluje zákon do pěti základních kategorií. Jedná se o příjmy ze zaměstnání, z podnikání, z kapitálového majetku, výnosy z pronájmu a ostatní příjmy. Do poslední kategorie patří například prodej majetku, výhry v loteriích, sázkách a soutěžích, příjmy z příležitostných prací a další.
Při určování daňové povinnosti se nejdříve vypočítávají dílčí základy daně. To je proto, že příjmy a výdaje (náklady a výnosy) se mohou odečítat pouze v rámci stejného typu příjmu. Nelze proto například o výdaje z podnikání snižovat příjmy z pronájmu bytu. Poplatník tedy zjistí dílčí základy daně, ty sečte, a teprve potom začne vypočítávat daň z příjmu. Předtím ale poplatníci mohou uplatnit odčitatelné položky, které základ daně sníží. Tímto způsobem je možné využít odečet na životní pojištění, penzijní připojištění, poskytnuté dary a v neposlední řadě odpočet na zaplacené úroky u úvěru na bydlení.
V prvních dvou případech se může jednat až o 12 tisíc korun (při splnění pevně daných podmínek), u darů lze odečíst až deset procent základu daně. V případě prokazatelně zaplacených úroků u úvěrů na bydlení může odčitatelná položka dosáhnout až 300 tisíc korun. Jestliže podnikatel se svými příjmy zasáhne do nejvyššího pásma, může jen z titulu tohoto posledního odpočtu ušetřit na daních až 96 tisíc korun.
Uplatněním všech možných odpočtů získá podnikatel finální základ daně, která zaokrouhlí na celé stokoruny dolů. Výpočet daně může začít.
Slevy na dani
Po vypočtení hrubé daně mají poplatníci již jen jednu možnost, jak státu odvést co nejméně. Na řadu přicházejí slevy na dani, tedy položky, které rovnou snižují vypočtenou daň.
Stejně jako u odčitatelných položek, tak i u slev je nutné pro jejich uplatnění splnit určité podmínky. Například manžel může uplatnit slevu na manželku jen za předpokladu, že jeho žena neměla zdanitelné příjmy v uplynulém roce vyšší než 38 040 korun.
Základní slevou na dani, kterou může využít téměř každý člověk, je částka 7200 korun. Tuto slevu na poplatníka nemohou ale uplatnit důchodci, jejichž důchod převýšil částku 38 040 korun.
Všechny slevy na dani lze odečíst jen do výše daně. Výjimkou je pouze sleva na dítě ve výši šesti tisíc korun. Zde platí, že pokud sleva částku daně převyšuje, má poplatník nárok na tzv. daňový bonus, tedy peníze od finančního úřadu. A to až do celkové výše 2500 korun měsíčně, maximálně tedy třicet tisíc korun za rok.
Jak se určuje daň z příjmů
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace



