Penzijní připojištění existuje na českém trhu od roku 1993 a k 31. 12. 2006 bylo v systému evidováno 3 610 920 připojištěných občanů. Míra zapojení obyvatelstva v penzijním připojištění tak již převyšuje 60 % práce schopných v ČR a vysoce předčila původní předpoklady, které odhadovaly kolem 2,5 milionu občanů.

Tato čísla jasně hovoří o střízlivém pohledu českého obyvatelstva na státní systém důchodového zabezpečení a o množství výhod, které penzijní připojištění nabízí.

PŘÍSPĚVKY NA PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ

Příspěvek účastníka se nejčastěji pohybuje v rozmezí od 100 Kč do 1500 Kč měsíčně. Na každý řádně zaplacený účastnický příspěvek přizná stát odpovídající státní příspěvek. Horní hranice příspěvku účastníka není nijak omezena. Pouze platí, že platby převyšující 1500 Kč měsíčně již nejsou ze strany státu nijak zvýhodňovány. Klienti každopádně vědí, že veškeré příspěvky jsou výnosně valorizovány procentem hospodaření penzijního fondu. Za rok 2006 byly účastníkům přiznány státní příspěvky v celkové rekordní výši převyšující 2 mld. Kč.

DAŇOVÉ ÚLEVY PRO ÚČASTNÍKA I PRO ZAMĚSTNAVATELE

Přispívá-li si účastník na penzijní připojištění měsíčně více než 500 Kč (tzn. více než 6000 Kč za rok - neodečitatelná částka), jsou tyto převyšující částky daňově uznatelné. Nejvyšší daňové úlevy dosáhne účastník, který má za rok zaúčtováno 18 000 Kč; pak si sníží daňový základ o 12 000 Kč. Často kladená otázka ze strany klientů zní: "Je listopad a já mám uhrazeno pouze 5000 Kč. Mohu si ještě snížit daňový základ za letošní rok?" Odpověď zní "ano". Není problém domluvit se s příslušným penzijním fondem na mimořádných vkladech, které budou nejčastěji na základě písemné žádosti zaúčtovány a poslouží pro jednorázové navýšení měsíčního příspěvku pro účely snížení daňového základu.

Penzijní připojištění se státním příspěvkem představuje v současné době také jeden z finančních produktů, který zaměstnavatelé přednostně využívají při zavádění nebo doplňování motivačních firemních programů pro své zaměstnance. Zaměstnavatel může poukazovat příspěvek buď fixní částkou, nebo procentem ze mzdy. Výše příspěvku není nijak omezena. Samozřejmě také platí určitá pravidla, která zaměstnavatele mimo jiné motivují k zavedení tohoto benefitu pro zaměstnance. Příspěvek zaměstnavatele na účet zaměstnance lze zahrnout do nákladů zaměstnavatele až do výše 3 % vyměřovacího základu pro pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení zaměstnance a dále z příspěvků zaměstnavatel neplatí pojistné na zdravotní a sociální zabezpečení, pokud tento příspěvek nepřekročí 5 % vyměřovacího základu pro pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení. Pro zaměstnance má zaměstnavatelský příspěvek tu výhodu, že je do výše 5 % vyměřovacího základu pro pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení osvobozen od daně z příjmů. K 31. 12. 2006 bylo v systému penzijního připojištění zahrnuto již 842 075 připojištěných, kterým na smlouvu přispívá zaměstnavatel průměrnou částkou 497 Kč měsíčně (průměrný příspěvek za rok 2005 byl 462 Kč).

ŠPIČKOVÉ ZHODNOCENÍ A BEZPLATNÝ SERVIS

Penzijní fondy dodržují konzervativní investiční strategii, přičemž investují především do dluhopisů (cca 80 %), akcií a podílových listů (cca 12 %) a poměrně vysoký podíl je investován na účtech a termínovaných vkladech (cca 8 %). Zhodnocení prostředků účastníků se v roce 2005 pohybovalo v rozmezí 3 - 5 % p.a. Data o zhodnocení za rok 2006 ještě nebyla jednotlivými penzijními fondy zveřejněna.

Zhodnocení prostředků účastníků za dobu existence penzijního připojištění (v %) zachycuje tabulka 2.

Proti jiným finančním produktům jsou veškeré aktivity spojené s uzavřením a průběhem penzijního připojištění poskytovány zcela zdarma. Účastník neplatí za uzavření smlouvy, za rozesílání výpisů, za vedení účtu, za poradenský servis ani za správu smlouvy. Jediný poplatek, který je případně spojen s penzijním připojištěním, ale klient ho nehradí penzijnímu fondu, nýbrž obecnímu úřadu, matrice či notáři, je poplatek za úředně ověřený podpis v případě ukončení smlouvy.

Veronika Hybšová
Generali penzijní fond a.s.


Tab. 1 Výše státního příspěvku

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace