Tisíce mladých inženýrů z celé Evropy se sjíždějí do Francie, aby od 11. do 13. května testovali a porovnávali své nové technologie zaměřené na trvale udržitelnou mobilitu. Letošní ročník Shell Eco-marathonu nabídne historicky nejvyšší účast, celý závod se bude konat pod záštitou Janeze Potočnika, komisaře Evropské unie pro vědu a výzkum.


Rekordní počet účastníků

Letošní ročník Shell Eco-marathonu představí na 3 000 mladých vývojářů ze 20 zemí - celkem 257 týmů reprezentujících univerzity a střední školy. Již po třiadvacáté je cílem letošního závodu dosažení minimální spotřeby paliva s pomocí vozidla vlastní konstrukce a výroby - to vše s využitím klasického nebo alternativního pohonu a při dosažení co nejnižšího množství škodlivých emisí. Celý závod je zároveň pohledem mladých vědců na budoucí způsoby přepravy.

Dosavadní rekord evropského Shell Eco-marathonu v kategorii spalovacích motorů drží od roku 2004 francouzský tým lycea La Joliverie, který dosáhl úctyhodných 3 410 kilometrů na jeden litr paliva. Absolutním rekordmanem je však tým švýcarské univerzity ETH Zürich, který se svým vozítkem na palivový článek urazil v roce 2005 celkem 3 836 kilometrů na ekvivalent jednoho litru benzínu.


Češi se nezúčastní

V letošním ročníku bude bohužel pro technické komplikace s vozidlem poháněným vodíkem chybět český zástupce - tým HydrogenIX složený z mladých inženýrů Technické univerzity v Ostravě, který se Shell Eco-marathonu pravidelně účastní.


Běžná paliva i alternativní zdroje

Vedle běžných paliv, jako jsou benzín, nafta nebo LPG, bude 65 vozidel spoléhat na alternativní zdroje energie - vodík, biopaliva nebo solární energii. Oproti předcházejícím letem se vedle soutěžních prototypů velmi výrazně rozšířila kategorie vozidel určených pro běžný městský provoz (v porovnání s rokem 2006 o celých 60 %). Odráží se zde zájem mladých inženýrů hledat nová řešení pro snižování dopadu tradiční městské dopravy na životní prostředí.

Kromě soutěží o pokoření rekordu závodu v úspoře paliva v jednotlivých kategoriích je vyhlášena mimo jiné také soutěž o nejekologičtější vozidlo, tedy vůz, který vyprodukuje nejméně emisí oxidu uhličitého.


Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist