Tisíce mladých inženýrů z celé Evropy se sjíždějí do Francie, aby od 11. do 13. května testovali a porovnávali své nové technologie zaměřené na trvale udržitelnou mobilitu. Letošní ročník Shell Eco-marathonu nabídne historicky nejvyšší účast, celý závod se bude konat pod záštitou Janeze Potočnika, komisaře Evropské unie pro vědu a výzkum.
Rekordní počet účastníků
Letošní ročník Shell Eco-marathonu představí na 3 000 mladých vývojářů ze 20 zemí - celkem 257 týmů reprezentujících univerzity a střední školy. Již po třiadvacáté je cílem letošního závodu dosažení minimální spotřeby paliva s pomocí vozidla vlastní konstrukce a výroby - to vše s využitím klasického nebo alternativního pohonu a při dosažení co nejnižšího množství škodlivých emisí. Celý závod je zároveň pohledem mladých vědců na budoucí způsoby přepravy.
Dosavadní rekord evropského Shell Eco-marathonu v kategorii spalovacích motorů drží od roku 2004 francouzský tým lycea La Joliverie, který dosáhl úctyhodných 3 410 kilometrů na jeden litr paliva. Absolutním rekordmanem je však tým švýcarské univerzity ETH Zürich, který se svým vozítkem na palivový článek urazil v roce 2005 celkem 3 836 kilometrů na ekvivalent jednoho litru benzínu.
Češi se nezúčastní
V letošním ročníku bude bohužel pro technické komplikace s vozidlem poháněným vodíkem chybět český zástupce - tým HydrogenIX složený z mladých inženýrů Technické univerzity v Ostravě, který se Shell Eco-marathonu pravidelně účastní.
Běžná paliva i alternativní zdroje
Vedle běžných paliv, jako jsou benzín, nafta nebo LPG, bude 65 vozidel spoléhat na alternativní zdroje energie - vodík, biopaliva nebo solární energii. Oproti předcházejícím letem se vedle soutěžních prototypů velmi výrazně rozšířila kategorie vozidel určených pro běžný městský provoz (v porovnání s rokem 2006 o celých 60 %). Odráží se zde zájem mladých inženýrů hledat nová řešení pro snižování dopadu tradiční městské dopravy na životní prostředí.
Kromě soutěží o pokoření rekordu závodu v úspoře paliva v jednotlivých kategoriích je vyhlášena mimo jiné také soutěž o nejekologičtější vozidlo, tedy vůz, který vyprodukuje nejméně emisí oxidu uhličitého.