Zhruba stovka výchovných poradců, učitelů ze škol na severu Moravy a ve Slezsku, objížděla v průběhu dubna postupně strojírenské, elektrotechnické a stavební firmy, setkávali se s jejich odborníky a manažery a získávali informace z dnešní reality průmyslových podniků, aby pak mohli žákům a jejich rodičům lépe vysvětlovat, co budoucí kvalifikované dělníky v provozech čeká.

"Poradci na školách by se měli stát klíčovými prostředníky mezi námi, žáky a rodiči. Byli bychom rádi, kdyby předávali informace o vyhlídkách na práci v technických oborech a kdyby přitom i sami měli představu, jak to dnes vypadá v podnicích elektrotechnického, strojírenského či stavebního průmyslu a ve firmách z oboru informačních technologií," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil.

Nebývale rozsáhlá akce je součástí iniciativy ForTech, kterou se Moravskoslezský kraj a Agentura pro regionální rozvoj (ARR) snaží podpořit zájem "-náctiletých" žáků základních škol o studium na učilištích a středních školách technického typu. Snahou je, aby si učitelé, rodiče a jejich děti všimli požadavků podniků a investorů v Moravskoslezském kraji na stále více a více technicky zdatné dělníky i manažery. Podle náměstka hejtmana pro ekonomický rozvoj Pavla Drobila jde také o to, aby Moravskoslezský kraj po prvenství v objemu investic (loni při objemu 54 miliard Kč) získal také pozici lídra v řešení hlavních překážek pro další regionální rozvoj.

Projekt ForTech zahrnuje spolupráci se zaměstnavateli, středními a vysokými školami, oborovými sdruženími, rekvalifikačními a poradenskými středisky a úřady práce. Krajský rozpočet na něj dosud uvolnil 1,5 milionu Kč, a kraj počítá s pokračováním projektu i v následujících letech.

Výchovní poradci na školách, kteří navštěvovali firmy v Moravskoslezském kraji, aby získali představu o uplatnění mladých v technických oborech, jsou důležitým zdrojem informací pro rodiče a žáky, kteří se od šestých tříd začínají rozhodovat o svém budoucím studijním zaměření a povolání. Proto se kraj a ARR snaží, aby tato skupina pedagogů získala co možná nejpřesnější představu o tom, jak to dnes vypadá v podnicích elektrotechnického, strojírenského či stavebního průmyslu a ve firmách z oboru informačních technologií.

Během prvních dvou dubnových týdnů zástupci škol, kteří byli předem osloveni cílenou komunikační kampaní, navštívili společnosti Huisman Konstrukce, VOKD, Bang & Olufsen a V-NASS, Visteon-Autopal, holding Vítkovice a firmu BEFRA-Electronic. Cyklus exkurzí poté uzavřela společná cesta učitelů a vybraných studentů do atraktivních provozů výrobce špičkové audio-video techniky Bang & Olufsen.

Na komunikaci s poradci je navázána řada dalších reklamních a marketingových aktivit. Kraj a agentura ve snaze oslovit i děti a rodiče spustily webovou stránku povolaniprozivot.cz, která podává přehled o technických oborech, školách a učilištích a také o možných budoucích zaměstnavatelích. Další část komunikační kampaně, kterou hradí Moravskoslezský kraj, má podobu plakátů, inzerce i venkovních reklam. Vše má jednotící grafické prvky, jednotné logo a srozumitelné poselství, určené dětem, rodičům a výchovným poradcům.

Struktura webu povolaniprozivot.cz je přehledně koncipována tak, aby se zájemci dostali co nejjednodušší cestou přímo k požadovaným informacím, nebo podrobnějším zdrojům. V několika bodech na ní najdou proto odpovědi na základní otázky:

Jaký obor je in? - např. elektroinženýr (vysokoškolské vzdělání), elektrikář pro slaboproud (střední vzdělání s maturitní zkouškou), elektromechanik (střední vzdělání s maturitní zkouškou) apod.

- Co mě ve škole naučí? (charakteristika znalostí a dovedností, které může zájemce v daném oboru získat s ohledem na jejich praktické uplatnění v budoucím zaměstnání)

- Jaké mám mít předpoklady?(požadavky pro daný obor či segment)

- Kde mě to naučí?(je uvedena škola poskytující vzdělání ve zvoleném oboru, v tomto případě např. VŠB Technická univerzita Ostrava, seznam středních škol s příslušným zaměřením v daném regionu, a linky na jejich webové stránky s informacemi)

- Kde mě vezmou po škole? (po kliknutí na webový odkaz se otevře katalog firem z elektrotechnického oboru, kde by mohli absolventi najít uplatnění, s přímým přístupem na jejich příslušné webové stránky)

K dispozici je i možnost komunikace prostřednictvím e-mailu, kdy odborníci odpovídají na konkrétní dotazy.

Zástupci firem doufají, že se pomocí těchto aktivit podaří přivést do technických škol novou generaci, která by pomohla řešit problém potřeby kvalifikovaných pracovníků. Roman Orlík, generální manažer Moravskoslezského strojírenského klastru, který sdružuje podniky s téměř 16 tisícovkami zaměstnanců na webu ForTech uvádí: "Významní výrobci v našem kraji, ať už jde o tradiční podniky nebo nově příchozí investory, vytvářejí každý měsíc nová pracovní místa, nabízejí šance a příležitosti pro zámečníky, obráběče, nástrojaře, svářeče, elektrikáře a řadu dalších řemeslníků. Jen u těch největších strojírenských výrobců bychom napočítali, že potřebují okolo osmi set až tisícovky lidí ve specializovaných dělnických profesích. Proto je důležité, aby lidé věděli, že strojírenský průmysl v kraji nepropouští, ale naopak hledá nové posily. Doufám, že brzy vyjdou z technických škol."

(pev)

Foto: ForTech_komiks