Kombinace počítačové techniky s vybavením skladových operátorů na manipulační technice mobilními on-line komunikačními prostředky, zařízeními na předvolbu výšky zdvihu nákladových vidlic spolu s koordinací systému umísťování přepravní jednotky nákladu umožňují průběžné snižování skladovacích nákladů na přepravní jednotku, lepší využití skladovacího prostoru a zkrácení časů distribučních cyklů.
PŘIHLÍŽÍ SE NA KAPACITU A OBRÁTKOVOST
Principy všech dosažitelných a použitelných metod ke splnění náročných požadavků se týkají toku přepravních jednotek nákladu, volby výkonné a vhodné varianty komunikace dat a konceptu přesného načasování toku přepravních jednotek. Pro tento účel se musí vycházet z přesného stanovení účelu navrhovaného skladu, definice plánovaných cílů a vhodného postupu toku přepravních jednotek
Nejdůležitějším kritériem pro počáteční plánování skladu a tedy i volby vhodné manipulační techniky je dosažení požadované kapacity skladovacího prostoru a potřebné obrátkovosti přepravních jednotek nákladu. Jinými slovy stanovení cílového počtu skladovaných jednotek, rychlosti jejich vyskladňování, jejich vodného tvaru a rozměrů.
ČTYŘI KROKY VÝBĚRU
Po stanovení plánované kapacity skladovacího prostoru je možné se zabývat výběrem skladovacího systému, manipulačních vozíků a manipulačního vybavení skladu. Pokud se týká výběru vhodného typu manipulační techniky, je nutné provést následující kroky:
1) provést prostorové posouzení a rozdělení skladovacího prostoru do 3 základních oblastí (příjem přepravních jednotek nákladu; skladování přepravních jednotek nákladu; odbavení přepravních jednotek nákladu),
2) jednotlivě zvážit postupné kroky pohybu přepravních jednotek nákladu (umístění a vyhledávání skladových položek; vychystávání kusových jednotek nákladu; přeprava do/ze skladovacího prostoru),
3) rozhodnout o následujících důležitých otázkách (typ regálového skladovacího systému; maximální skladovací výška přepravních jednotek nákladu; prostorová dislokace skladu; typ vozíků pro použití ve skladovacích a manipulačních prostorách),
4) následuje vlastní výběr manipulační techniky s ohledem na výše stanovená kritéria (za nejdůležitější pro tento výběr lze považovat maximální výšku zdvihu nákladových vidlic, požadovanou šířku pracovní uličky mezi regály, účel použití - manipulace, vychystávání, přeprava a oblast nasazení této techniky - skladovací prostor, manipulační prostor).
Info
Typy vozíků pro výškové paletové regály
Vozíky N a V pro vychystávání
Lze je rozdělit na nízkoúrovňové a středně/vysokozdvižné vychystávací vozíky.
Nízkoúrovňové vychystávací vozíky N jsou vybaveny volantem nebo řídicí ojí, projíždějí uličkou a vybírají kusové zboží podle typových listů nebo údajů mobilních datových terminálů, které jsou provozně výhodnější z hlediska rychlosti zpracování změn, což lze provádět na místě on-line.
Středně/vysokozdvižné vychystávací vozíky V obsluhují úložná místa paletizačních jednotek ve středních a vyšších úrovních. Princip činnosti je obdobný jako u nízkoúrovňových vychystávacích vozíků.
Vozíky T, L, E a H
pro nízkoúrovňové skladování
Ručně vedené nízkozdvižné vozíky T jsou požívány pro jednoduchý horizontální transport paletizačních jednotek ve skladovacím a manipulačním prostoru.
Ručně vedené vysokozdvižné vozíky L jsou požívány pro manipulaci s malým množstvím zboží a pro skladování poblíž malých výrobních linek a jsou zvláště účinné při zakládání paletizačních jednotek v prostoru úzkých regálových uliček.
Konvenční protizátěžové vozíky E a H jsou alternativou pro nízkoúrovňové skladování, nakládání, vykládání a zakládání přepravních paletizačních jednotek. Jejich konstrukční řešení bývá moderní, masivní, odolné a nejvýhodnější pro zakládání do výšky 5,5 m.
Vozíky R retracky pro skladování
ve středních a vyšších výškách zakládání
Retracky mají vyšší stabilitu a jsou schopny působit v uličkách širokých pouze 2,5-3 m v závislosti na délce nákladu, a to díky schopnosti zatáhnout přepravní jednotku nad rozvor kol. Důmyslné konstrukce stožárů poskytují lepší ovladatelnost a přispívají rovněž k zúžení vlastních manipulačních uliček. Používají se nejvíce pro manipulace ve středních a velkých výškách zdvihu.
Vozíky A a K pro skladování ve vysokých
výškách zakládání a velmi úzkých uličkách
Charakteristickým znakem těchto vozíků pro práci v úzkých uličkách jsou otočné třístranné zakládací hlavy tvaru L, které mohou přepravit manipulační jednotku na jakoukoliv stranu uličky, aniž by se celý vozík musel obracet a stát čelem k regálovému systému. Manipulační jednotka se ukládá bokem a do boční strany regálu, takže vozíky K jsou schopné manipulovat s paletizační jednotkou v uličkách jen o málo širších, než je vozík sám, včetně převážené manipulační jednotky. Vyrábějí se dva základní modely těchto vozíků s otočnou hlavou L, popř. teleskopickou hlavou, a to s obsluhou dole - model A, nebo kombinované provedení s obsluhou vysouvající se spolu s manipulační jednotkou do výšky paletových regálů. Pro zvýšení produktivity jejich provozu se používá mechanického nebo induktivního vedení vozíků v úzké regálové uličce.
Vladislav Záveský
je product manager společnosti Linde Material Handling Česká republika