Kombinace počítačové techniky s vybavením skladových operátorů na manipulační technice mobilními on-line komunikačními prostředky, zařízeními na předvolbu výšky zdvihu nákladových vidlic spolu s koordinací systému umísťování přepravní jednotky nákladu umožňují průběžné snižování skladovacích nákladů na přepravní jednotku, lepší využití skladovacího prostoru a zkrácení časů distribučních cyklů.

PŘIHLÍŽÍ SE NA KAPACITU A OBRÁTKOVOST

Principy všech dosažitelných a použitelných metod ke splnění náročných požadavků se týkají toku přepravních jednotek nákladu, volby výkonné a vhodné varianty komunikace dat a konceptu přesného načasování toku přepravních jednotek. Pro tento účel se musí vycházet z přesného stanovení účelu navrhovaného skladu, definice plánovaných cílů a vhodného postupu toku přepravních jednotek

Nejdůležitějším kritériem pro počáteční plánování skladu a tedy i volby vhodné manipulační techniky je dosažení požadované kapacity skladovacího prostoru a potřebné obrátkovosti přepravních jednotek nákladu. Jinými slovy stanovení cílového počtu skladovaných jednotek, rychlosti jejich vyskladňování, jejich vodného tvaru a rozměrů.

ČTYŘI KROKY VÝBĚRU

Po stanovení plánované kapacity skladovacího prostoru je možné se zabývat výběrem skladovacího systému, manipulačních vozíků a manipulačního vybavení skladu. Pokud se týká výběru vhodného typu manipulační techniky, je nutné provést následující kroky:

1) provést prostorové posouzení a rozdělení skladovacího prostoru do 3 základních oblastí (příjem přepravních jednotek nákladu; skladování přepravních jednotek nákladu; odbavení přepravních jednotek nákladu),

2) jednotlivě zvážit postupné kroky pohybu přepravních jednotek nákladu (umístění a vyhledávání skladových položek; vychystávání kusových jednotek nákladu; přeprava do/ze skladovacího prostoru),

3) rozhodnout o následujících důležitých otázkách (typ regálového skladovacího systému; maximální skladovací výška přepravních jednotek nákladu; prostorová dislokace skladu; typ vozíků pro použití ve skladovacích a manipulačních prostorách),

4) následuje vlastní výběr manipulační techniky s ohledem na výše stanovená kritéria (za nejdůležitější pro tento výběr lze považovat maximální výšku zdvihu nákladových vidlic, požadovanou šířku pracovní uličky mezi regály, účel použití - manipulace, vychystávání, přeprava a oblast nasazení této techniky - skladovací prostor, manipulační prostor).

Info

Typy vozíků pro výškové paletové regály

Vozíky N a V pro vychystávání

Lze je rozdělit na nízkoúrovňové a středně/vysokozdvižné vychystávací vozíky.

Nízkoúrovňové vychystávací vozíky N jsou vybaveny volantem nebo řídicí ojí, projíždějí uličkou a vybírají kusové zboží podle typových listů nebo údajů mobilních datových terminálů, které jsou provozně výhodnější z hlediska rychlosti zpracování změn, což lze provádět na místě on-line.

Středně/vysokozdvižné vychystávací vozíky V obsluhují úložná místa paletizačních jednotek ve středních a vyšších úrovních. Princip činnosti je obdobný jako u nízkoúrovňových vychystávacích vozíků.

Vozíky T, L, E a H

pro nízkoúrovňové skladování

Ručně vedené nízkozdvižné vozíky T jsou požívány pro jednoduchý horizontální transport paletizačních jednotek ve skladovacím a manipulačním prostoru.

Ručně vedené vysokozdvižné vozíky L jsou požívány pro manipulaci s malým množstvím zboží a pro skladování poblíž malých výrobních linek a jsou zvláště účinné při zakládání paletizačních jednotek v prostoru úzkých regálových uliček.

Konvenční protizátěžové vozíky E a H jsou alternativou pro nízkoúrovňové skladování, nakládání, vykládání a zakládání přepravních paletizačních jednotek. Jejich konstrukční řešení bývá moderní, masivní, odolné a nejvýhodnější pro zakládání do výšky 5,5 m.

Vozíky R retracky pro skladování

ve středních a vyšších výškách zakládání

Retracky mají vyšší stabilitu a jsou schopny působit v uličkách širokých pouze 2,5-3 m v závislosti na délce nákladu, a to díky schopnosti zatáhnout přepravní jednotku nad rozvor kol. Důmyslné konstrukce stožárů poskytují lepší ovladatelnost a přispívají rovněž k zúžení vlastních manipulačních uliček. Používají se nejvíce pro manipulace ve středních a velkých výškách zdvihu.

Vozíky A a K pro skladování ve vysokých

výškách zakládání a velmi úzkých uličkách

Charakteristickým znakem těchto vozíků pro práci v úzkých uličkách jsou otočné třístranné zakládací hlavy tvaru L, které mohou přepravit manipulační jednotku na jakoukoliv stranu uličky, aniž by se celý vozík musel obracet a stát čelem k regálovému systému. Manipulační jednotka se ukládá bokem a do boční strany regálu, takže vozíky K jsou schopné manipulovat s paletizační jednotkou v uličkách jen o málo širších, než je vozík sám, včetně převážené manipulační jednotky. Vyrábějí se dva základní modely těchto vozíků s otočnou hlavou L, popř. teleskopickou hlavou, a to s obsluhou dole - model A, nebo kombinované provedení s obsluhou vysouvající se spolu s manipulační jednotkou do výšky paletových regálů. Pro zvýšení produktivity jejich provozu se používá mechanického nebo induktivního vedení vozíků v úzké regálové uličce.

Vladislav Záveský

je product manager společnosti Linde Material Handling Česká republika

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist