Image není totožná s naší osobností. Informuje o tom, jaký obraz si o ní vytvořilo okolí, jak nás okolí vnímá a přijímá. Tuto percepci můžeme samozřejmě sami záměrně ovlivňovat a formovat. Nejvíce úsilí při tvorbě vlastní image vyvíjejí za vydatné pomoci masmédií přirozeně osoby veřejně činné (politici, herci, zpěváci, baviči, atp.). Obraz, nabízený veřejnosti ke strávení je ovšem často vzdálen reálnému odrazu skutečnosti.

Prezentovaná image bývá mnohdy klamavá, falešná a opírá se převážně o vnější, "prvoplánové", všem na prvý pohled viditelně představované znaky.

OBCHODNÍK JAKO FILANTROP?

Egocentrický ješita může být představován a vnímán jako skromný, všem názorům otevřený demokrat, tvrdý obchodník se nám prezentuje jako filantrop a milovník umění, kdo byl vítán s gloriolou zachránce přinášejícího nezištnou pomoc, mizí kterýmsi z četných tunelů. Věnovat pozornost tvorbě žádoucí osobní image se v každém případě vyplatí. Měla by to však být image pravdivá, ne klamavá, falešná, zavádějící. Tvorba pokřiveného obrazu se nakonec nemusí vyplatit ani jeho tvůrci.

PRVNÍ DOJEM

Zásadní význam pro tvorbu prvního dojmu mají vnější znaky. Vzhled, zevnějšek, vystupování, rétorické a komunikační dovednosti jsou patrny a "čteny" na první pohled. U různých produktů bývá tato součást image označována slůvkem design.

Říká se právem, že obal prodává. To je sice pravda, avšak jen potud, pokud je do něj zabalen očekávaný obsah. Nalezneme-li pod obalem s fotem krásných mladých lidí , kteří se bělostnými zuby chutě zakusují do pohádkových plodů, zkažený kompot, ztrácí taková image svůj význam i efekt.

VNĚJŠÍ ZNAKY NEJSOU IMAGE

Vnitřní znaky jsou reálné osobnostní kvality, které nebývají patrné a pozorovatelné na prvý pohled. Mnoho tzv. imagemakerů se jimi nikterak nezabývá. Přesvědčení, že image vytvoříme pouze účesem, oděvem, modelací nehtů či jinými zásahy do "designu" znamená, že máme co do činění s vizážistou. Vnější stránky - již s ohledem na tvorbu prvního dojmu - nelze podceňovat. Samy o sobě však image netvoří. Bez souladu s reálnými vnitřními vlastnostmi osobnosti se stává image prázdnou bublinou. Po jejím splasknutí zůstává pouze pocit pachuti anebo vůbec nic. Kde je dnes konec mnohým nedávno tolik populárním "politickým osobnostem"?

IMAGE A SOCIÁLNÍ ROLE

Image musí respektovat sociální roli. Sociální role je souborem obecně očekávaných požadavků a předpokladů, jak má jedinec v určité sociální pozici "vypadat", vystupovat, jednat, jaké má mít vlastnosti. Výpadky z role jsou negativně přijímány a ničí žádoucí image. (Veřejný činitel řídí vůz a havaruje pod vlivem alkoholu, duchovní, pedagog, či psycholog se "zviditelní" sexuálním zneužíváním). Respekt k sociální roli je pro image nezbytný. Pro manažera to znamená naplnit tzv. manažerské funkce. (Schopnost plánovat, organizovat, efektivně vybírat, rozmisťovat pracovníky, rozhodovat, vést, kontrolovat, motivovat a hodnotit, zajistit informovanost a komunikace a reprezentovat). Myslet si, že image vybudujeme pouhým pěstěním dovednosti reprezentovat formu navenek vede pouze k nemilým překvapením, někdy až typu "prázdný sud nejvíc duní".

Osobní image pracovníka má být v souladu s image firmy. Stále se často setkáváme s tím, že pracovník hovoří na veřejnosti nelichotivě o svém zaměstnavateli, kritizuje jej, či přímo nadává na adresu svého nadřízeného mimo areál firmy. Přirozeně, že takto vytváří nežádoucí obraz nejen o firmě, ale také o sobě. I když nám mnohé věci v zaměstnání nemusí být příjemné, anebo nám přímo jdou "proti srsti", ventilace takových pocitů na veřejnosti je krajně nežádoucí. Image firmy a zaměstnance by měly co nejvíce ladit a vzájemně se posilovat.

SPOLEČNÝ DUCH TÝMU

Nezbytným základem je loajalita k firmě, pocit sounáležitosti a soudržnost týmu. Renomé firmy posiluje prestiž každého zaměstnance. Úroveň každého jedince naopak spoluvytváří pověst frimy na veřejnosti. Majitelé a manažeři by měli maximálně podporovat "ducha týmu" a vytvářet určité normy chování, které jsou od všech zaměstnanců nejen vyžadovány, ale také jako prospěšné neformálně přijímány. Dosud živým příkladem u nás jsou bývalí "baťovci", kteří se dokázali aktivně ztotožnit s filosofií firmy a sami ji vlastním chováním prosazovali.

TEST

Všechny níže uvedené "okřídlené výroky" mají svou obecnou platnost. Z každé dvojice vyberte vždy jeden - ten, který je vám bližší, více vás oslovuje.

a/ Oděv je tělem ducha a lze z něho usuzovat na osobnost. (E. Rotterdamský)

b/ můžete zářit ozdobami, ale líbit se budete pouze osobností. (J. J. Rousseau)

a/ Na dobrém počátku záleží všechno. (J. A. Komenský)

b/ Znalost sebe sama je základem pravé moudrosti. (J. A. Komenský)

a/ Úsudek je možno vyvrátit, předsudek nikoli. (Ebner-Eschenbach)

b/ Co je důležité, je očím neviditelné. (A. de Saint Exupéry)

a/ Kde je málo úsměvů, tam je málo úspěchu. (A. Carnegie)

b/ Kdo by ti mohl udělit větší pochvalu než tu, že jsi sám sebou? (W. Shakespeare)

a/ Oč je mdlejší mužova hlava, o to pronikavější barva jeho ponožek. (H. Rowlandová)

b/ Úcta před sebou samým jest vedle naší víry nejhlavnější brzdou všech nepravostí. (F. Bacon)

a/ Hleď si dobré společnosti a slovo tvé bude míti váhu. (G. Herbert)

b/ Každý by se stal znamenitým, kdyby znal svou hlavní přednost. Vypozoruj tedy svou převládající vlohu a vynalož na její zdokonalení vše. (B. Gracian)

a/ Veselý člověk vykonává na jiné téměř takový vliv jako letní teplo na pole a les. (T. Carlyle)

b/ Vše záleží na pochopení. (Seneca)

Sečtěte odpovědi a/ a odpovědi b/. Převaha prvých svědčí o upřednostňování "vnějších stránek" při tvorbě osobní image. Převaha odpovědí b/ vypovídá o větším důrazu na "vnitřní kvality " osobnosti.

Obě stránky jsou pro image významné, měly by fungovat ve vzájemné vazbě a souladu. Na obě musíme brát zřetel při uvědomělé tvorbě osobní image. Vnitřní stránky image se nutně promítají navenek, vnější projevy ovlivňují vnitřní stav. Při úvahách o image respektujme klasickou obecnou filosofickou zásadu jednoty formy a obsahu.

Kdo buduje image pouhým vnějším efektem, vytváří image falešnou, která je dříve či později demaskována. Je vizážistou, snad designérem, ne však skutečným imagemakerem.

Použita kniha Umění jednat s lidmi, kterou vydalo nakladatelství Grada PUBLISHING

Image se opírá o vnější projevy a vnitřní osobnostní kvality.

Osobní image = soubor vnějších a vnitřních rysů našeho já. Ty by měly být v souladu, vzájemně se posilovat, ne být v rozporu.

Vnější znaky: výška, váha, tělesné proporce, celkový vzhled, zevnějšek, oděv, účes, doplňky. Společenské vystupování a chování - etiketa, kultura ústního projevu, rétorické a komunikační dovednosti.

"Zlatá střední cesta" v oblékání, péči o zevnějšek i mluvu bývá zpravidla obecně oceňovanou zásadou. Vychází z respektu k sociální roli a pozici i z ohledu na obecně platné zákonitosti vnímání.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist