Nová mezera na trhu

auto_peugeot307cc_1in.jpg ()Kabriolet s plechovou skládací střechou už nepatří jen k Mercedesu SLK. Před dvěma lety jej s úspěchem začal nabízet Peugeot v podobě malého kabria 206 CC (v Česku i Německu není prodávanějšího vozu s odnímatelnou střechou), nyní francouzská značka nabídku rozšiřuje o větší 307 CC. Konkurentů bude rychle přibývat. Na jaře se přidá Renault s Méganem C+C a Nissan připravuje do výroby malou micru s podobnou zasouvací střechou.
Výhoda pevné skládací střechy se projeví především v zimě. Že nejde o úplně běžné kupé, prozradí v zimních měsících jen svist vzduchu, který se přes okna dere do auta při dálniční rychlosti a skřípání přicházející s bouchnutím dveří při zavření. Další výhoda spočívá v tom, že majitel se obejde bez strachu, zda vandalové neproříznou drahou plátěnou střechu jeho kabrioletu. Naopak velkou neznámou je, co se s komplikovaným mechanismem skládací střechy stane, když auto dostane zezadu náraz. A kolik taková oprava bude stát?
Peugeot 307 CC je však autem, které má svého majitele bavit. Trik se střechou trvá 25 vteřin. Po stisknutí tlačítka za ruční brzdou zmizí nejdříve všechna čtyři boční okénka v karosérii, kufr se otevře ze strany od zadních sedadel a střecha elegantně zajede nad zavazadlový prostor. Ten se v této chvíli smrskne z 350 litrů na 204. Otevírat střechu je možné i za jízdy, ale rychlost nesmí překročit 10 km/h. Zábava z jízdy v kabrioletu může začít, ale raději až od května.

Chce být sporťákem

Za svůj oblý design nesklízí novinka jen pochvalu. Patrná je určitá nevyváženost mezi předním a zadním dílem karosérie při natažené střeše. Zajímavá jsou velká přední i zadní světla a rozměrné čelní sklo.
Hospodářské noviny vyzkoušely kabriolet a kupé v jednom balení s nejsilnějším motorem Peugeotu 307 CC. V ceníku se tento vůz s dvoulitrem pod kapotou objevuje pod označením Sport a stojí 850 tisíc korun.
Že jde o vůz se sportovním střihem nedokazuje jen karosérie kupé, ale i sedmnáctipalcová kola a u testovacího auta také interiér potažený červenou kůží. Sportovní je i tužší podvozek, který se ozve na příčných nerovnostech. Jinak se stará o dobré chování v zatáčkách. Tužší je také řízení, volant má tlustý věnec.
Automobilka postavila svou novinku na základě modelu 307 a prezentuje ji jako čtyřmístný vůz. Přestože je kupé o bezmála 15 centimetrů delší než pětidvéřový hatchback, místo vzadu stačí jen dětem. Dospělí mají málo místa pro nohy a těsno je i okolo hlavy. 

Působivá červená kůže

Až na menší prostor je novinka uvnitř stejná jako Peugeot 307. Francouzská značka se vydala stejným směrem, jaký už léta razí Volkswagen Golf s jasnou a přehlednou přístrojovou deskou bez velkých experimentů.auto_peugeot307cc_2in.jpg () Testovaný vůz dostal pro odlišení nejen působivou červenou kůži, ale i bílé budíky, v noci osvětlené decentně do oranžova. Řadicí páka má kovovou hlavici a řidičovu ruku v ledových mrazech po nastartování zamrazí. Řazení není zrovna přesné a dráhy jednotlivých stupňů jsou dlouhé. Kov pokryl i středovou konzoli a plošky pedálů. Výborná jsou sportovní sedadla.
Když chce mít ale řidič lepší výhled dopředu, musí si sedadlo posunou hodně nahoru. Ani potom není výhled kdovíjaký, dále z něj ukrajují široké sloupky. Aby byli při otevřené střeše cestující v bezpečí, Peugeot do sloupků ukryl přes pět centimetrů tlusté ocelové roury. Za zadními sedadly jsou navíc ukryté oblouky, které se při náznaku převrácení během několika milisekund vystřelí ven. Řidič a jeho spolujezdci by tak měli být při převrácení ochráněni před nárazem hlavy o silnici.

Papírově je motor silák

Testovaný vůz měl pod kapotou to nejlepší z nabídky. Pohled do technických údajů benzínového dvoulitru s výkonem 130 kW/177 k vyvolává dojem superrychlého stroje. Ale není to tak úplně. Do čtyř tisíc otáček se chová motor nevýrazně, potom přece jen zabere. Výrobce tvrdí, že půldruhé tuny vážící Peugeot 307 CC 2.0 Sport zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,4 vteřiny a maximálně dosáhne rychlosti 225 km/h. Motoru nelze upřít sportovní zvuk, který neutichá ani při stabilní dálniční rychlosti 130 km/h. Tam si peugeot řekl v průměru o osm litrů, ve městě se spotřeba vyhoupla na průměrných 12 litrů benzínu na 100 kilometrů.
Peugeot dodává do své novinky i slabší motory. Nabídka začíná u agregátu 1.6 (80 kW/110 k), následuje slabší verze dvoulitru (100/138). Nejlevnější 307 se sklápěcí střechou stojí 692 tisíc korun. Pro srovnání: menší Peugeot 206 CC se stejným motorem 1.6 přijde nejméně na 569 tisíc korun.

(Foto: Peugeot)

Anketa

Eva Košíková, 25 let, pracovnice v poradenství
Červený interiér je provokativní, líbí se mi více než nějaký šedivý. Také bílé budíky jsou působivé. Design má celkově svou eleganci. Zvuk motoru navíc pěkně sedí ke sportovnímu vzhledu auta. Osobně bych však zvolila nějaký multifunkční vůz. Nevím, jak bych v tomto peugeotu vozila lyže nebo jízdní kola. Je to auto na příjemné svezení, když je někdo sám nebo někam pravidelně dojíždí bez zavazadel. Dobře se mi sedělo ve sportovních sedadlech, také volant je příjemný, zato na dlouhé řazení jsem si musela zvykat. Dveře jsou velké a těžké, chybí jim lepší polohování při otevírání.

Ivan Zatyko, 38 let, zkušební technik automobilů
Mám na peugeoty slabost, líbí se mi jejich hladký design. 307 CC vypadá zajímavě, tvarově vybočuje z řady těchto modelů. Skládání střechy je skvělé, zmenšení kufru je daní tohoto mechanismu. Interiér oživuje červená kůže, volant i budíky působí sportovně. Ale motor neodpovídá udávanému výkonu. Když jsem se s ním svezl, měl najeto přes tři tisíce kilometrů, snad se ještě "rozjede". Řazení je takové gumové, u sportovního auta bych očekával dráhy krátké a přesné. Divná je i levá páčka pod volantem, která chce od řidiče při přepnutí blikačů více síly, než bývá zvykem.

Marián Nič, 27 let, specialista v telekomunikacích
Skládací střecha je úžasná, také design je na první pohled skvělý. Druhý pocit, který přichází po usednutí za volant, je o něco horší. Neboť příď mizí někde v nedohlednu a výhled komplikují i boční sloupky karosérie. Když jsme vyjeli na zledovatělou silnici, ocenil jsem systém ESP, který vyrovnal začínající smyk. Sportovní zvuk motoru je fajn, ale je slyšet až příliš. Asi nejde o auto, které bych si vybral. Buď bych zvolil něco praktičtějšího, nebo volil mezi věhlasnějšími značkami na poli aut pro image, jako jsou Audi, Alfa Romeo nebo Mini.

Poznámka: Řidiči, kteří se objevují v anketě k testovanému vozu, mají zkušenosti s autem stejné kategorie.

Cena HN

Peugeot 307 CC 2.0 Sport: 850 000 Kč 
Výbava k nejlepší verzi Peugeotu 307 CC Sport je jen jedna a velmi široká. Zahrnuje přední i boční airbagy (hlavové se k vozu se skládací střechou nedělají), ESP, automatickou klimatizaci, parkovacího asistenta vzadu, rádio s přehrávačem CD a měničem na pět disků. Nejlevnější navigační systém s černobílou obrazovkou přijde na 44 tisíc korun, kožené čalounění stojí 30 až 55 tisíc korun.

Poznámka: Cena HN se snaží ukázat, kolik bude stát testovaný vůz ve skutečnosti. Komfortně vybavený a s širokou bezpečnostní výbavou.