Na to jsme se zeptali ing. Pavla Proška, zástupce firmy MBA Kontakt.

Naše zkušenost ukazuje, že v praxi často dochází ke značnému vzdálení nejvyšší úrovně řízení, tedy lidí, kteří většinou mají za sebou manažerské vzdělání, od středního managementu, tj. vedoucích oddělení a mistrů. Tito lidé by také měli znát základní manažerské koncepty. Jsou zodpovědni za realizaci strategie navržené top managementem a proto by jim potřebné znalosti neměly chybět. Často však nejsou schopni "domluvit se" s vrcholovými manažery.

Aby mohlo ve firmách dojít k lepšímu porozumění mezi top a střední úrovní řízení je zapotřebí sladit znalosti, naučit manažerský tým hovořit stejnou řečí (podle jednotlivých odborností) a tím zlepšit komunikaci, vzájemné pochopení a spolupráci. Jde tedy o to naučit i střední manažery využívat znalosti moderního managementu.

Jak toho ale v praxi dosáhnout?

Samozřejmě výchovou a vzděláváním. Nabízíme program pro střední management - MBA v kostce - to nejužitečnější z amerického obchodního vzdělání MBA přizpůsobené domácím podmínkám v konkrétní firmě. Tento osmidenní trénink jsme provedli už v mnoha firmách, počínaje firmou GITY v roce 1995, přes firmy Walmark, ŽDB, Mlékárna Kunín, a další, až po firmu Siemens v roce 2003. Většinou kladně hodnotily to, že trénink vycházel z potřeb a požadavků firmy a řešil problémy z praxe účastníků. Účastníky jsme vedli k aplikaci získaných znalostí na problematiku firmy a některé programy byly zakončeny "absolventskou prací".

V čem vidíte trend či budoucnost vzdělávání manažerů?

Kromě škol a institucí poskytujících vzdělávání MBA existuje celá řada vzdělávacích firem, které nabízejí manažerský vzdělávací program přímo "na míru" konkrétní firmy. Výhodou tohoto typu vnitropodnikového vzdělávání je jednak zohlednění praktických problémů firmy a také časové přizpůsobení podle pracovního vytížení manažerů. A právě v těchto programech vidím budoucí trend ve vzdělávání středního managementu.

Výsledkem manažerského vzdělávání ve firmách by podle našich zkušeností neměl být pouze rozvoj top manažerů, ale "distribuce" znalostí, zkušeností a nové manažerské koncepty na úroveň všech vedoucích pracovníků tak, aby mohlo dojít k naplnění strategie firmy. To že je možné využít znalostí a zkušeností, které za mnoho desítek let vytvořili manažeři v tržních ekonomikách je pro nás velkou výhodou a příležitostí - využijme to!


MBA Kontakt, s.r.o. www.mbakontakt.cz