Naše zkušenost ukazuje, že v praxi často dochází ke značnému vzdálení nejvyšší úrovně řízení, tedy lidí, kteří většinou mají za sebou manažerské vzdělání, od středního managementu, tj. vedoucích oddělení a mistrů. Tito lidé by také měli znát základní manažerské koncepty. Jsou zodpovědni za realizaci strategie navržené top managementem a proto by jim potřebné znalosti neměly chybět. Často však nejsou schopni "domluvit se" s vrcholovými manažery.
Aby mohlo ve firmách dojít k lepšímu porozumění mezi top a střední úrovní řízení je zapotřebí sladit znalosti, naučit manažerský tým hovořit stejnou řečí (podle jednotlivých odborností) a tím zlepšit komunikaci, vzájemné pochopení a spolupráci. Jde tedy o to naučit i střední manažery využívat znalosti moderního managementu.
Jak toho ale v praxi dosáhnout?
Samozřejmě výchovou a vzděláváním. Nabízíme program pro střední management - MBA v kostce - to nejužitečnější z amerického obchodního vzdělání MBA přizpůsobené domácím podmínkám v konkrétní firmě. Tento osmidenní trénink jsme provedli už v mnoha firmách, počínaje firmou GITY v roce 1995, přes firmy Walmark, ŽDB, Mlékárna Kunín, a další, až po firmu Siemens v roce 2003. Většinou kladně hodnotily to, že trénink vycházel z potřeb a požadavků firmy a řešil problémy z praxe účastníků. Účastníky jsme vedli k aplikaci získaných znalostí na problematiku firmy a některé programy byly zakončeny "absolventskou prací".
V čem vidíte trend či budoucnost vzdělávání manažerů?
Kromě škol a institucí poskytujících vzdělávání MBA existuje celá řada vzdělávacích firem, které nabízejí manažerský vzdělávací program přímo "na míru" konkrétní firmy. Výhodou tohoto typu vnitropodnikového vzdělávání je jednak zohlednění praktických problémů firmy a také časové přizpůsobení podle pracovního vytížení manažerů. A právě v těchto programech vidím budoucí trend ve vzdělávání středního managementu.
Výsledkem manažerského vzdělávání ve firmách by podle našich zkušeností neměl být pouze rozvoj top manažerů, ale "distribuce" znalostí, zkušeností a nové manažerské koncepty na úroveň všech vedoucích pracovníků tak, aby mohlo dojít k naplnění strategie firmy. To že je možné využít znalostí a zkušeností, které za mnoho desítek let vytvořili manažeři v tržních ekonomikách je pro nás velkou výhodou a příležitostí - využijme to!
MBA Kontakt, s.r.o. www.mbakontakt.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist