Jitka Černá
jitkacer@hotmail.com

Společnost DHL vznikla v roce 1969, na českém trhu působí od roku 1986 a to zprostředkovaně přes místního dopravce, samostatně od roku 1990. Společnost patří mezi největší expresní dopravce na světě a díky přesnosti svých služeb (kdykoliv a kamkoliv doručit zásilku) klade i velký důraz na pracovní výkony svých zaměstnanců.

"Nikdy nezapomínáme na to, že před sebou máme člověka. Žádná moderní technologie nemůže posunout zaměstnance dopředu tak jako člověk, který je dobře motivován, doplňuje si průběžně znalosti a ví, kde je v organizaci jeho místo," charakterizuje motto oddělení Human Resources jeho ředitelka Drahomíra Downerová. Zasilatelská služba je specifická tím, že doručení musí být detailně časově naplánováno, jeden zaměstnanec navazuje na práci druhého, a proto je nutné, aby každý pracovník prošel nejen úvodním tréninkem, ale aby si i osvojoval nedostatečné dovednosti a znalosti během svého pracovního působení.

Proto má firma detailně propracovaný kariérní postup. "Všechny pracovní pozice, které v DHL jsou, máme popsány a zpracovány takovým způsobem, abychom mohli již na začátku výběrového řízení stanovit, jakého kandidáta hledáme," popisuje Drahomíra Downerová. "Jelikož se snažíme přijímat především zaměstnance s určitým potenciálem k dalšímu rozvoji, vytvořili jsme systém takzvaných kompetentních profilů." V praxi to znamená, že každý zaměstnanec absolvuje každoroční pohovor se svým nadřízeným, ve kterém se hodnotí jeho práce. Má-li pracovník zájem o změnu pozice, konzultuje toto rozhodnutí se svým nadřízeným, najde si na intranetu DHL popis pozice, o kterou se chce ucházet, zjistí, že například neovládá dostatečně některé požadované kompetence, a domluví se s nadřízeným na konkrétním školení (v současnosti školicí oddělení organizuje 27 interních školení).

Interní zaměstnanec má tudíž ve výběrovém řízení výhodu před externím zájemcem. "Dříve platilo, že naprostá většina našeho top managementu začínala na nižších pozicích kurýrů a postupně prošli přes různé pozice až nahoru," potvrzuje ředitelka. "Dnes ale pořádáme Assessment Centra, kterých se účastní i zájemci, kteří se o nás dočetli v novinách či na našem webu, takže šance se vyrovnávají." Tento kariérní postup (tzv. kariérní chodníky) je chloubou HR oddělní. "Zaměstnanci vidí, že je v kariérním postupu podporujeme. Máme však ošetřeno, aby nám ze svých pozic rychle neutíkali," podotýká Drahomíra Downerová. Platí, že na nižších pozicích musí zaměstnanec pracovat alespoň rok, na vyšších alespoň dva roky. Na intranetu společnosti lze dohledat i rozpis přijímacího interview i otázky, na které se bude personalista při přijímacím pohovoru ptát.
Vedle tradiční metody osobního pohovoru s kandidátem využívá DHL i možností testování schopností a znalostí uchazečů (např. uchazeči o práci v zákaznickém Call Centru musí ovládat zeměpis), komunikačních a prezentačních dovedností nebo schopností týmové spolupráce.

Půl roku pracuje pro DHL sedmadvacetiletý absolvent Univerzity J. E. Purkyně Norbert Limberský. Do firmy se dostal přes inzerát v novinách. Původní profesí je vystudovaný ekonom, ale v DHL pracuje na pozici Operation Analyst. "Mám rád piplavou práci na počítači, ale můj životopis byl tak trochu proti mně. Dokládal totiž praxi obchodníka, kterou jsem ale vykonávat nechtěl," popisuje začátky svého působení v DHL Norbert. Přesto byl firmou vybrán k přijímacímu pohovoru, který se v jeho případě konal v obráceném pořadí, než bývá zvykem. "Nejprve jsem absolvoval pohovor s mým nadřízeným, který mě zkoušel na konkrétních příkladech na počítači, a až v druhém kole přijímacího řízení jsem měl pohovor s personalistou, který se ptal na kariérní minulost." Po povinném tzv. Induction Trainingu, kde spolu s dalšími novými zaměstnanci absolvoval "kolečko" po firmě, byl Norbert vyslán na zahraniční praxi do centrály DHL v Bruselu. "Bylo to vyčerpávající a povzbuzující zároveň," hodnotí Norbert. "Bydlel jsem poprvé v luxusním hotelu, poprvé jsem komunikoval jen v angličtině. Také jsem si uvědomil, co všechno se budu muset ještě naučit a jakou odpovědnost jsem si na sebe naložil."

Základní údaje o firmě DHL
* Společnost Deutsche Post World Net právě dokončila první fázi integrace společností DHL, Danzas a skupiny Deutsche Post Express pod jednotným názvem DHL.
* Společnost nabízí jedno z nejširších portfolií expresních a logistických služeb.
* Zásilky dopravuje do 229 zemí světa (např. i do Afghánistánu a Iráku).
* Celosvětově zaměstnává na 170 tisíc lidí.
* V České republice má v tuto chvíli 72 poboček, jejichž působnosti se mnohde překrývají, proto bude jejich počet postupně optimalizován.
* Obrat: 4 miliardy Kč.
* Průměrný věk: těsně nad 30 let.
* Training programy: absolvuje je každý zaměstnanec.
* Nové pozice: DHL International ČR dle potřeby, nezaměřeny specificky na absolventy. V současné době DHL nabírá 500 IT specialistů (nábor končí v květnu 2004).
* Praktikantská místa, stáže, brigády: ano.
* Možnost vypracování diplomové práce: ano.
* Zahraniční stáže: ano.
* Nástupní plat: záleží na pozici.
* Adresy: www.dhl.cz, www.dhl.com

Chat:
http://studentweb.cz/firma

Příště:
Jak si vybírá zaměstnance Český mobil

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist