Mezi odborníky i uživateli této moderní formy vzdělávání jsou její přívrženci i odpůrci, avšak všichni se vzácně shodují v názoru, že e-learning, který představuje širokou oblast získávání informací v učebním procesu prostřednictvím ICT, je užitečným nástrojem na zvyšování znalostí, schopností a kvalifikace jednotlivců i společnosti.
EKONOMICKÉ HLEDISKO
K argumentům typu, že je to kvalitativně vyšší úroveň vzdělávání, patří i ty, co vyčíslují ekonomické hledisko aplikace e-learningu:
nižší a přehledné investice do vzdělávání při vyšší kvalitě vzdělání,
zachování pracovní výkonnosti v průběhu vzdělávání,
eliminace nákladů.
Zejména počáteční náklady jsou důležité, jak vyplývá z následujícího porovnání:

Na základě tohoto srovnání lze konstatovat, že stejně jako klasická forma vzdělávání, ani e-learning není lacinou záležitostí. Toto tvrzní však platí jen pro počáteční náklady, protože další - udržovací náklady na provoz jsou už minimální.
Využití lektorů se může postupně snižovat, odpadá pronájem školících prostor a potřeba různých pomůcek, bez nichž se klasické vzdělávání neobejde.
"ŠKOLA HROU"
Aktualizace i rozšiřování e-kurzů jsou jednoduché a také odpadá doprava studujících na místo získávání znalostí. Pracovní výkonnost není též ohrožena. Další argumenty "pro" e-learning viz tabulka na s. 49.
Lze říci, že model e-learningu se přibližuje známému Komenského modelu "škola hrou", a to i díky možnosti aktivnější zpětné vazby realizované prostřednictvím testovacích otázek a návrhů řešení modelových situací. To vyhovuje zejména těm studentům, kteří mají větší komunikační schopnosti.
ZÁKLADNÍ GRAMOTNOST STUDENTŮ
K jiné výhodě e-learningu, o které lze diskutovat, se řadí otvírání netušených možností a pád informačních bariér pro hendikapované, nebo ty, pro něž je klasické vzdělávání z nejrůznějších důvodů nedostupné. Nelze to však tvrdit jednoznačně, protože každý potenciální e-student musí splňovat určité vstupní předpoklady pro zvládnutí tohoto způsobu vzdělávání. Vzdělávání prostřednictvím internetu vyžaduje ekonomickou disponibilnost, protože student se bez požadovaných informačních technologií neobejde. Na první pohled samozřejmost, která je více chtěná než reálná. A samozřejmě i znalost práce s PC a internetem, označovanou dnes termínem "základní gramotnost".
KLASICKÁ ŠKOLA
Přes některé rozporuplné názory a skutečnosti je e-learning podnětnou formou učení, pro mnohé velmi přitažlivou. Zaměstnává všechny smysly studenta, což snižuje možnost jeho pasivního přijímání vědomostí.

SYSTÉMY LMS
Efekty a jednoznačné dopady e-learningu jsou však podmíněné. Ani tato moderní forma vzdělávání se nedá realizovat spontánně, bez možnosti plánování, rozhodování, organizování a kontroly celého procesu. Tento proces managementu, který zabezpečuje i zpětnou vazbu mezi lektorem a studentem, se nazývá Learning Management System - LMS. Pomáhá i při tradičním způsobu výuky ve třídách a v učebnách, kde je nutná fyzická přítomnost studenta. To však při větším zájmu není možné kapacitně zabezpečit. LMS prostřednictvím svých nástrojů a internetu však dokáže zpřístupnit učební předmět širokému okruhu zájemců.
Mezi nejznámější LMS systémy patří:
eDoceo
Systém eDoceo je nástroj pro integraci procesu plánování, zajišťování, sledování úspěšnosti a průběhu studia. Lze ho provozovat v rámci školní sítě nebo internetu a efektivně ho využívat i pro denní a dálkové studium. Systém je možné použít při zavádění nových předmětů, pro distribuci nových školních směrnic, předpisů a pravidel. Neoddělitelnou součástí systému je znalostní databáze a prostředky pro podporu vzájemné komunikace.
Pomocí tohoto systému lze administrovat údaje vzdělávacího charakteru o uživatelích a zavedených kurzech a zprostředkovat kurzy širokému spektru studujících s využitím práv a povinností s tím spojených a získat přehled o průběhu a výsledcích studia jednotlivců nebo skupin používajících systém.
IBM Lotus Learning Space
Jde o podnikové řešení určené k vykonávání efektivního e-learningu. Umožňuje integrovat studijní materiály z různých zdrojů a poskytovat je studentům, řídit kurzy a školení, uchovávat data o studentech a jejich výsledcích a podporovat diskusi. Přitom lze volit z různých forem studia (online, samostudium, aj.).
Tutor 2000
Tento systém slouží ke komplexnímu zajištění řízení a vyhodnocování elektronických kurzů. Řídí a vyhodnocuje e-learningové kurzy a nabízí širokou škálu prostředků pro komunikaci a spolupráci studentů a lektorů. Produkt Tutor 2000 se skládá z několika integrovaných součástí, které poskytují široké možnosti využití:
Tutor 2000 Student
Studentské rozhraní systému, které umožňuje studentům okamžitý přístup k přiděleným kurzům, katalogu kurzů, novinkám či identifikačním informacím. Obsahuje informace o kurzech, např.: délka trvání, obsah, čas strávený studiem, počet dosažených bodů. Kurzy lze z tohoto rozhraní spouštět a vracet se v kurzech na místo, kde student skončil. Pomocí rozhraní může student komunikovat offline s jinými studenty nebo lektory.
Tutor 2000 Administrátor
Správcovské rozhraní umožňuje oprávněným osobám efektivně vybírat studenty a kurzy, vytvářet hierarchickou strukturu organizací a kurzů, přidělovat jednotlivým skupinám studentů požadované kurzy, sledovat aktivity jednotlivých studentů a vyhodnocovat údaje o jednotlivých kurzech a studentech. Lze také definovat podmíněné řízení výuky, importovat kurzy a organizační strukturu z jiných systémů, tisknout požadované sestavy, nebo zakládat diskusní skupiny a komunikovat se studenty.
Tutor 2000 Tester
Toto rozhraní umožňuje oprávněným osobám definovat neomezené množství otázek různých typů a kategorizovat je do okruhu otázek. Lze zde definovat předpisy, podle nichž se budou automaticky generovat testy, které je možné rozdělit na neomezené množství bloků (každý blok definuje určitý okruh otázek).
Tutor 2000 Messenger
Rozhraní slouží k plné automatizaci rozesílání elektronické pošty pro jednotlivé události v systému. Pomocí široce parametrizovatelných vzorů hlášení se definuje, co a jak se hlásí při jednotlivých událostech. Systém poté automaticky rozesílá zodpovědným osobám elektronickou poštu. Například když student dokončí lekci, správce přiřadí skupině výuku apod.
Tutor 2000 Reporter
Slouží ke komplexnímu vytváření zpráv a analýzám v systému.
Tutor 2000 Conference
Toto rozhraní slouží pro organizování různých typů synchronní výuky, jako jsou videokonference, propojování několika účastníků pomocí zvuku, obrazu a chatu, zaznamenávání obrazu a zvuku, sdílení objektů apod.
Moodle
Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) je prostředí, které se liší od ostatních uvedených LMS systémů, jež jsou dostupné za poplatek. Tento systém je určen pro správu webových stránek a podporu výuky prostřednictvím online kurzů na www zdarma. Moodle je založen na konstruktivním přístupu jeho autorů k vyučování. Zdůrazňuje aktivitu a spolupráci žáků při učení, odmítá odevzdávání hotových poznatkových struktur učitelem, vede žáky k vědomému a kritickému budování vlastních znalostí a postojů. Je určen k realizaci plně distanční výuky na internetu, jakož i pro podporu vyučování "tváří v tvář" v tradičních školách všech stupňů.
ZÁVĚR
Jako všechno kolem nás, tak i způsoby vzdělávání jdou rychle kupředu a nově vznikající formy vzdělávání nutí k zamyšlení. Nadšenci, kteří jdou s dobou poukazují na pozitiva, skeptici prosazují názor, že e-learning pravděpodobně nikdy nenahradí klasické formy vzdělávání. Argumentují tím, že v některých specifických situacích je nevyhnutelný osobní kontakt studenta a učitele, což e-learning nenabízí. Zatím je třeba spokojit se s hledáním konsenzu mezi těmito rozdílnými názory. Třeba tím, že e-learning se bude dočasně považovat za velmi progresivní doplněk možností klasického vzdělávání, který proces edukace zrychluje a zlepšuje.
tabulka
Žilinská univerzita, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra ekonomiky, Žilina
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



