Jitka Černá
jitkacer@hotmail.com

Pokud jste kreativní, komunikativní, flexibilní, dynamičtí, hraví, aktivní, vynalézaví, máte vlastní názor, rádi řešíte problémy "jiným způsobem" a perfektně ovládáte angličtinu, potom máte podle Mileny Linhartové, ředitelky Human Resources Operations, u Oskara šanci. "Přesně takové lidi totiž hledáme," tvrdí. "Začali jsme jako třetí operátor na trhu, a proto musíme zkoušet stále nové věci. Nebojíme se nabírat lidi, kteří mají vlastní názor, nový zaměstnanec musí zapadnout do firemní kultury. Všichni operátoři mají stejnou techniku, prodávají stejné telefony, tedy jediné, co nás může odlišit, jsou naši zaměstnanci."

Podobný dojem budí i osmadvacetiletá Sylvie Hadová. Energická personalistka, která v Oskarovi začínala v lednu tohoto roku na pozici asistentky. "Do Oskara jsem se dostala přes agenturu AYS. Měla jsem již zkušenosti z mezinárodní firmy, mám ráda, když se řekne jméno společnosti a každý ví, co dělá. Přestože jsem měla více nabídek, vybrala jsem si Oskara." Sylvie nezastírá, že to bylo i kvůli přístupu k lidem, jaký zde panuje. "Samozřejmě si všichni tykáme, za tu krátkou dobu jsem se nesetkala s nikým, kdo by nebyl ochoten mi pomoci," říká Sylvie, která tráví v práci 10 až 12 hodin denně.

"Na Sylviině případu je krásně vidět, jak to u nás chodí," pokračuje ředitelka Milena Linhartová. "Začala jako asistentka, zjistili jsme, že je šikovná, a když se uvolnila pozice personalistky, na kterou se Sylva na intranetu přihlásila, získala nové místo už po šesti týdnech, co do Oskara nastoupila." Sylvie však tvrdí, že výběrové řízení bylo náročné. "Poprvé za moji éru chození po konkursech mě HR konzultant zkoušel z počítačů."

To bylo v druhém kole, v prvním byl Sylviin životopis vybrán z dalších uchazečů a ve třetím kole už byla na pohovoru se svým nadřízeným. "Postup výběru pracovníků je ovšem u každé pozice jiný," tvrdí Milena Linhartová. "Například u operátorů zkoušíme, jak umí pracovat na počítači, jak se orientují na internetu, jak by jednali se zákazníkem a jak by řešili nestandardní situaci. U manažerských pozic dochází k hlubšímu posuzování. Žádáme uchazeče, aby si připravili prezentace," popisuje požadavky na různé pozice. "Nyní obsazujeme pozici team leadera, takže uchazeči mají za úkol připravit prezentaci o vlivu Evropské unie na změny v personalistice. Náš vstup do unie totiž bude mít vliv na zákoník práce. Dále se například ptáme, jak by postupovali při reorganizační změně a další věci, vše samozřejmě v angličtině." Assessment centra v pravém slova smyslu tedy Oskar nepořádá, simuluje situace, ale s uchazečem pracuje individuálně.

"Zaměstnance nabíráme téměř každý den, na větší nábory, např. pro Call Centra, pořádáme i Job Fairy, spolupracujeme s agenturami AYS a Adecco, je také dobré sledovat naše www stránky, stejně jako nástěnky ve školách zejména technického zaměření, kde také občas zveřejňujeme volné pozice," popisuje způsoby, jak se o pracovním místě u Oskara dozvědět, Milena Linhartová. Oskar se však především snaží vychovávat si talenty uvnitř firmy a nabízet práci nejprve interně. "Samozřejmě není to vždy možné, zejména u větších sezónních náborů, jako jsou Vánoce, kdy mají příležitost hlavně studenti. Pro ně máme i krátkodobé pozice v našich odděleních. Nabídek od studentů však chodí tolik, že nejsme schopni je uspokojit všechny," konstatuje Milena Linhartová. "Máme však překvapivě hodně absolventů na vyšších pozicích. Většinou je praxe taková jako u Sylvy, že tedy přijmeme absolventa na nižší pozici a má možnost se velmi rychle vypracovat, a to proto, že firma je dynamická a často dochází ke změnám, a to nejen vertikálním, ale i horizontálním směrem, což je třeba i můj případ," říká ředitelka Linhartová, která u Oskara začínala jako manažer na oddělení pohledávek a před svou nynější funkcí byla ředitelkou oddělení péče o zákazníky a logistiky.

Po úspěšném absolvování přijímacího pohovoru každý nový zaměstnanec projde programem Neo (New Employee Orientation), což je celodenní seznamování se s historií firmy, s tím, co Oskar nabízí, s jeho hierarchií či s elektronickým systémem, přes který se odehrávají veškeré administrativní aktivity ve firmě (např. výběr dovolené, docházka).

Za štědré zaměstnanecké výhody, za 300 volných minut na volání bez poplatku, za možnost osahat si nejnovější technologie, za možnost oblékat se do práce dle vlastního gusta, či za nadprůměrné ohodnocení však Oskar vyžaduje tvrdou a rychlou práci. "Výborné výkony jsou očekávány," tvrdí jednoznačně Milena Linhartová. "Vyžadujeme totiž excelentní výkony."

Základní informace o firmě

* Oskar je obchodní značkou Českého Mobilu, a. s., dceřiné firmy Telesystem International Wireless Inc. (TIW), který operuje i v jiných zemích střední a východní Evropy
* zabývá se poskytováním telekomunikačních služeb a GSM služeb
* na českém trhu působí jako třetí operátor od roku 1999
* za rok 2003 získal 367 000 nových zákazníků, celkem Oskara využívá 1 547 000 klientů
* tržby za služby (2003): 10,82 miliardy Kč
* provozní zisk (2003): 2,896 miliardy Kč
* pobočky: Praha, Brno, Ostrava, Liberec
* více než 30 prodejních míst
* počet zaměstnanců: zhruba 1500, 50 % ženy, 50 % muži
* průměrný věk: 27
* praktikantská místa, stáže, brigády: ano
* možnost vypracování diplomové práce: zatím ne
* v dubnu 2004 Oskar otevírá na ČVUT v Praze Researcher and Development Centrum, lze zde získat stipendia 7 až 13 tis./měsíc na vlastní projekt a seznámit se s nejmodernější telekomunikační technologií
* zahraniční stáže: ne
* nástupní plat: záleží na pozici, např. pracovníci Call Centra v průměru 15 tis. Kč, personalista 30 tis. Kč
* komunikační jazyk: čeština, angličtina
* adresa: www.oskar.cz

Chat:
http://studentweb.cz/firma

Příště:
Jací lidé míří do ING Bank

Zdroj: Kariéra START - příloha Hospodářských novin