Krajské struktury nepochybně už fungují a nejen ze zákona mají nezastupitelnou roli, říká tento manažer stojící v čele informačního centra. "Jenže ne vždy mohou vystihnout a také pomoci řešit kteroukoliv, byť zdánlivě méně významnou potřebu každého mikroregionu na svém území."

TURISTIKA, CESTOVNÍ RUCH...

Obecným cílem projektu informačního centra přitom je, jak stojí v jeho charakteristice, "podpora rozvoje venkovských regionů prostřednictvím rozmachu cestovního ruchu a venkovské turistiky a s tím související rozvoj regionální zaměstnanosti ve službách cestovního ruchu a zkvalitnění jeho infrastruktury". Specifickými cíli pak jsou: zvýšení počtu příjezdů turistů do venkovských oblastí a prodloužení délky jejich pobytu; propagace místních a regionálních akcí a atraktivit; partnerská spolupráce uvnitř venkovských regionů a mezi regiony navzájem.

Činnost centra tedy nelze spojovat pouze s prezentacemi jednotlivých regionů, jichž ve svých skromných prostorách od zahájení své činnosti uspořádalo už několik pro Pražany i návštěvníky metropole. Ovšem tyto prezentace mají jeden společný podtext: Přivábit do představovaných regionů více turistů. Jim je informační centrum připraveno nabízet ubytování, zajistit individuální plány návštěv a pobytů, nabídky služeb apod. Stále více nadějí v centru upínají i na další možné druhy návštěvníků - například v rámci firemních výletů, na účastníky kongresové turistiky, na manželky obchodníků a manažerů, kteří přijeli služebně do Prahy a potřebují pro svou partnerku zajistit zajímavý program apod.

Informační centrum s působností po celém území republiky podle Jiřího Markla je však hlavně určitým převodním mechanismem, jak možnosti a pomoc, které nabízejí ministerstva i další ústřední instituce, dostat zejména k těm venkovským oblastem, které mají turistům a dalším návštěvníkům co nabídnout. Ale zatím tento svůj potenciál z nejrůznějších důvodů zcela nenaplnily.

Centrum se přitom může opírat o partnery projektu, jimiž jsou jak některá zájmová sdružení právnických osob a obecně prospěšné společnosti - vesměs zastupující obce, místní podnikatele a neziskové organizace, tak Ministerstvo pro místní rozvoj, Spolek pro obnovu venkova ČR a Česká asociace rozvojových agentur.

"Vůbec nechceme obcházet kraje a jejich orgány," zdůrazňuje Jiří Markl. "Vždyť naši partneři, jako obecně prospěšná společnost Srdce Čech či zájmová sdružení právnických osob Přemyslovské střední Čechy, Vladař nebo svazek obcí Integro, se ustavili zejména proto, aby vytvořili zázemí pro činnost Místních akčních skupin v rámci programů LEADER+ a LEADER ČR a s kraji sami úzce spolupracují. Ostatně i informační centrum má ve svém zadání pomoc aktivitám, které by se opíraly o vícezdrojové financování, takže i z tohoto pohledu budou pro nás kraje významnými partnery."

OSUD CHEBSKÉ STEZKY HODNĚ NAPOVÍ

Své představy o koordinaci spolupráce mezi regiony Jiří Markl dokládá na chystaném projektu s pracovním názvem Chebská stezka. Srdce Čech, Přemyslovské střední Čechy a Vladař by rády navázaly na proslulost někdejší zemské stezky táhnoucí se od hranic Českého království s Německem přes Cheb až do Prahy. Hodlají se zasadit o to, aby kolem tohoto koridoru vznikla kvalitní infrastruktura pro turisty, sjednotila se i její propagace v tuzemsku a zahraničí a společně se připravily různé místní aktivity a akce cíleně určené pro jednotlivé specifické skupiny návštěvníků.

Informační centrum už nyní zjišťuje potřeby, představy a zájem místních podnikatelů podél stezky, připravuje vzdělávací projekty pro starosty a další představitele místních samospráv, podnikatele i zástupce neziskových organizací.

"O využívání finanční podpory ze strukturálních fondů Evropské unie i národních zdrojů se sice hodně hovoří, ale přijedete-li do některé z menších obcí, často se ukáže, že starosta si s těmito možnostmi neví rady nebo se děsí nutné administrativy, která je s nimi spojena," poznamenává Jiří Markl. "Počítám s tím, že s pomocí regionálních rozvojových agentur v každém území, které obsluhují, bude mít naše informační centrum síť regionálních koordinátorů, kteří by podle místních potřeb pomáhali tamním venkovským regionům. Někde by šlo kupříkladu o podporu a rozvoj destinačního managementu, jinde dejme tomu o pomoc obcím a podnikatelům při vytváření vhodných produktů cestovního ruchu a v dalším regionu třeba o poradenství u rozvojových programů s možností dotace z národních či evropských zdrojů. Myslím si, že za konzultacemi a vzděláváním by se nemělo jezdit pouze do Prahy či dalších velkých měst. Ale že by v tomto směru měla být slušná nabídka poskytována i ve venkovských oblastech, a to nejen pro starosty a další členy obecních zastupitelstev, nýbrž i pro místní podnikatele."

OD ROKU 2007 PŮJDE O VÍC PENĚZ

Informační centrum (tel. 224 861 476, venreg1@mmr.cz) je otevřené spolupráci s dalšími venkovskými regiony v republice. Jiří Markl by rád již od počátku letošního roku jeho činnost zastřešil obecně prospěšnou společností, která by vznikla výhradně k tomuto účelu a navázala na první úspěšné kroky tohoto zařízení. "Jsem přesvědčen o tom, že v příštím programovacím období Evropské unie nebude segment zemědělství podporován jen s ohledem na agrární produkci, místo a podnebí, ale zvýší se důraz na podporu utváření a údržby krajiny a celkového rozvoje venkova," uvažuje Jiří Markl.

"Z toho mně vychází, že pak bude určitě stále více záležet na spolupráci obcí, podnikatelů a neziskového sektoru jako podmínce přidělování dotací venkovu. Jestliže nyní pro programy LEADER+ a LEADER ČR jsou v naší zemi k dispozici jen desítky miliónů korun, pro iniciativy podobného druhu to budou od roku 2007 určitě částky řádově vyšší. Byl bych rád, pokud by naše informační centrum pomohlo na venkově tuto spolupráci vytvářet."