Jestliže je o určitém výrobku u nás letité nebo silné povědomí, pak deset kilometrů za hranicí o něm většinou nikdo nic neví. Svět se za poslední roky maximálně globalizoval a na tento trend teď musejí chtě nechtě zareagovat i české malé a střední firmy. Přitom tyto společnosti nedisponují většinou velkými rozpočty na marketingové kampaně a postupy, což je jeden z důvodů, proč se je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR rozhodlo podpořit s cílem posílit tak jejich export.
Tak vznikl program Marketing. Ten měl však řadu nedostatků, takže byl vystřídán programem OPPP - Operační program Průmysl a podnikání.

Jak program funguje a kdo z něj těží
O finanční dotace z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP) mohou české firmy žádat od prvního července loňského roku. K naplnění programu vyhlásilo ministerstvo průmyslu a obchodu loni celkem jedenáct programů, zaměřených na podporu užšího propojení výzkumu a vývoje s průmyslem, regeneraci a rozvoj podnikatelských nemovitostí, technickou podporu rozvoje lidských zdrojů v průmyslu, zkvalitnění informačních a poradenských služeb, úspory energie a vyšší využívání jejich obnovitelných zdrojů, zavádění nových technologií a vyspělých metod řízení ve firmách a vytvoření podmínek pro lepší přístup našich vývozců na zahraniční trhy.
Program vychází z modelů podpory vývozu v ostatních členských zemích Evropské unie (zejména Irska - Enterprise Ireland). Implementační agenturou pro dotační program Marketing, určený pro české vývozce, se stala agentura CzechTrade. V předchozích letech jsme spravovali státní program Marketing, při jehož realizaci jsme získali mnoho zkušeností a postřehů exportérů. Veškeré informace jsme samozřejmě zohlednili při koncepci Marketingu z OPPP. Roční dotace na tento program se pohybuje kolem 70 milionů korun, v roce 2003 z něj čerpalo 410 firem, loni to bylo 373 firem.
O dotace z "nového" programu Marketing se mohou ucházet firmy do 250 zaměstnanců, které jsou právnickou osobou a jejichž export v posledních třech letech přesáhl roční objem pět milionů korun a které zároveň hodlají rozšířit marketinkové aktivity ve stávajícím či novém exportním teritoriu. Dotaci lze využít na aktivity kdekoli v zahraničí, tedy jak na společném vnitřním trhu Evropské unie, tak na trzích třetích zemí.

Kolik vám zaplatí?
V rámci programu je spolufinancováno 46 procent marketingových aktivit: marketingové informace o zahraničních trzích, marketingové průzkumy a studie vstupu na zahraniční trhy; tvorba propagačních materiálů a internetových stránek; účast na výstavách a veletrzích v zahraničí. Žádosti o podporu z programu Marketing je možno podávat v regionálních kancelářích CzechInvestu. Je však důležité zdůraznit, že uspějí pouze ty projekty, jež budou mít jednoznačně popsán reálný exportní záměr s jasně definovanými cíli. Výše dotace se pohybuje od 100 tisíc do jednoho milionu korun. Svou žádost do programu OPPP Marketing předložilo prozatím 86 firem, což představuje čerpání téměř 50 milionů korun. Do současné doby pak bylo kladně přijato 49 projektů. Z hlediska počtu podaných projektů jich nejvíce pochází z Jihomoravského a Moravskoslezského kraje.

Co vše lze zahrnout?
V praxi obdrží firmy peníze až po realizaci svých exportních záměrů, musí však následně předložit příslušné doklady ke schválení uznatelnosti nákladů. Průměr požadované dotace na projekt je za první půlrok fungování programu 600 tisíc korun a průměrná doba realizace jednoho projektu je zhruba 12 měsíců. Nejvíce prostředků, téměř 80 procent, je zatím z hlediska uznatelných nákladů programu Marketing požadováno na veletrhy v zahraničí a na tvorbu propagace, podstatně méně pak připadá na čerpání dotace na pořízení exportních informací a na cizojazyčný rozvoj internetu.
Mezi uznatelné náklady patří: marketingové informace, marketingové propagační materiály a propagace prostřednictvím internetu, účast na výstavách a veletrzích v zahraničí.
Při získávání marketingových informací jde nejčastěji o průzkumy, pořízení adresářů a obchodních kontaktů, podmínek tendrů, statistik, odborných článků a dalších informačních materiálů potřebných k rozhodnutí o vstupu na zahraniční trh.
Samostatným blokem uznatelných nákladů jsou marketingové informace o podmínkách na zahraničním trhu. Mezi uznatelné náklady zde patří pořízení základních údajů o ekonomice a její konjunkturní situaci, zahraničním obchodě a vývoji v jednotlivých sektorech, zjišťování distribučních sítí - hlavních dovozců a producentů, průzkum konkurence v určitém oboru, segmentace trhu, zjišťování případných bariér vstupu a podmínek pro dovoz českého zboží či služeb na zahraniční trh.
Dotaci z programu Marketing lze také využít na pořízení propagačních materiálů do zahraničí (letáky, brožury, inzeráty, pozvánky v cizích jazycích) a tvorbu cizojazyčné verze internetových stránek firmy, včetně výtvarného návrhu prezentace podniku nebo výrobku včetně softwarového zajištění. Významným druhem uznatelných nákladů je účast na zahraničních výstavách a veletrzích. V tomto případě mohou exportéři využít dotaci z programu Marketing na pronájem, zřízení a provoz stánku na určité výstavě či veletrhu. Náklady se ale každopádně musejí vždy vztahovat ke konkrétní akci.
Detailní znění programu Marketing je k dispozici na internetových stránkách CzechTrade (www.czechtrade.cz) a s ostatními programy na stránkách MPO v sekci OPPP (www.mpo.cz).

Josef Němeček
je PR manažerem agentury CzechTrade.


Co je třeba vědět
Účast ve dvou a více programech v rámci OPPP není vyloučena, musí se však jednat o rozdílné projekty. Nelze dotovat jednotlivé aktivity dvakrát, tedy žádat dvě dotace na stejné náklady.
Nárůst exportu je sledován ve dvou kalendářních letech po realizaci projektu financovaného z programu Marketing.
Místo realizace projektu je v případě programu Marketing totožné se sídlem firmy. Proto v programu Marketing nemohou žádat firmy se sídlem v Praze s výjimkou těch, jejichž vývozní činnost je spojena s výrobou a službami realizovanými mimo region Praha.
Žádostmi pokládanými v loňském roce skončil program Marketing 2001-2004, financovaný z národních zdrojů. Nový program se stejným názvem Marketing je jedním z 11 programů v rámci Operačního programu Průmysl a podnikání, které jsou schváleny na období 2004 až 2006. Žádosti mohly být předkládány od 1. července 2004.