1. KOMUNIKACE - NASLOUCHÁNÍ A OVLIVŇOVÁNÍ

Pračky

> Charakteristika: Kreativní činnost zaměřená na prodávání. Úkolem účastníků je přijít s různými návrhy, jak prodat náklad 10 tisíc starých použitých praček.

> Cíl: Účastníci se procvičí v nalézání kreativních řešení a vyzkouší si pohled na věc z perspektivy někoho jiného.

> Materiál: Pro tuto aktivitu nepotřebujete žádný materiál, pokud nechcete odměnit vítězný tým drobnou cenou.

> Realizace: Rozdělte skupinu do týmů po 3 až 6. Vyhlaste, že každý tým náhodou přišel k volné dodávce 10 tisíc kusů použitých starých praček. Účastníci musí vymyslet způsob, jak zajistit odbyt těchto praček, a připravit prodejní slogan (30sekundovou reklamu). Dejte jim 8 minut, aby si v týmu vše promysleli. Poté každý tým představí svou reklamu zbytku skupiny. Následně nechte skupinu hlasovat o tom, který marketingový plán by s největší pravděpodobností opravdu zajistil odbyt praček.

> Metodické poznámky: Staré pračky se mohou využít jako retro dekorativní květináč, můžete je naplnit ledem a pivem a použít na párty nebo mohou sloužit jako nádoby pro míchání barev na tkaniny, jako basketbalový koš na hraní, který se točí, jako akvárium pro ryby, jež mají rády tmu, jako bedna na hračky atd.

> Rozbor: Jak váš tým dospěl k marketingovému návrhu, který jste vybrali? Jak kreativní jste podle vás byli? S jakými předpoklady jste pracovali? Například, že pračka je určená na praní špinavého prádla a za tímto účelem ji musíme prodat zákazníkům, anebo reflektovat i další možnosti, jako že ji můžeme nalakovat nebo jinak zadaptovat a změnit její původní stav, atd. Jak tyto předpoklady omezují nebo posilují vaši kreativitu? Jak jste určili přínosy svých výrobků? Jaké poučení si z této aktivity přinesete?

> Užitečné rady: Nechte každému týmu na samostatném posouzení, zda jsou pračky funkční, nebo ne. U vysoce soutěživé skupiny rozhodněte, že účastníci nesmí hlasovat pro svůj návrh. Nabídněte sami jeden nebo dva nekonvenční nápady před tím, než činnost začne.

2. UMĚT SI PORADIT - VYPOŘÁDÁNÍ SE SE ZMĚNOU

Věže z kartonových lístků

> Charakteristika: Aktivita, při které účastníci staví věže z kartonových lístků.

> Cíl: Skupina je schopna najít kreativní způsoby, jak překonat protivenství a uspět, dokonce i když se zdá, že změny přinesou problémy. Jednotlivci přitom potřebují při hledání efektivnosti navzdory neustálým změnám používat více kreativity.

> Materiál: Srovnávací měřítko nebo metr, 50 kartonových listů pro každý tým, role lepicí pásky pro každý tým, drobné ceny pro vítězný tým.

> Realizace: Rozdělte skupinu do týmů po třech až pěti. Dejte každému 25 kartonových listů a lepicí pásku. Každý tým má 5 minut na to, aby postavil co nejvyšší volně stojící stavbu s použitím poskytnutého materiálu. Stavba musí stát tak dlouho, abyste ji mohli změřit. Poté, co změříte všechny stavby, řekněte týmům, ať je zničí. Oznamte, že jste zjistili, že lepicí páska porušuje zdravotní normy, a musíte ji zabavit. Nyní dejte každému týmu dalších 25 kartonových listů. Každý tým má 5 minut na to, aby postavil nejvyšší volně stojící stavbu s použitím pouze poskytnutého materiálů. Změřte stavby a vyhlaste nejlepší řešení.

> Rozbor: Podle čeho jste se rozhodovali, jakým způsobem pokaždé stavbu postavíte? Jak jste se cítili, když jste odstranili pásku (skleslý, frustrovaný, stimulovaný atd.)? Jaké způsoby stavby se vám ve druhém kole ukázaly jako užitečné (více spolupracovat, našli jsme lepší způsoby, jak na sebe naskládat karton, atd.)? Jaké poučení si z této stavby přinesete?

> Užitečné rady: Většina týmů najde způsob, jak bez pásky postavit dokonce vyšší stavbu. Pokud ho nenajdou, zeptejte se jich, zda si myslí, že by ho případně najít mohli, kdyby dostali více času na zkoušení nebo nalezení strategie. Pokud použijete barevný karton, ponoukejte tým, aby jejich cílem nebyla pouze funkčnost, ale také estetický dojem.

3. KREATIVITA - SPOLEČNÉ ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

Sedm rukou

> Charakteristika: Aktivita, při které účastníci řeší prastarou skládačku.

> Cíl: Účastníci se naučí, jak společně dospět k řešení.

> Materiál: Smývatelné pero nebo inkoustový značkovač, tři listy papíru pro každý tým.

> Realizace: Rozdělte skupinu do týmů po 4 až 7. V každém týmu si účastníci na hřbet ruky napíší číslo od 1 do 7 (pokud má tým méně než 7 účastníků, budou si muset někteří popsat obě ruce). Položte před každý tým tři listy papíru. Účastníci na sebe položí ruce v pořadí od čísla 7 vespodu až k číslu 1 úplně nahoře. To je startovní pozice. Cílovou pozicí je číslo sedm nahoře, jedna dole. Každý tým musí na sebe znovu naskládat ruce v tom přesném pořadí s číslem 7 dole, pouze s použitím těchto pohybů: ve stejný okamžik lze pohnout pouze jednou rukou, ruku je možné posunout na druhou ruku (nebo hromadnou ruku) nebo na prázdný papír. Pohnout je možné pouze vrchní rukou na hromadě. Nikdy nesmíte dát ruku na ruku, která je označena nižším číslem než ta vaše.

> Metodické poznámky: Číslo 3 není možné položit na číslo 1 nebo 2. Číslo 3 se může položit pouze na čísla 4, 5, 6, 7 nebo na volný papír. Číslo 5 není možné vytáhnout zpod jakéhokoliv počtu rukou, je možné s ní pohnout pouze tehdy, když je na vrcholu hromady.

> Rozbor: Jakou strategii jste použili, abyste uspěli? Jaké byly názory na to, jak by měl být pohyb ve vašem týmu ovládán? Měli jste vůdce? Podle čeho jste si jej vybírali? Když si někdo ve vašem týmu myslel, že zná řešení nebo přinejmenším další krok, jak se choval? Jak jste na to reagovali? Jaké poučení jste si z této aktivity odnesli?

> Užitečné rady: Tento úkol je možné splnit ve 127 krocích. Když se pokusíte dopředu složit skládačku, můžete získat cit pro řešení. Označte 7 papírů a poskládejte je podle instrukcí výše. Sledujte a poslouchejte komentáře, které proběhly během aktivity. O těch důležitých se zmiňte během rozboru.

4. TÝMOVÁ PRÁCE - OCENĚNÍ A VZÁJEMNÁ PODPORA

První dojmy

> Charakteristika: Aktivita, při které účastníci prozrazují své první dojmy z lidí namátkově vybraných v časopisech.

> Cíl: Účastníci vidí, jak silný a důležitý může být první dojem, který z nich ostatní získají.

> Materiál: Jedna obálka pro každý tým, která bude obsahovat čtyři až pět obrázků lidí z časopisů. Vyhněte se slavným nebo snadno rozpoznatelným osobám. Vyhněte se rovněž pozadí a scéně, která není neutrální.

> Realizace: Rozdělte skupinu do týmů po 4 až 6. Dejte každé skupině obálku obsahující obrázky různých lidí. Účastníci mají 6 minut na to, aby si sdělili svůj první dojem z daných lidí, založený pouze na tom, co uvidí na obrázku. Poté nechte předložit větší skupině jeden obrázek, který na tým udělal nejsilnější první dojem.

> Metodické poznámky: "Tato žena je pravděpodobně profesionálka. Podívejte se na způsob, jakým má vztyčenou hlavu. Pravděpodobně je asertivní a velice jistá sama sebou. Jé, a prohlédněte si ten náhrdelník. Nekřičí z ní prostě úspěch? Ne, myslím si, že náhrdelníkem žebrá o pozornost! Souhlasím, že vypadá asertivně, přesto ale..."

> Rozbor: Jak snadné pro vás bylo shodnout se na prvních dojmech z těchto lidí? Jaké byly hlavní příčiny případných neshod (různá výchova, různé zkušenosti s určitým typem vzhledu atd.)? Co o nás a o způsobu, kterým se prezentujeme, soudí druzí? Jaké poučení si z této aktivity odnesete?

> Užitečné rady: Vyhněte se diskusi, jestli jsou první dojmy fér, nebo ne. Připusťte, že se to stává, a soustřeďte se na to, jak můžete tento fakt využít pro svou organizaci. Shromážděte obrázky z různých časopisů. Pokuste se vložit do obálky tak rozmanitou směs, jak jen to je možné. Buďte citliví k rasám nebo k dispozicím obou pohlaví ve vaší skupině a na obrázcích. Před vypršením času, vymezeného na diskusi, účastníky upozorněte.

5. SPOLUPRÁCE - PRACOVAT SPOLEČNĚ JAKO TÝM

Svázaní

> Charakteristika: Jednoduchá aktivita, při které se účastníci pokoušejí překročit cílovou čáru ve stejnou chvíli. Účastníci uvidí, že aktivita, která se zpočátku zdá velmi jednoduchá, se velice ztíží, pokud zahrnuje koordinaci ostatních.

> Cíl: Jednotlivci zpravidla rychle "sfouknou" úkoly, a přitom podceňují, co se všechno musí udělat. Cílem je přimět účastníky, aby zpomalili a soustředili se.

> Materiál: Dlouhý provázek nebo páska, která bude představovat startovní čáru a cílovou čáru (nejsou nezbytné, pokud na koberci nebo na podlaze naleznete dobře viditelnou čáru, podle které se můžete řídit).

> Realizace: Seřaďte skupinu na startovní čáru. Na váš signál musí přejít k cílové čáře. Všichni musí přitom překročit cílovou čáru současně. Pokud se tak nestane, musí se vrátit na startovní čáru a zkusit to znovu. Zkouší to do té doby, dokud neuspějí.

> Metodické poznámky: Účastníci možná použijí vojenský krok, spojené ruce nebo nějaké další techniky koordinace, ale obvykle až poté, co při prvním pokusu neuspějí.

> Rozbor: Jak jednoduché se vám to zprvu zdálo (jednoduché, hračka atd.)? Jak snadné to ve skutečnosti bylo (těžší koordinace, než jsme si původně mysleli, atd.)? Proberme, kdy jsme si v práci mysleli, že je něco snadné, a potom jsme zjistili, že to je mnohem těžší zkoordinovat, obzvláště tehdy, když to zahrnovalo úsilí druhých. Jaké ponaučení si z toho odnesete?

> Užitečné rady: Jakmile aktivita začne, žádný z účastníků se nesmí přestat hýbat (tím se vyloučí použití chytré lsti, kdy se každý vypraví k cílové čáře, zastaví se a počká, až přijdou ostatní, aby společně udělali poslední krok. Úkol je složitější, než se zdá. Záleží na velikosti skupiny, ale obvykle bude potřeba 5-10 pokusů, než skupina uspěje.

Připraveno podle knihy Teambuilding - 50 krátkých aktivit, vydavatelství Computer Press

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist