5. část: Stát si opět nadělí významnou porci



Státní sektor představuje kategorii žadatelů o evropské peníze, která se v ČR výrazně přihlásila o slovo jak v předchozím programovacím období, tak ještě před vstupem Česka do Evropské unie. V té době bylo možné využívat podpor z tzv. předvstupních fondů, kde ČR jako kandidátská země získala prostřednictvím svých orgánů, institucí a státem zřízených organizací i podniků značné zkušenosti.


Pokud jde o počet žádostí, schválených projektů a objem získané dotace, byl v letech 2004-2006 podíl státních subjektů výraznější především v opatřeních zaměřených na technickou pomoc jednotlivých operačních programů (OP). V současném období 2007-2013 příležitosti pro státní sektor dále narostly, a to jednak díky samostatnému OP Doprava, jednak opět díky nabídce podpory na technickou pomoc, která je v novém období výrazně větší než dříve. Dotace na technickou asistenci lze v novém období získat jak v rámci jednotlivých operačních programů, tak prostřednictvím zastřešujícího tematického OP Technická pomoc. Zde mohou realizovat své projekty řídící orgány, zprostředkující subjekty a další instituce zapojené do implementace jednotlivých operačních programů.


STÁT ŽÁDÁ PROSTŘEDNICTVÍM SVÝCH ORGÁNŮ, INSTITUCÍ A PODNIKŮ


Stát v roli žadatele o unijní dotace zastupují jeho orgány a instituce různého druhu, které lze z tohoto hlediska řadit do několika skupin:


organizační složky státu a jimi zřizované příspěvkové organizace, řídící orgány operačních programů - ministerstva (školství, mládeže a tělovýchovy, životního prostředí, dopravy, pro místní rozvoj atd.) a zprostředkující subjekty operačních programů - například Agentura CzechInvest, Státní fond životního prostředí ČR atd., další instituce a orgány zapojené do implementace operačních programů (platební a auditní orgán, monitorovací výbor, Centrum pro regionální rozvoj a další), ústřední orgány státní správy a jimi zřízené organizace, státní podniky.


Pozice jednotlivých subjektů i jejich absorpční kapacita je výrazně odlišná. Z hlediska objemu dotací z fondů EU dostávají v současném programovacím období asi největší prostor tři organizace zřízené Ministerstvem dopravy ČR: Správa železniční a dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest, které mají v podstatě rozdělen OP Doprava. Objem investičních nákladů, a tedy i dotace na projekty zmíněných organizací resortu dopravy se často pohybují v řádu ročního rozpočtu několika měst.

DO0711_32.gif


MÉNĚ NEŽ 5 % ŽÁDOSTÍ, ALE VELKÉ PENÍZE


Pokud jde o poměr podílu na celkové dotaci k podílu na počtu úspěšných projektů, zdá se s ohledem na alokaci i na zkušenosti z předchozího období potenciál státního sektoru největší ze všech kategorií žadatelů. Lze totiž předpokládat, že úspěšnost jeho projektů bude výrazně nadprůměrná jak v rámci jednotlivých OP, tak i celkově napříč programy.


Předpoklad významného podílu státního sektoru na objemu dotací vychází z několika základních předpokladů:


Státní instituce, orgány a organizace byly aktivními žadateli o unijní podporu už v době před vstupem ČR do EU v rámci tzv. Transition Facility programů, které byly zaměřeny na budování institucí i na přípravu kandidátských zemí na využívání strukturálních fondů Unie. Státní sektor se významně podílel i na čerpání z unijních fondů v letech 2004-2006, kdy lze kromě řídících orgánů jednotlivých operačních programů zmínit zejména subjekty a organizace resortu dopravy zapojené do OP Infrastruktura - část Doprava.


Největší podíl na objemu dotace získané státními subjekty budou i ve stávajícím programovacím období představovat velké infrastrukturní projekty v oblasti dopravy, byť jich bude nanejvýš několik stovek. Na druhé straně škály projektů státního sektoru budou figurovat až tisícovky menších projektů technické pomoci, které budou podpořeny jak v jednotlivých tematických operačních programech, tak i v rámci střešního OP Technická pomoc.


Významný podíl státního sektoru na celkovém objemu dotace vyplyne i z faktu, že maximální procento, a tím pádem i výše dotace, kterou lze získat na uznatelné náklady, je s ohledem na charakter projektů státních subjektů výrazně vyšší než třeba u subjektů podnikatelských.


Odhad podílu státního sektoru na celkovém počtu projektů i na celkové dotaci ČR pro léta 2007-2013 znázorňuje graf.


Indikativní podíl státních orgánů a organizací na objemu dotací získaných z EU bude v novém programovacím období cca 112,5 miliardy. Význam této sumy prostředků lze ilustrovat faktem, že představuje zhruba 2,5násobek alokace ČR na celé období let 2004-2006 pro všechny kategorie žadatelů.


PŘÍSTUP DO VŠECH TOP


Státní sektor má prostřednictvím svých institucí a organizací (řídících orgánů, zprostředkujících subjektů a dalších institucí zapojených do implementace operačních programů) možnost čerpat unijní dotace v prioritních osách určených na technickou pomoc všech tematických programů (TOP) včetně OP Technická pomoc.


Navíc však mají státní subjekty významnou šanci získat finanční prostředky z fondů EU i v rámci dalších tematicky zaměřených prioritních os řady TOP, zejména programů:


OP Doprava Integrovaný operační program OP Lidské zdroje a zaměstnanost OP Životní prostředí.


Celkový přehled o možné účasti státního sektoru v jednotlivých operačních programech poskytuje tabulka 1.


Celkem lze v nastávajícím programovacím období vymezit v rámci nových TOP pět základních oblastí podpory, ve kterých se státní sektor ocitá v roli žadatele o dotace z fondů EU. Seřadíme-li je podle významu, dostaneme toto pořadí:


doprava a dopravní infrastruktura rozvoj lidských zdrojů životní prostředí veřejná správa výzkum, vývoj, inovace.


Přehled významných žadatelů z řad subjektů státního sektoru, které se mohou ucházet o podporu z TOP v daných oblastech, charakterizuje tabulka 2.


NEJVÍCE NA DOPRAVU


Nejvýznamnější z hlediska objemu disponibilní dotace je oblast dopravy a dopravní infrastruktury, kde mohou v OP Doprava organizace zřízené MD realizovat projekty ve všech prioritních osách od modernizace železniční sítě, přes výstavbu a modernizaci silniční a dálniční sítě, až po podporu multimodální nákladní přepravy a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy.


Významný podíl jak z objemu získatelné dotace, tak i z hlediska očekávaného objemu představuje také oblast rozvoje lidských zdrojů, která je pokryta dvěma operačními programy - OP Lidské zdroje a zaměstnanost a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekty budou zaměřeny na řešení systémových problémů, vytváření institucionálních struktur a podporu systémů a standardů.


Oblast životního prostředí nabízí dotační příležitosti nejširší škále různých žadatelů z řad státních organizací a institucí, které jsou zaměřeny na ochranu životního prostředí. Stejně jako v oblasti dopravy i v OP Životní prostředí pokrývá záběr možných aktivit všechny prioritní osy, z hlediska oblastí a podoblastí podpory pak výraznou většinu (pouze ve dvou podoblastech podpory nemohou být subjekty státního sektoru oprávněným žadatelem).


Pro sféru veřejné správy jsou stěžejní i dvě prioritní osy Integrovaného operačního programu (IOP), a to osa č. 1 - Modernizace veřejné správy a osa č. 3 - Zvýšení kvality a dostupnosti veřejných služeb. Jejich cílem je zavedení "chytré" veřejné správy (smart administration) a propojení systémů státní správy.


Poslední je sféra výzkumu, vývoje a inovací, kde se mohou státní subjekty ucházet o dotace v rámci oblasti podpory 2.3 - Zvýšení cílové informovanosti o VaV a jeho výsledcích pro inovace.


Trochu mimo uvedené hlavní oblasti stojí OP Podnikání a inovace (OPPI). Jeho zprostředkující subjekty CzechInvest, CzechTrade a Česká energetická agentura zde mohou realizovat projekty technické pomoci a navíc žádat o dotace v programech Prosperita, Spolupráce, Nemovitosti, Poradenství, Marketing a Eko-energie.


NEPROMARNIT ANI EURO


Z analýzy je zřejmá široká plejáda příležitostí, které našemu státu nabízí nové programovací období EU. Kromě šance na významnou podporu přípravy a implementace nových OP stát získává i řadu možností pro realizaci významných veřejně prospěšných projektů. Jde však o to tyto příležitosti nepromarnit, ale naopak dosáhnout toho, aby bylo každé euro vynaložené na projekty státního sektoru využito maximálně efektivně a ku prospěchu nás všech.




IOP - Integrovaný operační program


OPLZZ - Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost


OPPI - Operační program Podnikání a inovace


OPVaVpI - Operační program Výzkum a vývoj pro inovace


OPVK - Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost


OPŽP - Operační program Životní prostředí


OPD - Operační program Doprava



Martin Krištof


Masarykova univerzita


Ekonomicko-správní fakulta

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist