5. část: Stát si opět nadělí významnou porci
Státní sektor představuje kategorii žadatelů o evropské peníze, která se v ČR výrazně přihlásila o slovo jak v předchozím programovacím období, tak ještě před vstupem Česka do Evropské unie. V té době bylo možné využívat podpor z tzv. předvstupních fondů, kde ČR jako kandidátská země získala prostřednictvím svých orgánů, institucí a státem zřízených organizací i podniků značné zkušenosti.
Pokud jde o počet žádostí, schválených projektů a objem získané dotace, byl v letech 2004-2006 podíl státních subjektů výraznější především v opatřeních zaměřených na technickou pomoc jednotlivých operačních programů (OP). V současném období 2007-2013 příležitosti pro státní sektor dále narostly, a to jednak díky samostatnému OP Doprava, jednak opět díky nabídce podpory na technickou pomoc, která je v novém období výrazně větší než dříve. Dotace na technickou asistenci lze v novém období získat jak v rámci jednotlivých operačních programů, tak prostřednictvím zastřešujícího tematického OP Technická pomoc. Zde mohou realizovat své projekty řídící orgány, zprostředkující subjekty a další instituce zapojené do implementace jednotlivých operačních programů.
STÁT ŽÁDÁ PROSTŘEDNICTVÍM SVÝCH ORGÁNŮ, INSTITUCÍ A PODNIKŮ
Stát v roli žadatele o unijní dotace zastupují jeho orgány a instituce různého druhu, které lze z tohoto hlediska řadit do několika skupin:
organizační složky státu a jimi zřizované příspěvkové organizace, řídící orgány operačních programů - ministerstva (školství, mládeže a tělovýchovy, životního prostředí, dopravy, pro místní rozvoj atd.) a zprostředkující subjekty operačních programů - například Agentura CzechInvest, Státní fond životního prostředí ČR atd., další instituce a orgány zapojené do implementace operačních programů (platební a auditní orgán, monitorovací výbor, Centrum pro regionální rozvoj a další), ústřední orgány státní správy a jimi zřízené organizace, státní podniky.
Pozice jednotlivých subjektů i jejich absorpční kapacita je výrazně odlišná. Z hlediska objemu dotací z fondů EU dostávají v současném programovacím období asi největší prostor tři organizace zřízené Ministerstvem dopravy ČR: Správa železniční a dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest, které mají v podstatě rozdělen OP Doprava. Objem investičních nákladů, a tedy i dotace na projekty zmíněných organizací resortu dopravy se často pohybují v řádu ročního rozpočtu několika měst. 
MÉNĚ NEŽ 5 % ŽÁDOSTÍ, ALE VELKÉ PENÍZE
Pokud jde o poměr podílu na celkové dotaci k podílu na počtu úspěšných projektů, zdá se s ohledem na alokaci i na zkušenosti z předchozího období potenciál státního sektoru největší ze všech kategorií žadatelů. Lze totiž předpokládat, že úspěšnost jeho projektů bude výrazně nadprůměrná jak v rámci jednotlivých OP, tak i celkově napříč programy.
Předpoklad významného podílu státního sektoru na objemu dotací vychází z několika základních předpokladů:
Státní instituce, orgány a organizace byly aktivními žadateli o unijní podporu už v době před vstupem ČR do EU v rámci tzv. Transition Facility programů, které byly zaměřeny na budování institucí i na přípravu kandidátských zemí na využívání strukturálních fondů Unie. Státní sektor se významně podílel i na čerpání z unijních fondů v letech 2004-2006, kdy lze kromě řídících orgánů jednotlivých operačních programů zmínit zejména subjekty a organizace resortu dopravy zapojené do OP Infrastruktura - část Doprava.
Největší podíl na objemu dotace získané státními subjekty budou i ve stávajícím programovacím období představovat velké infrastrukturní projekty v oblasti dopravy, byť jich bude nanejvýš několik stovek. Na druhé straně škály projektů státního sektoru budou figurovat až tisícovky menších projektů technické pomoci, které budou podpořeny jak v jednotlivých tematických operačních programech, tak i v rámci střešního OP Technická pomoc.
Významný podíl státního sektoru na celkovém objemu dotace vyplyne i z faktu, že maximální procento, a tím pádem i výše dotace, kterou lze získat na uznatelné náklady, je s ohledem na charakter projektů státních subjektů výrazně vyšší než třeba u subjektů podnikatelských.
Odhad podílu státního sektoru na celkovém počtu projektů i na celkové dotaci ČR pro léta 2007-2013 znázorňuje graf.
Indikativní podíl státních orgánů a organizací na objemu dotací získaných z EU bude v novém programovacím období cca 112,5 miliardy. Význam této sumy prostředků lze ilustrovat faktem, že představuje zhruba 2,5násobek alokace ČR na celé období let 2004-2006 pro všechny kategorie žadatelů.
PŘÍSTUP DO VŠECH TOP
Státní sektor má prostřednictvím svých institucí a organizací (řídících orgánů, zprostředkujících subjektů a dalších institucí zapojených do implementace operačních programů) možnost čerpat unijní dotace v prioritních osách určených na technickou pomoc všech tematických programů (TOP) včetně OP Technická pomoc.
Navíc však mají státní subjekty významnou šanci získat finanční prostředky z fondů EU i v rámci dalších tematicky zaměřených prioritních os řady TOP, zejména programů:
OP Doprava Integrovaný operační program OP Lidské zdroje a zaměstnanost OP Životní prostředí.
Celkový přehled o možné účasti státního sektoru v jednotlivých operačních programech poskytuje tabulka 1.
Celkem lze v nastávajícím programovacím období vymezit v rámci nových TOP pět základních oblastí podpory, ve kterých se státní sektor ocitá v roli žadatele o dotace z fondů EU. Seřadíme-li je podle významu, dostaneme toto pořadí:
doprava a dopravní infrastruktura rozvoj lidských zdrojů životní prostředí veřejná správa výzkum, vývoj, inovace.
Přehled významných žadatelů z řad subjektů státního sektoru, které se mohou ucházet o podporu z TOP v daných oblastech, charakterizuje tabulka 2.
NEJVÍCE NA DOPRAVU
Nejvýznamnější z hlediska objemu disponibilní dotace je oblast dopravy a dopravní infrastruktury, kde mohou v OP Doprava organizace zřízené MD realizovat projekty ve všech prioritních osách od modernizace železniční sítě, přes výstavbu a modernizaci silniční a dálniční sítě, až po podporu multimodální nákladní přepravy a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy.
Významný podíl jak z objemu získatelné dotace, tak i z hlediska očekávaného objemu představuje také oblast rozvoje lidských zdrojů, která je pokryta dvěma operačními programy - OP Lidské zdroje a zaměstnanost a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekty budou zaměřeny na řešení systémových problémů, vytváření institucionálních struktur a podporu systémů a standardů.
Oblast životního prostředí nabízí dotační příležitosti nejširší škále různých žadatelů z řad státních organizací a institucí, které jsou zaměřeny na ochranu životního prostředí. Stejně jako v oblasti dopravy i v OP Životní prostředí pokrývá záběr možných aktivit všechny prioritní osy, z hlediska oblastí a podoblastí podpory pak výraznou většinu (pouze ve dvou podoblastech podpory nemohou být subjekty státního sektoru oprávněným žadatelem).
Pro sféru veřejné správy jsou stěžejní i dvě prioritní osy Integrovaného operačního programu (IOP), a to osa č. 1 - Modernizace veřejné správy a osa č. 3 - Zvýšení kvality a dostupnosti veřejných služeb. Jejich cílem je zavedení "chytré" veřejné správy (smart administration) a propojení systémů státní správy.
Poslední je sféra výzkumu, vývoje a inovací, kde se mohou státní subjekty ucházet o dotace v rámci oblasti podpory 2.3 - Zvýšení cílové informovanosti o VaV a jeho výsledcích pro inovace.
Trochu mimo uvedené hlavní oblasti stojí OP Podnikání a inovace (OPPI). Jeho zprostředkující subjekty CzechInvest, CzechTrade a Česká energetická agentura zde mohou realizovat projekty technické pomoci a navíc žádat o dotace v programech Prosperita, Spolupráce, Nemovitosti, Poradenství, Marketing a Eko-energie.
NEPROMARNIT ANI EURO
Z analýzy je zřejmá široká plejáda příležitostí, které našemu státu nabízí nové programovací období EU. Kromě šance na významnou podporu přípravy a implementace nových OP stát získává i řadu možností pro realizaci významných veřejně prospěšných projektů. Jde však o to tyto příležitosti nepromarnit, ale naopak dosáhnout toho, aby bylo každé euro vynaložené na projekty státního sektoru využito maximálně efektivně a ku prospěchu nás všech.
IOP - Integrovaný operační program
OPLZZ - Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost
OPPI - Operační program Podnikání a inovace
OPVaVpI - Operační program Výzkum a vývoj pro inovace
OPVK - Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
OPŽP - Operační program Životní prostředí
OPD - Operační program Doprava
Martin Krištof
Masarykova univerzita
Ekonomicko-správní fakulta
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



