Výhody práce na dálku převažují nad nevýhodami
Zaměstnanci se obávají práce na dálku zejména kvůli strachu ze ztráty možností pracovního postupu a nedostatku sociálních interakcí. Ukázal to výzkum ve čtyřicítce firem s 50 až 500 zaměstnanci, který provedla britská společnost Durler Consulting. Dále je znepokojuje potenciální závist kolegů a otázky bezpečnosti při práci na dálku. Výzkum také odhalil, že řada firem je proti práci na dálku kvůli obavě z rozpadu dosavadních pracovních postupů a z rychlého rozhodování.
Robin Hills z Durler Consulting však vysvětluje, že by zaměstnavatelé měli vědět, že jakékoli nevýhody práce na dálku bývají převáženy potenciálními výhodami. Zaměstnavatelé, kteří tuto formu práce podporují, ve výzkumu uvedli, že to dělají právě kvůli výrazně výhodnému vlivu těchto opatření na udržení zaměstnanců.
Kromě toho firmy často usilují o to, aby se chovaly ekologicky, což s prací na dálku také souvisí. Zaměstnanci pracující doma nejen šetří peníze, ale také životní prostředí. Výzkum potvrdil, že firmy, které zavedly práci a dálku, tím snížily své náklady, vylepšily své technologie a dosáhly vyšší produktivity.
Další výzkum, který provedla společnost Famatech, poskytovatel bezpečného softwaru pro práci na dálku, odhalil, že téměř každý čtvrtý zaměstnanec by souhlasil se snížením platu, kdyby mohl pracovat z domova. 6 procent těchto zaměstnanců by si odepřelo šest až deset procent svého dosavadního platu a 2 procenta dokonce šestnáct až dvacet procent. 83 procent respondentů připustilo, že se bude o novém zaměstnavateli rozhodovat právě s ohledem na to, zda nabízí práci z domova.
I když je práce z domova mezi zaměstnanci stále populárnější, pouze 14 procent oslovených uvedlo, že tuto nabídku od zaměstnavatele dostali. U 16 procent zaměstnanců není na příslušném pracovišti možná vůbec.
Chovejte se při práci doma jako ve firmě
Práce z domova není vždy nejefektivnější řešení. Když vezmete v potaz rušivé vlivy, kterým musíte čelit, je práce v takovém prostředí velmi náročná. Kouči jsou však toho názoru, že existují způsoby, jak věcem dát správný řád:
- Podrobný plán. Hodně lidí bere práci z domova méně formálně, protože je nikdo nehlídá. To je ale chyba. Odborníci doporučují mít plán, kde budou dána pravidla nejen pro firmu, ale také specifikace, jak bude vaše práce z domova fungovat. To znamená pravidelný pracovní rozvrh a popis, jak budete postupovat v určitých situacích, například při vyrušení.
Horší část je se takového plánu držet. Pro hodně podnikatelů také funguje separátní seznam úkolů pro domácnost a pro práci. Oddělí tak psychologicky tato dvě prostředí.
- Informujte o plánu. Často jde především o to, informovat rodinu o vaší pracovní době a o tom, že očekáváte, že vás v této době nebudou vyrušovat. Někteří podnikatelé si dokonce i doma dávají na dveře ceduli "Nerušit!".
- Pracovní prostory. Ideálně by měly být vaše prostory mimo běžný ruch domácnosti a to v separátní místnosti s možností zavřít dveře. Doporučuje se také mít separátní telefonní linku.
- Delegujte povinnosti. Jedním ze způsobů, jak vymýtit nutkání dělat nepracovní aktivity, je najmout na ně někoho jiného. Například hospodyni, která přijde alespoň jednou týdně a dá dům do pořádku. Tak získáte čas a klid, který můžete věnovat produktivnějším činnostem.
Zdroj: insite (HR Zone, Online Recruitment Magazine, Career Journal Europe)
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist