Vrátí se reklama na ČT? Snad později

Pokus sociálního demokrata Petra Rafaje vrátit nenápadně České televizi reklamu, a tím i stovky milionů ročně do jejího rozpočtu, včera ve sněmovně nevyšel. Je ale velmi pravděpodobné, že se brzy stejné téma do sněmovny znovu vrátí.
Poslanec ČSSD Rafaj přidal minulý týden k zákonu o bankách a finančních ústavech pozměňovací návrh, kterým chtěl veřejnoprávní televizi vrátit jedno procento reklamního času. A to přesto, že v roce 2005 sami sociální demokraté připravili zákon, podle kterého měla reklama z České televize zmizet. Nejdřív se v lednu ztenčila na půl procenta vysílacího času, za rok by ji ČT směla vysílat jen u velkých sportovních přenosů. Zároveň s tím se začaly od letošního ledna zvyšovat koncesionářské poplatky.

Všichni proti ČSSD

Právě připojení Rafajova návrhu k zákonu, který se televizí vůbec netýká, odradil včera většinu poslanců. "Jak k tomu přijde divák České televize, který zvyšuje svůj koncesionářský poplatek s tím, že mu byla dána záruka, že bude ušetřen televizní reklamy," ptala se od řečnického pultu předsedkyně klubu zelených Kateřina Jacques.
Rafaje nakonec podpořili jen všichni přítomní sociální demokraté. ODS a lidovci spolu s bývalým poslancem ČSSD Michalem Pohankou byli proti. Komunisté a zelení se zdrželi.
Poslanečtí "mediální experti" vládních i opozičních stran dali včera ovšem najevo, že by podobný zákon možná za jiných okolností přijali. Dokonce se na řešení chtějí domluvit společně už v příštích týdnech. "Primární problém je v zablokované digitalizaci. Televizní rada i přes výzvy, aby to nedělala, začala udělovat nesprávně licence a objevily se protesty televizních společností. Soudy té špatné práce rady využily a digitalizaci zablokovaly. To musíme vyřešit," uvedl poslanec ODS Petr Pleva.
Právě kvůli digitalizaci se v roce 2005 poslanci všech stran rozhodli stáhnout z veřejnoprávní televize reklamu. Ta se měla rozložit mezi Novu, Primu a další nové digitální televize. ČT měly ušlý zisk nahradit vyšší koncesionářské poplatky. V lednu, kdy už ČT o polovinu svého reklamního času přišla, ale digitální televize ještě nespustily vysílání, došlo k tomu, že obě soukromé televize výrazně zdražily svůj reklamní čas. Zatímco loni stál půlminutový spot v hlavním vysílacím čase na Nově tři až čtyři sta tisíc korun, od ledna je to až čtyři sta šedesát tisíc korun.

Na podzim další zákon

Největší zadavatelé reklamy začali protestovat. Chtějí návrat reklamy na ČT. "Samozřejmě budeme dál apelovat na poslance, ministerstvo kultury a vládu. Reklamní trh je nyní zdeformovaný, zužuje se nejen možnost výběrů médií, ale i výběr cílových skupin, na které reklama působí," prohlásil šéf Českého sdružení pro značkové výrobky Jan Levora. Podle něj se zdražení reklamy promítne také do cen mnoha výrobků.
Ve hře je teď podle poslanců hned několik řešení. Včetně obdobného zákona, který se pokoušel prosadit sociální demokrat Rafaj. Podruhé by ho ovšem muselo provázet zmrazení výše koncesionářských poplatků. "Nebudu vám teď říkat, s jakým návrhem chci pracovat. Může to být i nový zákon, který zpřísní pravidla, podle nichž rada uděluje licence, aby se předešlo soudním sporům," řekl občanský demokrat Petr Pleva. Podle něj by mohl případný nový televizní zákon začít platit od letošního podzimu.