Některé otázky mají v sobě již skrytou odpověď. A přesto se podobné otázky objevují v anketách a dotazech novinářů. Jsou to nejen otázky zbytečné, ale svým způsobem i nebezpečné.

Pokud se vás někdo pokouší o něčem přesvědčit, snadno sklouzne k nečistým trikům. Vyznačují se demagogií a především tím, že využívají rozjitřených emocí. Nejčastějším trikem je jednostranný popis situace. Jakmile někdo začne mluvit o něčem pouze v dobrém nebo ve špatném, je načase zbystřit.

Například vám prodejce nějakého podpůrného zdravotního prostředku dá na výběr: "Chcete být zdravý a krásný, nebo nemocný a ošklivý?" A pak vám bude popisovat, v čem všem nový preparát pomůže. Samozřejmě nebude vyprávět, že účinek je relativně malý. Neřekne vám, že pokud byste denně snědli jedno jablko, dostanete do těla stejné účinné látky přirozeným způsobem. Tyto věci si prostě musíte zjistit sami.

Stejně tak v obráceném gardu. Určitě jste někdy četli hrůzyplné popisy škodlivých účinků umělých barviv, ochucovadel nebo například umělých materiálů. Snadno vás pak napadne, že pokud jste v poslední době snědli instantní polévku z plastového talíře, je vlastně zázrak, že ještě žijete. A opět je to na vás.

Chcete-li se dovědět pravdu, musíte pátrat po informacích z různých stran. Je na vás zjistit, zda existují věrohodné důkazy pro to či ono tvrzení. A pak se teprve rozhodnout. Zkrátka: pokud vám někdo něco vypráví, ptejte se, jaký je jeho záměr. A pokud je jeho vyprávění "jednobarevné", nezbývá vám, než si získat informace i z druhé strany.


Podivné otázky

K tomu, aby s vámi někdo manipuloval, často používá otázky. Neptá se přitom na váš skutečný názor. Představte si, že se vás šéf otáže: "Záleží ti na naší firmě?" Vám samozřejmě na firmě záleží, koneckonců vám dává práci a obživu. Jenže ta otázka pouze připravuje půdu pro manažera, aby vám mohl přidat práci. Pokud byste totiž reagoval na další úkoly negativně, vypadalo by to, že vám na firmě nezáleží.

Je to samozřejmě trik, který spojuje demagogicky nesouvisející věci. Může vám totiž na firmě záležet, a přesto už nemáte časové možnosti splnit další úkol. Ještě výrazněji takové manipulace vidíme v reklamách. "Máte rádi své děti? Pak jim musíte koupit..." Je to sice demagogie, ale úžasně účinná.


Buďte ve střehu

Trošku složitější trik používají některé průzkumy názorů. Lze totiž položit otázku natolik šikovně, že se dá jasně předpovědět, jak odpoví většina dotázaných. Například, když se zeptám, jestli si přejete přítomnost cizích vojsk na našem území, pravděpodobně odpovíte ne. Spojení "cizí vojska" má jasně negativní význam. V naší mysli je spojeno s okupací.

Ovšem pokud se zeptám, jestli by vám vadilo technologické centrum NATO, kde bude dvě stě vojenských specialistů, pravděpodobně už vám to bude znít lépe. Použil jsem totiž pozitivně znějící slova centrum a specialisté. I když význam otázky může být stejný, výsledek průzkumu by mohl být zcela odlišný.

Manipulace je bohužel velmi častou podobou komunikace. A tak nám všem nezbývá než zůstávat trvale ve střehu. Ptejte se sami sebe, dostávám informaci, nebo se mě někdo pokouší manipulovat?

Autor je psycholog a odborný konzultant firmy T&CC