Konec roku bývá časem bilancí, začátek roku časem oceňovaní. Rozdávají se ceny v rozličných oborech, ale nejexponovanějšími jsou disciplíny umělecké. Udělování cen hudebních, divadelních, filmových a televizních bývá společenskou událostí, které bohužel nezůstanou ušetřeni ani televizní diváci.
Ano, říkám bohužel. Nemluvím o estrádní produkci televize Nova. Od té jsem si již zvykla neočekávat víc, než prezentaci „nováckých“ tváří a playbackových produktů superhvězdných pěveckých klání. Pohledu na udílení cen popularity na komerčních stanicích se mileráda ušetřím jednoduchým přepnutím či vypnutím televizoru. Ztráta času – sledovat i hodnotit.
Moje „bohužel“ však směřuje jinam. Televizi jsem se zájmem zapnula v sobotu 3.února, abych sledovala předávání výročních filmových cen Český lev. Byla jsem tentokrát zvědavá nejen na ortel filmových akademiků, ale i na koncepci celého přímého přenosu z Lucerny.
Avizovaný výčet moderátorů sliboval osobitý humor jednotlivých průvodců, kteří jsou mému srdci zkrátka bližší, než vřískající rychlokvašky v TýTý. Už v prvních minutách vysílání jsem dostala zvláštní svalový spasmus, který mi znemožnil uchopit ovladač či těžký předmět, jehož vržením bych roztříštila obrazovku. Ona křeč mě přepadá většinou v momentě, kdy vidím kohosi v ukrutně trapné situaci a nemohu ho na to upozornit.
Oním nebožákem byl tentokráte průvodce večerem Igor Chmela (jinak dobrý divadelní herec). Postavu začínajícího moderátora - breptu, který uvádí zkušené moderátorské harcovníky, však příliš autenticky nezahrál. Bylo na něm příliš vidět, jak trapně se cítí on sám.
Záběry do kamenných tváří publika mě utvrdily v tom, že pocit intenzivního trapasu a nepatřičnosti nemám jenom já…Zřejmě by vtipy typu „podívejme se na erekci – pardon – na projekci“ také očekávali spíše v jiných kulisách…
Když v několika momentech na pódium vystoupila postava tančící, mluvící a vtipkující smrtky, začala jsem uvažovat, zda jsem nějakou nešťastnou náhodou nepozřela halucinogen. Výstupy ostatních účinkujících měly i světlejší chvilky, ovšem zcela rozmělnily hlavní poslání večera. Tím je bezpochyby ocenit filmaře a odpovídajícím způsobem okomentovat jejich dílo.
Český lev získával na prestiži a býval i zábavnou podívanou pro televizního diváka. Ovšem pokud se budou televizní přenosy ubírat tímto směrem, raději si přečtu o oceněných filmařích ex post v tisku a zařadím sledování ceremoniálu Českého lva do kategorie televizních tabu, hned vedle estrád obtloustlého baviče s jizvou na čele.
Spektákl tohoto ražení totiž dehonestuje ceny jako takové. Rozhodně mnohem víc, než velice vtipná parodie na rozhodování porotců v podání Pavla Lišky a Tomáše Matonohy. Jejich výstup patřil paradoxně k nejvtipnějším momentům této (ne)povedené taškařice.
Autorka studuje VOŠ Publicistiky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



