V roce 1952 režisér Bořivoj Zeman natočil klenot české pohádkové tvorby - Pyšnou princeznu. Kdo by neznal příběh na motivy pohádky Boženy Němcové, ve kterém pyšnou Krasomilu „převychová“ dobrý král Miroslav? Ve své době zlomila rekord v návštěvnosti kin, který nebyl dodnes žádným filmem české provenience překonán.

Nepohádková padesátá léta

pysnaprincezna1.jpgOvšem propagandistická padesátá léta v Československu nebyla zrovna „pohádkovou“ érou našich dějin. Dokonce i ideologické vyznění pohádek bylo pod přísným drobnohledem tehdejších mocipánů a scénář Henryka Blocha a Oldřicha Kautského, nebyl schválen bez průtahů – dílo mělo mít vyznění, které by bylo poplatné budovatelské filmové tvorbě.

Třídními nepřáteli se to v Půlnočním království jenom hemžilo. Zlý kapitalista – výběrčí daní skončí s výpraskem od pracovité mlýnské chasy. A líný švec, který zatouží po zahálce v královských šatech je na závěr obrácen dělnickou agitací na správnou cestu. Avšak v každé pohádce nakonec hraje hlavní roli láska. Láskou k sobě zahořeli nejenom král Miroslav a princezna Krasomila, ale i jejich herečtí představitelé Vladimír Ráž a Alena Vránová, která byla manželkou Pavla Kohouta – v té době nadšeného autora socialistické poezie.

Česká klasika i Orient

V padesátých letech vzniklo několik dalších filmových pohádek zejména na náměty klasických předloh Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena. Po Pyšné princezně natočil Bořivoj Zeman film Byl jednou jeden král. V něm se po boku Jana Wericha objevil komik Vlasta Burian. Ten byl po roce 1945 odsouzen a vězněn za kolaboraci s německými okupanty a role popleteného rádce byla jednou z mála, ve kterých mohl po roce 1950 naplno předvést svůj nepřekonatelný komediální talent.

Po nucené odmlce se na režisérskou stoličku vrátil i Martin Frič, kterému byl tehdejším ministrem kultury Zdeňkem Nejedlým udělen distanc po Císařově pekaři. V roce 1959 natočil pohádky Dařbuján a Pandrhola a ještě známější pohádku - Princezna se zlatou hvězdou, které přes svou dobovou stylizaci a deklamativní herectví některých představitelů patří mezi oblíbené stálice televizního repertoáru.

Jak by také ne – filmová tvorba v padesátých letech překypovala reálně socialistickými výjevy ze života proletariátu, které měly podpořit státní propagandu. Proto byly pohádky příjemným osvěžením nejen pro děti, ale i pro dospělé.

Kromě „české klasiky“ došlo v československé pohádkové filmové tvorbě i na exotičtější inspiraci. V Roce 1956 natočil režisér Václav Krška v bulharské koprodukci výpravné orientální příběhy Labakan a Legenda o lásce. Krškovou divou byla mladičká herečka Jana Rybářová (např. Anička posedlá ze Stříbrného větru), která rok po natočení těchto pohádek spáchala sebevraždu.

Šíleně moderní princezna

Šedesátá léta jsou v dějinách československé kinematografie považována za její nejprogresivnější období. Je neodmyslitelně spojeno s nástupem tzv. „nové vlny“. Ovšem pohádková tvorba zůstává lehce upozaděna. Pro děti byly natočeny například sociálně laděné příběhy o malém Bobešovi a Karel Zeman navazuje filmem Ukradená vzducholoď na své předchozí výtvarně specifické fantastické příběhy.

Jedním z mála pohádkový děl je Šíleně smutná princezna Bořivoje Zemana. Do filmu s hudbou Jana Hammera ml. obsadil hvězdy populární hudby – Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře. Pohádka je prvním z pokusů o aktualizaci klasicky pohádkových kulis, které jsou sice zasazeny do neurčitého „bylo, nebylo, kdysi, kdesi“, ale zároveň v nich můžeme spatřit vynálezy typu – gramofon, fotoaparát či telefon.

Autorka studuje VOŠ Publicistiky

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist