Jakou roli hrají pohádky v duševním vývoji jedince?
Pohádky, mýty, ale i komiksy a podobné literární útvary jsou nezastupitelnou veličinou v životě člověka a vůbec lidstva samotného. Jsou zprostředkovaným návodem na život, pomyslnou studnicí moudrosti a poznatků. Zároveň poskytují také prostor pro regresivní prožitek všemoci. Jsou jakousi matrix lidské kultury.
Tradiční pohádky postupně vytlačují zmíněné komiksy se super hrdiny. Do jaké míry to ovlivňuje dětské chování a vnímání reality?
Komiksy vidím jako jinou výrazovou formu toho, co bylo ztělesněno dříve pohádkami. I v nich přeci máme super hrdiny jako je princ Bajaja, nebo Čurila Plenkovič. Každá z těchto postav se stává pro dítě identifikačním hrdinou, takovým, jakým by chtělo být. To samozřejmě hraje velkou roli při vytváření hodnot dítěte.
Mají násilné scény v pohádkách dopad na chování dětí v kolektivu?
Médii akcentovaný trend o tom, že násilné scény v pohádkách deformují chování dětí, je nekritický a v podstatě nepravdivý. Násilí tu bylo vždy a děti s ním byly trvale konfrontovány. Už od starověku ho zakoušely a byly ostatně přímými účastníky násilí, válek, veřejných trestů, mučení a poprav. To vše se objevovalo už ve zmíněných mýtech a také v původních verzích pohádek. Současné pohádky jsou často záměrně zbavované násilí a převyprávěné v té mírnější podobě – to je například vidět i na pohádkách bratří Grimmů.
Děti si přirozeně osvojují různé mody chování ke svému okolí, včetně agresivity. I v tom jim pohádky mohou pomoci. Agrese není jenom odsouzeníhodný fenomén, ale i podnětná a životu přitakávající složka naší osobnosti.
Jak moc se dítě ztotožňuje se svým pohádkovým nebo komiksovým hrdinou?
Za určitých podmínek velmi výrazně a intenzivně. Považuji tuto skutečnost za nedílnou a nutnou součást našeho zrání. Obdobné situaci se ale může vystavovat i dospělý. Při sledování filmu se leckdy ztotožňujeme s hrdinou. Vědomě či nevědomě se pak podle něj chováme, oblékáme a zastáváme jeho hodnoty.
Které vzory bývají v tomto ohledu nejčastější, je patrný nějaký posun oproti situaci před několika lety?
Model nápodoby a identifikace s hrdinou je v podstatě univerzální. Učaruje nám neohrožený, mocný a spravedlivý hrdina, který vítězí nad zlem. A je potom jedno v jaké variaci se objevuje, je-li to Herkules, český Honza nebo Superman. Vždy splňuje a zároveň podněcuje ty složky naší osobnosti, které jsou vůdčí pro náš další růst.
Setkáváte se s dětmi které mají někdy až patologický strach z nějaké pohádkové postavy?
Jsou jistě pohádkové bytosti, ale i situace, kterých se dětí bojí. Považuji to za přirozené a samozřejmé. Strach je přirozenou reakcí živé bytosti na události, které jsou ohrožující. Vcítím-li se tedy třeba do role prince Bajaji, budu mít přirozeně strach z draka, se kterým on musí zápasit. Nejedná se o žádný patologický strach, i když některé vnější podmínky ho mohou znovu provokovat. Patologický strach začíná ve chvíli, kdy se zakládá na duševně skrytých, tzv. intrapsychických konfliktech. Dítě je nezvládá a pro tento strach si vypůjčí pohádkovou postavu.
Autor studuje VOŠ Publicistiky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist