Když se mluví o možnostech poplatníka "snížit" si daň z příjmů, nejčastěji je zmiňováno využití nezdanitelných částek a odčitatelných položek. Je však třeba dbát na dodržení pravidel pro jejich využití.
Především je dobré si uvědomit, že jak nezdanitelné částky podle § 15 zákona o daních z příjmů, tak i odčitatelné položky podle § 34 se nevztahují k dani samotné, ale snižují daňový základ, z něhož se daň vypočítává.

To znamená, že daňový základ (neboli zisk) musí být dostatečně vysoký, aby bylo možné od něj příslušné položky odečítat.

Nezdanitelné částky podle § 15 jsou uvedeny v té části zákona, která je věnována fyzickým osobám.

Mohou je využívat jak podnikatelé tak, i zaměstnanci. Nezdanitelné částky se vztahují i na podnikatele, kteří nedosáhli předepsaného zisku a byl jim stanoven minimální daňový základ administrativně. V daňovém přiznání jsou jim věnovány řádky 46 až 50.


Dobročinnost má své meze

K nejsnáze použitelným nezdanitelným částkám patří dar na nějaký prospěšný účel. Úhrnná hodnota darů ve zdaňovacím období (za rok 2006) musela přesáhnout 2 % ze základu daně, anebo činit alespoň 1000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 10 % ze základu daně. Bezplatné darování krve je ohodnoceno částkou 2000 Kč. Hodnota darů se uvádí na řádku 46 daňového přiznání.

Dary bylo možné poskytnout obcím, krajům a organizačním složkám státu a dále právnickým osobám se sídlem na území České republiky na financování prospěšné činnosti, která zahrnuje vše, co si pod tímto termínem intuitivně představujeme: školství, zdravotnictví, vědu, sport, ekologii, požární ochranu, opuštěná zvířata, charitu, církve ale i například politické strany.

Pokud někdo věnoval dar fyzickým osobám s bydlištěm v České republice, tak za veřejně prospěšné se považuje podle zákona o daních příjmů provozování školských a zdravotnických zařízení a zařízení na ochranu opuštěných zvířat nebo ohrožených druhů zvířat.

Od základu daně je také možné odečíst dar poskytnutý poživatelům plného invalidního důchodu nebo nezletilým dětem dlouhodobě těžce zdravotně postiženým na zdravotnické, rehabilitační a kompenzační pomůcky nebo na vzdělání do výše nehrazené zdravotními pojišťovnami nebo státem.


Úvěr ze stavebního spoření

Od základu daně se odečte suma úroků zaplacených ve zdaňovacím období z úvěru ze stavebního spoření nebo úrokům z hypotečního úvěru poskytnutého bankou, případně sníženým o státní příspěvek. Daňový základ lze tímto způsobem snížit nejvýše o 300 tisíc korun za rok a tento úvěr musí sloužit k financování bytových potřeb. Bytovými potřebami jsou nejen běžná stavba domku či bytu ale také koupě pozemku, pokud se na něm začne stavět do čtyř let od uzavření úvěrové smlouvy, nebo platba za převedení družstevního podílu. Bytovou potřebou je i vypořádání bezpodílového vlastnictví manželů nebo vypořádání spoludědiců v případě, že předmětem vypořádání je úhrada podílu spojeného se získáním bytu, rodinného domu nebo bytového domu, a také splacení úvěru nebo půjčky použitých na financování všech těchto bytových potřeb.

Jestliže mají například hypotéku na koupi nového bytu společně oba manželé, pak si odečet uplatní buď jen jeden z nich, nebo oba rovným dílem.

Pokud se použije nebo používá bytová potřeba nebo její část k podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti či k pronájmu, lze odečet úroků po dobu užívání bytové potřeby k uvedeným účelům uplatnit pouze v poměrné výši.

Objem uplatňovaných úroků z úvěru ze stavebního spoření nebo z hypotečního úvěru se vyplňuje na řádku 47.


Penzijní připojištění

Populárním způsobem snížení daňového základu je platit si penzijní připojištění se státním příspěvkem.

Od základu daně si lze odečíst částku skutečně zaplacených příspěvků na penzijní připojištění sníženou o 6000 Kč, maximálně však 12 000 Kč.

Pokud si tedy nespoříte alespoň 500 Kč měsíčně, daňová úleva se vás netýká. Když je penzijní připojištění předčasně ukončeno tzv. odbytným, zákon přikazuje předchozí daňové úlevy dodanit.

Nezdanitelná částka se vyplňuje na řádku 48.


Životní pojištění

Až 12 000 Kč zaplaceného pojistného na soukromé životní pojištění si mohou od daňového základu odečíst poplatníci, pokud pojistná smlouva obsahuje známou podmínku dvakrát šedesát. Výplata pojistného plnění je ve smlouvě sjednána až po 60 měsících od uzavření smlouvy a současně nejdříve v roce, kdy poplatník dosáhne věku 60 let. Navíc u smluv, které trvají 5 až 15 let a mají pevně stanovenou pojistnou částku pro případ dožití, pak tato částka musí být alespoň 40 tisíc korun. U smluv delších než 15 let musí být tato pojistná částka alespoň 70 tisíc korun.

Více než zmiňovaných 12 tisíc si nelze odečíst ani v případě více smluv s více pojišťovnami. Opět zde platí povinnost dodanit dřívější daňová zvýhodnění při nedodržení zákonných podmínek. Opatření má výjimku: jestliže poplatníkovi nebylo při předčasném ukončení smlouvy vyplaceno pojistné plnění ani odbytné a rezerva nebo kapitálová hodnota pojistky bude převedena na novou smlouvu o soukromém životním pojištění, pak nemusí nic dodaňovat.

Uplatňované částky ze životního pojištění se vypisují na řádek 49.


Odborářské přípěvky

Relativně novou nezdanitelnou částkou jsou členské příspěvky zaplacené odborové organizaci, která podle svých stanov obhajuje hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců. Takto lze odečíst částku do výše 1,5 % mzdy maximálně však do výše 3000 Kč.


Odčitatelné položky

Nejznámější odčitatelnou položkou podle § 34 je daňová ztráta. Ztrátu lze od základu daně odečíst nejdéle v pěti následujících letech po období, za které se ztráta vyměřuje. Výše uplatňované ztráty z předchozích období se v případě podnikatelů uvádějí na řádku 44 daňového přiznání pro fyzické osoby. Ztrátu z minulých let si nesmějí uplatnit poplatníci proti minimálnímu základu daně, ale pokud vykázali za rok 2006 daňovou ztrátu, mohou si ji odečíst od daňového základu v následujících letech (pokud jim ovšem opět nebude stanoven minimální základ daně administrativně). Další odčitatelnou položkou jsou výdaje (náklady) na výuku žáků středních odborných učilišť, a to až do výše 30 procent. Pokud nejde tento odpočet uplatnit kvůli nízkému základu nebo ztrátě, je možné odpočet nebo zbývající část uplatnit v nejbližším roce, kdy bude mít dost vysoký daňový základ i po nezdanitelných částkách a odečtu daňové ztráty.

Relativní novinkou je možnost odečtu 100 % výdajů (nákladů), které poplatník vynaložil při realizaci projektů výzkumu a vývoje, které mají podobu experimentálních či teoretických prací, projekčních či konstrukčních prací, výpočtů, návrhů technologií, výroby funkčního vzorku či prototypu produktu nebo jeho části a na certifikaci výsledků dosažených prostřednictvím projektů výzkumu a vývoje. Ještě před realizací takového výzkumu bylo nutné zavést o takovém projektu podrobnou dokumentaci. Odpočtu je vyhrazen řádek 52 daňového přiznání pro fyzické osoby.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace