Nesympatická oranžová kontrolka, má tendenci rozsvěcovat se čím dál častěji. Je to nepříjemný trend. A sotva pochopitelný. dojezd1.jpgI když velikost, hmotnost a, kvůli plnění emisních limitů, i spotřeba každé nové generace automobilů narůstá, objem nádrže se výrazně nemění. Tím se snižuje vzdálenost, kterou je vůz schopen urazit na jednu plnou nádrž.


Dojezd je důležitá hodnota, jakkoliv se toto konstatování může zdát malicherné. Kdo najezdí denně několik stovek kilometrů, mohl by vyprávět. Ty tam jsou doby, kdy šlo za jednu nádrž dojet z Prahy do Lucemburku, abychom natankovali za laciný peníz až tam. Dojezd na plnou nádrž se snižuje – a to o stovky kilometrů.


Nižší spotřeba či větší nádrž?


Vezměme si například osvědčený (čili prozaičtěji řečeno zastarávající) zážehový OHC čtyřválec 1.6 MPI, který slouží v téměř nezměněné podobě ve všech volkswagenovských koncernových vozech od poloviny devadesátých let.


U první generace Octavie dokázal dlouhodobě jezdit za nějakých 6,5 litrů na sto kilometrů, a vůz s ním tedy urazil až sedm set kilometrů. Octavia druhé generace při natankování plné nádrže ukazuje na displeji palubního počítače dojezd 600 kilometrů. Ač má o deset litrů větší nádrž, jezdí stěží pod osm litrů. Nový Seat Altea XL se stejným agregátem pod kapotou ukáže při plné nádrži hodnotu 500 km, a to při velmi srovnatelné velikosti i hmotnosti obou vozů.


Jistě, je to logické. Při pětapadesátilitrové nádrži a spotřebě kolem deseti litrů na sto kilometrů výpočet přibližně odpovídá. dojezd2.jpgOctavia je přitom schopna jet při stejných podmínkách vždy přibližně o litr úsporněji. Nádrž o stejném objemu ale najdeme u všech motorizací, tedy včetně těch vznětových – přičemž naftové motory mají spotřebu ve srovnání s těmi benzinovými téměř poloviční.


Pokud nelze dojezd zvýšit nižší spotřebou, měl by výrobce, a není to jen případ Seatu, uvažovat alespoň o zvětšení objemu nádrže. Hodnota kolem sedmi, osmi set kilometrů by už byla rozumná, ale pět set je opravdu žalostně málo.


Naftová soběstačnost


Benzinové motory mají oproti naftovým řadu výhod. Jsou kultivovanější, levnější na pořízení i provoz, méně páchnou, pro mnohé mají příjemnější zvuk. Většina těchto rozdílů se ale v době moderních dieselových motorů do značné míry stírá. Přesto v jednom nafta vítězí na celé čáře – ve spotřebě. Při spotřebě kolem pěti, šesti litrů (výjimečně se dostávaly i pod pět) na sto dokáží, oproti benzinu, při přibližně stejné nádrži a výkonu, dojet o stovky kilometrů dále.


Vrátíme-li se k první generaci Octavie, nemůžeme nevzpomenout legendární motor 1.9 TDI. I při čtyřiačtyřiceti litrové nádrži dojezd3.jpgdokázal atakovat tisícikilometrovou hranici na jedno natankování. Navíc, vyjma zanedbatelné položky v podobě odcházející váhy vzduchu, fungoval bezproblémově po stovky tisíc kilometrů.


Podobně jako před několika roky volkswagenovské TDI, jsou dnes moderní, spolehlivou a velmi úspornou vznětovou alternativou motory HDi z dílen francouzského koncernu PSA. Motory mají výborné vlastnosti i projev, takže jsou vynikající volbou pro všechny, kterým dosud diesely příliš nevoněly, ale nemohou si jaksi zvyknout na vysokou frekvenci tankování.



Autor studuje VOŠ publicistiky; foto: autor, AutoRevue.cz

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist