„Karamel je cukr, co už se neuzdraví,“ sdělovala světu na začátku devadesátých let skupina WWW. Snad první parta, jež pronikla do podvědomí české veřejnosti díky hip hopu. Tehdy šlo o téměř neznámý styl. Složitě poetické texty WWW si posluchač musel několikrát poslechnout, aby je vůbec pochopil. Ale stálo to za to. V té době znal WWW málokdo, ostatně stejně jako celý hip hopový žánr.
„Rap není o penězích a o hadrech Fubu, nejdříve je potřeba obléct si hubu,“ oznamuje slovenský respektovaný rapper Vec v písni z alba Dobré ráno, jež vyšlo před dvěma lety. Jeho slova přesně charakterizují současnost slovenské, ale i české hip hopové scény. Převládá póza, jejíž prioritní snaha se zaměřuje na to, mít co nejplošší kšiltovku, co nejširší kalhoty a zdaleka nejtěžší řetězy.

Jedni z těch lepších hip hoperů na české scéně - Supercroo
Prvoplánově jde o to dobře vypadat, samotný rap je pak jen jakýmsi „backgroundem“ celé image současných MC´s. Jen málo místních rapperů projevuje originalitu a invenci, myšlenky jejich textů jsou prakticky neměnné. „Jasně, nosit široký kalhoty a placatý čepice je prostě trend, kolorit hip hopový komunity. Ale zásadní problém je v kvalitě. Vlastně tady chybí jakákoliv scéna,“ říká Mike Trafik z legendárních PSH (Peneři strýčka homeboye). „Jsme tu my, Indy a Wich, Supercroo a možná ještě Jižní Pionýři. A tím to hasne,“ popisuje realitu sedmadvacetiletý DJ a producent. „Nechci glorifikovat slovenskou scénu, ale je prostě mnohem víc fresh. O třetinu menší země má třikrát tolik hip hopových kapel na vysoký úrovni,“ vzhlíží k východním sousedům.
„Pojedeme dvě stě“
Právě absence výrazné konkurence na české hip hopové scéně dává možnost projevu individuím, jejichž produkty nemají s muzikou pranic společného. Příklad? Třeba takový mutující rapper Ivanhoe – ve svém klipu sedí na kapotě BMW a máchá tisícikorunami. „Pojď kotě, budeme nakupovat ve městě, pořádně se připoutej, pojedeme dvě stě,“ zní část jeho duchaplného textu.
„Tihle pseudo interpreti a rádoby umělci nežijí v epicentru scény, jsou absolutně mimo a neví nic. Zdejší trh je naštěstí tak malý, že vrcholem je pro ně maximálně sloupek s malou fotkou v bezvýznamném teenagerovském plátku,“ nedává Ivanhoeovi šanci na významnější úspěch Robert Rohál alias „Bobby“ z největšího českého hip hopového časopisu BBarák.
Česká hip hopová scéna se tak v současnosti nachází ve zvláštní situaci. Rap se sice pevně uhnízdil v české kotlině, ale zamířil kamsi do slepé uličky. Chybí mu nápad, originalita, svéráznost. Témata většiny písní by se dala shrnout do tří bodů – „těžkej“ život na ulici, oslava vlastního rapu na pozadí kritiky ostatních a „party“ songy s kvanty sličných „buchet“.
„Nejde ani tak o témata, ale o způsob podání. Chce to nadstandard, kde nepůjde jen o popis, to dokáže každý druhý. Chce to nápadité texty a koncept, který tě překvapí, vtáhne do děje, pobaví, případně přivede k zamyšlení,“ vypočítává Bobby. „Nechci slyšet říkanky, u kterých už deset sekund dopředu vím, jaký vetchý rým bude následovat,“ potvrzuje nedostatek invence. A kudy vede cesta ven? „Mohla by být třeba dlážděna ironií, humorem,“ vypočítává Bobby.
K Marešovi do Esa? Nikdy!
Hip hop se ve světě už delší dobu veze na mainstreamové vlně. I v Čechách se začínají rappeři dostávat do čela různých hitparád. A to i přesto, že se dříve jakémukoliv vykročení z undergroundového podzemí čeští i slovenští rappeři bránili. Ve své „strhující“ písni z nového alba hodnotí Vec vývoj Česko-slovenského hip hopu takto: „Dřív rappeři neměli takový svaly a komerce se všichni hrozně báli.“
Současnost? PSH se bez problémů objeví třeba i v komerční hitparádě T-music. „Hiphopová komunita se komerci vlastně nikdy nebránila. Kdokoliv se o něco snaží a chce být úspěšný, usiluje o určitý druh komerce,“ objasňuje Trafik a dodává: „Konkrétně moderátora pořadu T-music Libora Boučka známe z Express rádia, kde máme pořad. T- music navíc režíruje náš kamarád, který dělal Orionovi (člen PSH, pozn. autor) dva klipy. Tak proč tam nejít, je to promo. Ať se to někomu líbí nebo ne, patří to k muzice. Ale v životě si nepůjdu sednout na gauč s Ewou Farnou k Marešovi do Esa.“
I když se může zdát, že hip hop už je v Čechách zabydlen, podle Trafika tomu tak není. Český trh je totiž po čertech malý a úzký. Zásadní problém tkví v tom, že si čeští posluchači nejsou zvyklí kupovat nosiče. „Cédéčka se tady nekupují. Naši novou desku Rap´n´roll si koupilo 7000 lidí. Ale z netu si ji stáhlo už asi 30 000 fanoušků.“ Proč tomu tak je? Většina fanoušků hip hopu patří do velmi mladé generace, která je líná kupovat, když může z internetu stahovat a vypalovat pirátské kopie.
Děti plné hip hopu
Právě věk pubertálních dětí, které tancují na parketu při koncertech většiny kapel, je jedním z důvodů, proč veřejnost zatím nebere český hip hop příliš vážně. Podle Trafika je to ale logické: „Na rockový koncerty taky přece začali chodit hlavně mladý lidi a všichni se tomu smáli, než se z toho stal kult. Rap je poměrně mladý žánr, který se pořád vyvíjí. I publikum bude dospívat a stárnout.“
Mike Trafik z PHS: hip hopová scéna tady téměř není
Bobby s ním v podstatě souhlasí, ale přidává ještě poznámku: „Otázkou zůstává, jestli je dobře, že zdejší leadery scény s třicítkou na krku poslouchají patnáctileté děti, když v kolébce hip hopu vše funguje přesně naopak. Na koncerty tam chodí vrstevníci rapperů,“ míří připomínku i směrem k PSH. „No, řekl bych, že zrovna PSH mají starší publikum,“ brání se Trafik.
Ať tak nebo tak – jak říká legendární, třicetiletý Vec – „Hudba je věc co mi dává křídla, nevadí mi ani vůně dětského mýdla.“ A takhle má vypadat nápaditý text!
Autoři studují VOŠ publicistiky, foto: ISIFA
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



