
Všichni to moc dobře známe. Vydáme se s přáteli do baru, kavárny či restaurace a místo klidné atmosféry a nerušeného hovoru jsme vystaveni poslechu kolovrátkových hitů z komerčního rádia. Jindy nás od jídla vyrušuje zapnutý televizor, který na sebe zcela despoticky strhává pozornost. Anebo se nám ke kávě a novinám dostane decibelové nálože kvalitní, leč trošku nahlas hrající hudby z CD přehrávače. Můžeme si to vysvětlit například tak, že majitel pohostinství si chce pořádně užít toho, za co zaplatil.
Pokud totiž chcete ve své provozovně – ať už se jedná o hospodu či kadeřnictví – pouštět reprodukovanou hudbu, musí s tím souhlasit nositelé autorských práv. Těmi jsou autoři, výkonní umělci a výrobci zvukových či audiovizuálních záznamů. V praxi to pochopitelně nevypadá tak, že budete klepat u dveří Richarda Krajča a ten vám výměnou za naditou obálku dovolí pouštět hudbu kapely Kryštof „doaleluja“. Souhlas s legálním provozováním zvukového přístroje vám poskytne někdo zcela jiný.
Komu platit?
Kdo je tedy vlastně oním správcem autorských práv a zároveň výběrčím poplatků za šíření děl? Říká se jim kolektivní správci práv, a na základě oprávnění uděleného Ministerstvem kultury vykonávají kolektivní správu práv upravených autorským zákonem. V České republice takových kolektivních správců působí hned několik, a každý z nich má v kompetenci jiný druh uměleckého výkonu.
Agentura DILIA zastupuje tvůrce literárních, divadelních, choreografických či pantomimických děl. Ochranný svaz autorský – tedy OSA – zase hudebníky a textaře. Součástí hudební tvorby je i zvukový záznam vytvořený sound-designerem – a i mistři zvuku mají svou agenturu – OAZA. Ta má na starost hájit jejich participaci na tvorbě nahrávek. Aby byli vyplaceni autoři výtvarného díla v případě jeho opětného prodeje, tak o to se stará agentura GESTOR. Ochrannou ruku nad výtvarníky drží OOA-S, která má ve své kompetenci kromě architektů, fotografů, sochařů a malířů i tvůrce výtvarné složky audiovizuálních děl. Šestým správcem je INTERGRAM – ten ostřížím zrakem hlídá autorská práva výkonných umělců - výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů. Tedy laicky řečeno – dabérů, režisérů a herců
Šest kaček denně
Pokud se tedy rozhodnete vložit CD do přehrávače, který bude vyhrávat na veřejném prostranství a budete chtít legálně zmáčknout tlačítko PLAY, vězte, že budete muset zaplatit všem správcům, kteří mají s oním cédéčkem co do činění. Je tedy nutné mít smlouvu minimálně s OSA a INTERGRAMEM. V případě, že chcete, aby kulisu ve vašem hostinci či třeba dálkovém autobuse vytvářela televize, tak vám pouhé zaplacení koncesionářských, respektive televizních a rozhlasových poplatků rovněž stačit nebude. I v takovém případě je nutné ošetřit práva výkonných umělců.
Všechno to zní trošku hrůzostrašně – skoro to vypadá, že pokud chcete řádně platit všechny poplatky, tak vašemu podniku nutně hrozí krach. Není tomu tak – za provozování zvukového přehrávače a dvou reproduktorů včetně zaplatíte Ochrannému svazu autorskému pouhých šest korun denně. A to určitě vyjde levněji, než nepříjemné popotahování v případě nedodržení zákona. To potom zaplatíte dvojnásobnou sazbu autorské odměny a vystavíte se nebezpečí trestního stíhání. Jediná alternativa, která vás nebude stát ani korunu, je ticho. Pokud to tedy ovšem nebude to „výberové“…
Autorka studuje VOŠ publicistiky. Foto: ISIFA.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



