Internetový server YouTube zná dnes téměř každý. Tisíce lidí na něj denně umisťují videa, která mohou další statisíce uživatelů bezplatně shlédnout. YouTube, který společnost Google loni odkoupila za horentních 1,65 miliardy dolarů, se stal novou mekkou počítačové zábavy. S extrémní rychlostí jej začaly zaplavovat hudební klipy, záznamy sportovních utkání a dokonce i filmy a části nejrůznějších seriálů. Zkrátka a dobře – pokud hledáte cokoliv audiovizuálního, víte kam zamířit. Pohádkové příjmy z reklamy udělaly z YouTube ve velice krátkém čase extrémně výnosný byznys.

 

V polovině března letošního roku vstoupila do příběhu společnost Viacom, majitel mnoha televizních sítí, například MTV a VH1 a jeden z hlavních hráčů na americkém mediálním trhu. Tento gigant zažaloval firmu Google o miliardu dolarů. Důvod? Viacom tvrdí, že na serverech YouTube bylo k dispozici více než 160.000 neautorizovaných obrazových materiálů, na než vlastní výhradní práva pouze Viacom. Rozhořel se pravděpodobně největší současný spor o autorská práva.

 

 

Příklad pro ostatní

 

Společnost Viacom ve své zprávě uvedla, že „strategií YouTube je vyhýbat se aktivním krokům, které by zabránily porušení zákona.“ Podle žalující strany funguje celý server na nelegálním principu, a tudíž v rozporu s americkými zákony o autorských právech. Google se samozřejmě brání.

 

Podle firemních právníků Google spadají veškeré aktivity YouTube pod zákon z roku 1998. Ten v USA vymezuje právní normy pro autorská práva v mediálním věku. Výrazně snižuje odpovědnost internetových společností za škody, které způsobují uživatelé nahrávající na servery nelegální data. Na tuto situaci ale musí upozornit majitel práv a licencí na dané materiály. Pokud se tak stane, majitel serverů musí daného uživatele od svých stránek „odstřihnout“.

 

Ukazuje se však, že jde o zákon v praxi nepoužitelný. Viacom ani jiné firmy podobného typu nemají reálnou možnost bránit se, protože nemohou uhlídat tisíce nových videí, která se denně na YouTube objevují. O škodě, která podobným způsobem těmto firmám vzniká, nespekulují ani odborníci.

 

Spory ohledně autorských práv mají se stránkami YouTube i další mediální společnosti, například nejvyšší anglická fotbalová soutěž Premier League, či americké hudební nakladatelství Bourne. Některé firmy však se stránkami uzavřely licenční dohody o využívání obrazových materiálů.

 

Ať spor dopadne jakkoliv, dvě věci jsou jisté – soudy se potáhnou mnoho let a výsledný verdikt stanoví precedens pro posuzování všech podobných licenčních sporů. 

 

 Autor studuje VOŠ publicistiky.