Výstava, pokrývající dvě patra starobylého domu, mapuje Štyrského tvůrčí období od dvacátých let až do jeho smrti. Najdeme tu kubistické začátky, poetistické období, obrazy patřící k tzv. „atrificielismu“ – původnímu směru, který malíř rozvíjel společně s malířkou Toyen – až k surrealismu třicátých let.
Výstava zachycuje celou šíři Štyrského výtvarných aktivit. Vedle maleb můžeme shlédnou také kresby, koláže, fotografie, ale i knižní obálky, ilustrace a návrhy kostýmů z doby, kdy byl Štyrský scénografem Osvobozeného divadla..
Štyrský patřil k české meziválečné avantgardě. Byl členem Devětsilu a v roce 1934 vstoupil do Surealistické skupiny, založené básníkem Vítězslavem Nezvalem. Vedle své výtvarné činnosti publikoval také práce teoretické, redigoval nakladatelský časopis Literární kurýr Odeonu a založil několik vlastních edic.
Díky svým častým kontaktům s Paříží, kde i po jedno období s Toyen žili, byl neustále v souběhu se světovým kulturním děním, nejnovějšími postupy v malířství a pohledy na umění.
„Emilie ke mně přichází ve snu“
Nevšedním zážitkem z výstavy je místnost vyhrazená erotickým kolážím. Vše se točí kolem Štyrského knihy Emilie ke mně přichází ve snu (1933). Narozdíl od ostatních výstavních prostor má tato místnost černě potažené stěny, a vzhledem k tomu, že má jen jeden vstup, se i špatně odvětrává, zvlášť je-li návštěvníků tolik, kolik jich bylo při vernisáži.
Lehce vydýchaný vzduch ve spojení se snovými fotomontážemi, k nimž autor často používá dobových pornosnímků, působí velmi sugestivně, atmosférou mileneckého pokoje. Divák ale nemá pocit nijaké vulgarity. Co vidí, je chtíč a sexualita tak půvabná, jako ji známe z románů amerického spisovatele Henryho Millera.
Erotická revue
Štyrského zájem o sexuální témata je všeobecné znám. Dovedl ho až k založení a vydávání Erotické revue, která vyšla ve třech ročnících v letech 1930-33. Byly v ní otiskovány povídky, kresby i básně, některé velmi tvrdé, některé jen lehce erotické, z českého prostředí i ze zahraničních surrealistických sborníků. Umělecká úroveň obsahu byla velmi rozkolísaná, ale nebyla koneckonců cílem.
Revue vycházela v jakémsi „pololegálním režimu“. Výtisky byly určeny poměrně úzkému okruhu známých, kteří si sborník předpláceli. Po zkušenosti s předchozím záborem nákladu Zpěvů Maldororových Comte de Lautréamonta, zamilované Štyrského knihy, již ilustroval, a kteréžto ilustrace výstava rovněž nabízí, bylo radno být opatrný, a tak se v revui výslovně píše, že nesmí být veřejně půjčována, prodávána ani jinak rozšiřována.
Dnes taková prudérnost působí úsměvně, revui před pár lety bez většího rozruchu přetisklo nakladatelství Torst.

„Poezie vzniká z touhy ukrátit si život“
Ačkoli sexualita byla jedním z hlavních Štyrského témat, v kontextu ostatních obrazů na výstavě vysvítá, že nikoli samoúčelným. Zapadá do mozaiky, která v celku vyslovuje jakousi existenciální naléhavost, podtržena dalším významným motivem: smrtí.
Tuto mozaiku ještě vhodně doplňují úryvky ze Štyrského textů, jimiž jsou popsány stěny při schodišti mezi jednotlivými patry. Jsou to úsměvné glosy, jako „Poezie vzniká z touhy ukrátit si život“, nebo básnické vize, jako „Spánek je včela, která nahromaďuje med, aby si vzpomínka na něm pochutnávala“, až po reflexe doby: „Už mě ta smrdutá Praha pohltila...(1940)“. Nechybí samozřejmě ani texty inspirované sny: „...když jsem ten pytel rozvázal, abych poznal, co obsahuje, probudil jsem se... (Sen o pytli, 1937).“
Jak nás informují tabulky v jednotlivých výstavních sálech, Štyrský byl jedinečný ve způsobu, jakým se sny zabýval. Zaznamenával je nejen slovem – jak je ostatně u surrealistů dobrým mravem – ale zároveň si pořizoval i zápisy výtvarné. Tyto zápisy pak na sklonku života připravoval v knize Snů, „samostatném díle existujícím v celku jeho tvorby,“ jak praví tištěný komentář k výstavě.
Jindřich Štyrský byl od poloviny 30tých let vážně nemocen, projevila se u něj zděděná srdeční choroba. Zemřel ve 43 letech.
Zatímco většinu vystavovaných fotografii může divák znát z knihy edice Fototorst a knižní ilustrace najde možná i ve své knihovně, malířská díla nebude mít možnost v takovémto složení jen tak vidět. Nemalý počet obrazů jsou díla zapůjčená od soukromých majitelů z Čech, Francie, USA a dalších zemí, čímž je výstava unikátní.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



