00016040.jpegÚdolí smutku a Veselé poutnice


Jan Zrzavý byl malíř, který ve svých obrazech kladl na první místo podvědomou výpověď. Když v roce 1908 nakreslil pastelem první verzi Údolí smutku, které vzniklo takřka v polosnu, okamžitě věděl, že je to jeho první opravdový obraz. On sám se o něm ve svých vzpomínkách vyjádřil, že do něj svým způsobem promítl svou tehdejší cestu do Paříže, Muncha, Monu Lisu i Bavorsko za svítání a jediné, co vyplynulo jako původní, je výsledná nálada smutku. Tento malý pastel ho provázel celým životem jako talisman.

 

O rok později po jeho namalování vznikl na podnět vzešlý od malíře Jana Preislera velký obraz se stejnou tématikou, který je prezentován hned v úvodu výstavy. Hned po něm následují Veselé poutnice, které svou atmosférou i způsobem malby vytvářejí pomyslný pandán k beznaději smutného údolí.

 

Fantaskní autoportréty s palmami v pozadí: série Vlastních podobizen a Princ, nechávají nahlédnout, kdo ve skutečnosti Jan Zrzavý byl. Plachý, zadumaný a citlivý chlapec, který se potácel ve svém světě, v němž mezi sexualitou a citem byl velký rozdíl. To napovídá i obraz Antikrist, ze stejného období, zobrazující ukřižování obnaženého usmívajícího se muže. 

 

Vládne Kleopatra


Uspořádání výstavy je chronologické, přičemž je použit kaskádovitě poskládaný fialový paravan, který z vnitřní strany sálu představuje ty nejznámější obrazy. Za ním se utvořily malé oddíly pro méně známé grafiky a skicy. Na jakémsi mezonetu, nad úrovní hlavního prostoru, jsou vystavené Zrzavého texty, fotografie, mozaiky a ilustrace k Máchovu Máji a Erbenově Kytici. Takto ucelená výstava mohla vzniknout také hlavně díky autorovi samotnému, který v roce 1975 věnoval Národní galerii přes sto svých obrazů, patnáct set kreseb a soubor grafik.

Celému prostoru dominuje na konci velký obraz Kleopatra, který přitahuje pohled hned ode dveří. Předloha k tomuto obrazu vznikla už v roce 1919, ale dílo samé vznikalo až v letech 1942-57. Dlouhé časové rozpětí je způsobené také použitou technikou, která se blíží té středověké. Je namalován temperou a zlatem na dřevěnou desku.

 

kleopatr.jpg

 

Kleopatra, přestože se její fyziognomie podobá loutce, stává se, díky použité červené barvě a celkové kompozici, erotizující. Možný původ námětu k tomuto obrazu bychom našli v autorově dětství, kdy si často hrál se starou koženou pannou s keramickou hlavou bez vlasů, na níž se snažil namalovat obličej. S tímto zjištěním je zajímavé nazírat na další obrazy: Meditace, Milenci a Utrpení.

Nemalou inspirací byly Zrzavému také texty Julia Zeyera, kterého obdivoval, a z jehož poezie zaujatě čerpal obrazové výjevy.

 

Velkým přítelem a do velké míry i rádcem a průvodcem mu byl také malíř Bohumil Kubišta. Jeho kubistický vliv na perspektivy Zrzavého obrazů je znát ze Zátiší s konvalinkami a Spící lodi. Ale i z dalších děl, především z pozadí a krajin, dýchá díky kuželům, jehlanům a geometrickým tvarům kubistická inspirace. To co měly oba společné a co je spojovalo, bylo pojetí objektu jako autonomního vyjádření, které podléhá iracionální deformaci či zjednodušení, avšak v rámci reálného uspořádání.

Prohlídku uzavírá autoportrét Stařec z roku 1970, namalován sedm let před Zrzavého smrtí. Zachycuje autora jako starého pána s plnovousem a kulichem na hlavě. Stejně jako na dobových fotografiích v patře, i na filmu, který se zde promítá stále dokola, vypadá malíř jako skřítek. Jakoby Jan Zrzavý utekl ze svých obrazů, anebo spíše naopak, chtěl utéci právě tam.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist