Jaroslav Foglar (1907-1999), Jestřáb, by 6. července oslavil sté narozeniny. Když dnes někdo vysloví jeho jméno, reakce bývají různé. Někomu se vybaví chvíle se spisovatelovými knihami, ty, kteří knihy nečtou, napadne seriál Záhada hlavolamu, v těchto dnech opět reprízovaný na ČT, nebo komiks o Rychlých šípech, popřípadě další komiksy z Foglarova pera, třeba ty, jež nakreslil Kája Saudek.


Vedle toho jsou tu i reakce jiného charakteru, které tu a tam problesknou médii. Jde o prapodivný spor o Foglarovo dědictví, nebo spekulace o Foglarově spolupráci s STB, potažmo dříve, v letech válečných, s Němci. Rovněž se objevují spekulace o spisovatelově pedofilii.

 

Je snad pochopitelné, že lidé se zajímají o senzace, ale jakoby se pod všemi dohady a interpretačními mozaikami ze střípků různých faktů Foglarova života ztrácelo to, proč je i dnes Foglar pojmem. 

 

Snad za to může i stáří spisovatele v posametovorevolučních letech, které nebyly jen dobou ekonomické transformace a hledáním tváře nové československé politiky, jak se to jeví z dnešních zpravodajských retrospektiv, ale také dobou nadějí a návratů k pozapomenutým ideálům (dnes se zdá – soudě dle postoje redakcí – že o ideály nikdo nestojí).

 

Foglar byl tehdy už starý pán, který se jaksi nehodil do zábavných programů, a mnozí jemu a jeho ideálům, které nedokázal mediálně „provařit“, věnovali v letech přerodu stále častěji spíše úsměšek (podobně jako Václavu Havlovi a jeho „pravdě a lásce“).        

 

Přesto jsou Foglarovy knihy, do nichž své ideály, podtržené spisovatelskou dovedností, zakomponoval, strhující.

 

Jimi, a také svými aktivitami by ze světových autorů mohl být směle přirovnán k Ernestu Thompsonu Setonovi, zakladateli woodcraftu (Oba spisovatelé se dokonce setkali, když Seton 23. 12. 1936 navštívil klubovnu Foglarovy Dvojky). Co do invence a činorodosti si Foglar se svým starším kolegou nezadá, zaostal by snad jen v mezinárodním věhlasu. Naproti tomu jedinečný je v tom kde, kdy, jak a za jakých podmínek dokázal realizovat své představy. 

 

 

Čtenářské kluby

 

Začátek nezní nijak zvláštně: Pražský chlapec, narozený za Rakouska-Uherska. V ranném dětství přišel o otce, který podlehl infarktu. Přes staršího bratra se dostal ke skautingu. To už existuje první republika.

 

Dál už cesta citlivého a vnímavého chlapce tak obyčejná není. Propadá skautskému ideálu, vede oddíl (Slavný Druhý oddíl – „Dvojku“ vedl šedesát let, začal v roce 1927 a vedl ji 60 let, do roku 1987). Začíná psát. Publikuje zprvu „u skautů“ - od roku 1927 v časopise Skaut-Junák, a to články hlavně o táboření. Z těchto příspěvků později sestavil knihu Tábor smůly.

 

A ještě jedné ideji propadá - být věčně mladý: „Miloval jsem – a dodnes jsem milovat a obdivovat nepřestal – nadevše tu kouzelnou prchavou dobu lidského žití – a čím dál více jsem byl rozhodnut upsat jí celý svůj život,“ napsal. A tak se také stalo.

 

Od roku 1935 spolupracoval s Mladým hlasatelem (původně Malým hlasatelem), jehož vydávání navrhl pražskému Melantrichu jako časopisu pro školní mládež.

 

A tady se také udál historický počin. 8.5.1937 publikuje výzvu k zakládání čtenářských klubů. V druhém díle své autobiografie Život v poklusu Foglar vzpomíná, jak se mu v redakci smáli, že bude rád, bude-li mít klubů aspoň stovku. Na první výzvu se jich přihlásilo 26, po dvou měsících jich bylo dvě stě, a „když byl Mladý hlasatel roku 1941 ve svém šestém nedokončeném ročníku nacisty zakázán, měl 24 600 zapsaných klubů.“

 

A jak takový klub vypadal a fungoval? Měl mít nejméně čtyři členy, měl se pravidelně scházet a podnikat společné akce, o nichž pak referoval do Hlasatele. Časopis klubům přicházel naproti s náměty k různým činnostem, a opatřil jim průkazky a odznaky. Výše uvedený počet klubů snad naznačí, že to nuda – i přes takto suchopárný popis - rozhodně nebyla.

 

Úspěch těchto klubů u čtenářstva vedl k tomu, že i ostatní mládežnické časopisy začaly s podobnými iniciativami. Foglar vzpomíná: „Jednomu časopisu jsem kopírování vytkl a on mi šalamounsky odpověděl: ‚Vy máte v pravidlech, že klub má mít nejméně čtyři členy! A my požadujeme jen tři, tak to není žádné kopírování.‘“

 

A v souvislosti se čtenářskými kluby se zrodil ještě jeden fenomén – komiks Rychlých šípů. První díl vyšel v Mladém hlasateli 17. 12. 1938, s kresbami Dr. Jana Fischera. 

 

Vše skončilo s již zmiňovaným nacistickým zákazem časopisu. Foglar se poté pokouší v myšlence pokračovat v poněkud proněmecky orientovaném časopise Správný kluk, ale i tam je posléze „zakázán“. 

 

A znovu s toutéž myšlenkou přichází po válce, když po odchodu z časopisu Junák (kvůli neshodám na koncepci časopisu) rediguje časopis Vpřed. Zde opět pracuje v tandemu s redaktorem Karlem Burešem, s nímž se setkával již v Mladém hlasateli. Více o tom Vlastislav Toman (Foglarův kolega, dlouholetý redaktor časopisu ABC): „Bureš odpovídal za obsah a výrobu časopisu, měl na starosti výběr povídek… Věnoval se také práci s výtvarníky, čímž dotvářel celkovou podobu časopisu. Naproti tomu Foglar řídil čtenářské kluby a styk se čtenáři, připravoval soutěže, hlídku z Bobří hráze a samozřejmě psal scénář seriálu Rychlé Šípy.“

 

Jenže Foglarovi nebylo přáno. S nástupem komunismu se množily útoky proti Vpředu, a Foglar byl nucen odejít. Krom toho se na něj snesla klatba, kvůli níž nevydal dalších 17 let žádnou knihu. 

 

Čtenářské kluby se posléze vytvářely i při jiných mládežnických časopisech, ale to už u toho Foglar nebyl, s výjimkou ABC, kde pracoval v době uvolněnějších šedesátých let, tam ale nepůsobil jako hybná síla projektu. Přesto právě Ábíčko se stalo pokračovatelem v tradici čtenářských klubů – ovšem v poněkud v pionýrském (od slova Pionýr - socialistická mládežnická organizace) duchu, jak si to doba žádala.

 

 

„…a probudí v tobě pocity, které otřesou tvou duší“

 

Foglar je výjimečný spisovatel. A není to jen kvůli morálnímu rozměru jeho knih, do nichž v mnohém jakoby pronikaly křesťanské ideje, kdy např. jakási zbožštělá bytost (nedostižný) vede mladé hrdiny po stezce poznání, a nikomu neupírá šanci na nápravu, vydá-li se správnou cestou odhodlání a činu, když jí uvěří.

 

A není to ani jen kvůli odkazům k tajemnu, mystice a lidskému vyvolení, které jako by vycházely naopak z židovské tradice.

 

A není to ani jen kvůli kultu přírody. A není to jen kvůli znalosti prostředí, v němž se děje odehrávají, ani kvůli znalosti mentality dospívajících hrdinů, včetně náladovosti i krutosti.

 

A není to jen kvůli tomu, že jeho cestou je řád - ovšem nikoli poslušnost (v čemž se od křesťanů liší), nýbrž sebekázeň, tedy spojení svobody a odpovědnosti. Že oslavuje přírodu, slunce, smích, mír, radost ze síly, čestnost, dobrou náladu, chuť jít dopředu - tedy světlo, ale dobře ví i to, že na konci dne se stmívá, a umí milovat noc.

 

A není to jen kvůli tomu, jak moc se všechny tyto věci podobají psychickým procesům, které každý z nás důvěrně zná.

 

...Je výjimečný vším tím dohromady, a nadto skvělým, čtivým vyprávěním a silou příběhu, do něhož umí čtenáře přizvat.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist