Jindy poklidné slovácké město Uherské Hradiště právě prožívá mimořádně rušné dny. V pátek neoficiálně, a o den později se všemi náležitostmi v místním kině Hvězda odstartovala tradiční akce, která přitahuje kinofily z celé republiky.

 

img_3787.jpgPomyslnou pásku přestřihli, vedle šéfa festivalu Jiřího Králíka, významní hosté, mezi nimiž nechyběli Václav Havel nebo slavný brazilský režisér Hector Babenco. 33. ročník Letní filmové školy však stejně jako v letech minulých charakterizují spíše diváci proudící centrem města od sálu k sálu a příjemná domácká atmosféra než velké hvězdy a VIP večírky, kterých je zde spíše poskrovnu.

 

Někteří návštěvníci berou LFŠ jako alternativu k „Varům", ale většině je to jedno, a tito lidé se chtějí bavit filmem, geniem loci a rozšířit si filmové obzory. Letošní ústřední témata - stáří, brazilský a kavkazský film - jsou natolik netradiční a neokoukaná, že k tomu budou mít dostatek příležitostí i zarytí filmožrouti.


V záři největšího reflektoru

Zřejmě ani nebylo třeba, aby se mezi brazilské hosty schoval šaman, který přivolal nad Slovácko tropická vedra a bezmračnou oblohu. Věrní návštěvníci LFŠ potvrdí, že počasí festivalu obvykle přeje a nějaký ten stupeň Celsia navíc je v ceně. Proti totálnímu přehřátí se bojuje únikem do stínu, které vrhají stromy v parku, obklopujícím kino Hvězda, které je srdcem festivalu.

 

Všechny další biografy nebo dočasné projekční sály jsou v těsné blízkosti a prorůstají celým historickým centrem města a přilehlým okolím. Promenáda a přilehlé ulice se tak po celý týden stávají rejdištěm filmových fandů, kteří s očima upřenýma do programu spěchají od jedné projekce ke druhé. Před filmem uniknout nejde. Masarykovo náměstí opanoval kinematograf bratří Čadíků a letní kino skrývají i Smetanovy sady.


Celuloidové vrásky

I vedro však paradoxně dovede přispět k dokonalejšímu prožití filmu. Projekce japonského filmu Příběh z Tokia v Měšťanské besedě dostává nechtěného kouzla. Postavy na plátně, prožívající několik dnů v rozpáleném letním Tokiu, si ulehčují nezbytnými papírovými vějíři, a publikum se s nimi v jednom rytmu ovívá festivalovými novinami. Příběh z Tokia se společně s mnoha dalšími snímky objevuje na LFŠ v rámci tématu stáří.

 

Blok filmů z tohoto tématu je pro lepší orientaci ještě rozdělen na podsekce stáří versus mládí, na konci cesty, (ne)radostné stáří, zastavit čas! a moudrost stáří. K vidění jsou zde filmy, které známe z nedávného uvedení v českých kinech (Lynchův Příběh Alvina Straighta), nebo naprosté rarity typu Křídla slávy českého emigranta Otakara Votočka.

 

Posledně jmenovaný snímek uvedl sám režisér a v debatě následující po projekci prozradil publiku peripetie spojené se vznikem i dalším osudem svého nejslavnějšího filmu.

 

Toto podobenství o pomíjivosti slávy, s Peterem O'Toolem v hlavní roli, se natáčelo převážně ve starém kasinu v Nice a denně byl nově natočený filmový materiál posílán k dalšímu zpracování do Holandska. Ke zděšení štábu se cestou ztratil nejdražší záběr explodujícího džípu. Scéna musela být natočena dodatečně ve chvíli, kdy se už začalo s demolicí kasina.

 

Ani po dokončení osud filmu nepřál. Když se nedávno uvažovalo o jeho převedení do DVD formátu, vyšlo najevo, že jeho původní vlastník zkrachoval a zmizel beze stopy. V konkurzu byla práva prodána různým zájemcům a vlastníka Křídel se podařilo dohledat až v lucemburské RTL, která však kromě práv nevlastnila ani negativ ani žádnou filmovou kopii. Uvedení v Hradišti bylo možné jedině díky šťastnému nálezu kopie ve formátu Beta.

 

Osud ostatních filmů v sekci sice není většinou tak dramatický, ale to jim na zajímavosti neubírá. Divákovi se nabízí zcela odlišné pohledy na poslední fázi života většiny lidí, a především před ním odhaluje jeho bohatost, která je větší než si dovede většina mladých lidí představit.

 

Zatímco Harry a Tonto Američana Paula Mazurskyho ukazuje člověka, který navzdory svému stáří nerezignuje na vlastní osud, třeba Bergmanův filmový hrdina prožívá pozdní prozření, a jiné postavy v letech jen důstojně vzdorují stále rychlejšímu a hůře pochopitelnému světu. Staří ve filmech je pestré jako duha.